După doi ani de „acalmie” nedorită pe agenda de lucrări a comunei Bughea de Jos, în 2022, au apărut programele salvatoare, Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi Programul Naţional „Anghel Saligny”. Salvatoare pentru toate comunităţile locale interesate să fructifice aceste oportunităţi de finanţare. Aceeaşi gândire a fost valabilă şi la Bughea de Jos, a cărei motivaţie de a accesa aceste surse de fonduri europene şi guvernamentale ar fi fost, potrivit viceprimarului Bogdan Oancea, câştigător al funcţiei de primar în mandatul 2024-2028, dinamica schimbărilor la nivelul judeţului. „Dezvoltarea economică a judeţului te împinge de la spate şi primeşti tot timpul atenţionări şi imboldul să depui proiecte pe anumite măsuri.”, preciza Bogdan Oancea la o emisiune realizată de Muscel TV înaintea alegerilor locale, în cadrul căreia candidatul la funcţia de primar a punctat şi plusurile, dar şi minusurile activităţii administrative de la Bughea de Jos. Comuna a accesat fonduri prin PNRR pentru canalizare, iar prin „Anghel Saligny”, pentru asfaltarea mai multor artere locale, inclusiv a tronsonului de drum spre Mănăstirea Ciocanu rămas de pus la punct, după asfaltarea din 2021, cu fonduri europene prin PNDR, la un cost total de peste 450.000 lei.
- La investiţia de canalizare de 5,5 milioane euro, Primăria şi-a asumat o contribuţie de 2 milioane euro
„Implicit comuna noastră s-a aflat în acest caz şi a demarat proiecte de dezvoltare atât pe PNRR, cât şi pe „Anghel Saligny”.”, relata Bogdan Oancea, viitorul primar al localităţii, despre trendul căruia a trebuit să i se alinieze Bughea de Jos. Programul „Anghel Saligny” a fost fructificat pentru asfaltarea a cinci străzi, plus un pod, iar fondurile PNRR, pentru reabilitarea termică a Dispensarului din comună, digitalizarea administraţiei locale şi instalarea camerelor de supraveghere video. Alt proiect reuşit, fiind implementat la acest moment, a fost modernizarea unităţilor şcolare cu mobilier şi aparatura necesară.
Potrivit lui Bogdan Oancea, Primăria se afla în situaţia de a avea semnate pe „Anghel Saligny” atât contractul de finanţare pentru canalizare, cât şi contractul de asfaltare a cinci străzi.
Investiţia în canalizare, în valoare de 5,5 milioane euro, presupune introducerea reţelei pe o distanţă de 15 kilometri de străzi şi realizarea unei staţii de epurare. „Din punctul nostru de vedere, al consilierilor PSD, contractul are o mare problemă financiară, întrucât a fost semnat cu o cofinanţare din partea administraţiei locale de aproximativ 40%, ceea ce înseamnă peste 2 milioane euro. O sumă foarte mare pentru posibilităţile bugetului local, având în vedere că bugetul nostru anual pentru investiţii este de 100.000 euro. Pentru a implementa acest proiect de canalizare, în următorii patru ani, doi ani pe fondurile primite de la Ministerul Dezvoltării şi doi ani pe fondurile locale, va trebui să găsim surse de finanţare foarte puternice. Va trebui să aducem peste 2 milioane euro în bugetul comunei ca să putem finaliza aceşti 15 kilometri de canalizare.”, a precizat Bogdan Oancea.
- Asfaltarea, condiţionată de execuţia canalizării şi, de aici, impasul în care a intrat o lucrare care are finanţarea asigurată
„Anghel Saligny” este sursa de finanţare şi pentru o lucrare de asfaltare pe străzile Monument, Peste Vale, în Mlăci, Valea Măcelarului, Valea Calului – Piscul Calului şi tronsonul rămas de executat din drumul care duce la Mănăstirea Ciocanu, lucrare completată cu construcţia unui pod peste pârâul Brezoiu. „Şi un proiect tehnic, cu o soluţie pe care nu pot să v-o spun exact, căci n-o cunosc… domnul primar a fost mai secretos în această privinţă, legat de Valea lui Crasan, unde se circulă prin albia râului. Acolo va trebui implementată o soluţie care să le permită cetăţenilor să ajungă la locuinţe şi albia râului să fie modernizată şi, în acelaşi timp, să fie şi protejată de aluviuni şi deversări de ape de pe Dealul Ciocanu.”, a continuat Bogdan Oancea.
În acest moment, ar fi trebuit să înceapă proiectul de asfaltare a celor cinci străzi. „Numai că, în momentul în care s-au depus proiectele de asfaltare pe „Anghel Saligny”, administraţia centrală, respectiv reprezentanţii Ministerului Dezvoltării, au solicitat ca străzile care vor fi asfaltate să fie întâi canalizate. Acest lucru s-a ştiut la nivel de administraţie locală. O bucată din strada Valea Calului se suprapune atât cu canalizarea, cât şi cu asfaltarea. Prima dată s-a semnat contractul pentru asfaltare. Cei de la minister au constatat această suprapunere şi au solicitat să se introducă întâi canalizarea pe strada respectivă, blocând la execuţie proiectul de asfaltare. Nu este o noutate, majoritatea administraţiilor locale s-au întâlnit cu această problemă. Putea fi rezolvată uşor de primarul localităţii, prin deplasarea la Ministerul Dezvoltării, luarea de angajamente pe bază de semnătură că strada respectivă va fi canalizată, ulterior asfaltată. Şi se putea demara procedura de asfaltare pentru celelalte străzi. Domnul primar a tergiversat foarte mult soluţionarea acestei probleme, a sperat că se va semna urgent şi se va încheia licitaţia şi pentru canalizare. Fiind şi campanie electorală, şi-a făcut nişte calcule electorale că va reuşi să demareze proiectul de canalizare şi va începe cu ambele proiecte în acelaşi timp. Lucrurile n-au stat chiar aşa.”, relata Bogdan Oancea despre impasul în care au ajuns cele două investiţii.
- Proiectantul a avut contribuţia lui în demersul de deblocare a investiţiei de asfaltare
Având o valoare mare, care a generat o concurenţă pe măsură, la licitaţia pentru înfiinţarea reţelei de canalizare s-a ajuns la prelungirea termenelor stabilite în procedura de achiziţie. „Din informaţiile pe care le deţin, domnul primar a iniţiat demersurile către Ministerul Dezvoltării, pentru a debloca proiectul de asfaltare, dar aceasta a venit şi în urma insistenţelor proiectantului, care are un contract destul de bine încheiat, pentru care trebuie să încaseze mulţi bani. Iar interesul dumnealui este ca proiectul de asfaltare să demareze pentru a putea să încaseze aceste sume. Eu sper ca, odată cu încheierea acestei părţi birocratice, acest proiect să demareze în comuna noastră, pentru că deserveşte, în primul rând, o comunitate mare de oameni. În zona Măcelarului trăiesc aproximativ 30% din cetăţenii comunei. Valea Calului – Piscul Calului este o stradă destul de greu accesibilă pentru cetăţenii care locuiesc acolo şi care ridică permanent probleme administraţiei locale prin faptul că, dacă plouă, drumul se strică, plus disconfortul permanent creat de faptul că în faţa porţii, în loc să ai asfalt, ai pământ şi praf.”, a povestit viitorul primar Bogdan Oancea. M.B.