11.6 C
Campulung Muscel
24/05/2024

Nu mai merge pe sistemul „cumetriei”. Primăria a organizat, în acest mandat, 54 de concursuri şi a angajat şapte oameni

În momentul accesării a peste 50 de proiecte cu finanţare atrasă, administraţia publică locală nu a luat în calcul un lucru esenţial: cine va pregăti aceste investiţii, în condiţiile în care din cele şase posturi de la Compartimentul Achiziţii sunt ocupate doar două? Ca o ironie, autorităţile locale au asigurate fondurile pentru susţinerea lucrărilor, dar n-au cu cine organiza licitaţiile, în lipsa cărora n-au executanţii. Este motivul pentru care, în acest moment, singurele zone în lucru sunt şantierele încremenite ale lui Răuţoiu, care mută o echipă anemică dintr-o localitate într-alta, pe unde câştigă contracte, şi, de aceea, nu se ţine de treabă la Câmpulung. Unde trebuie să continue „Piaţa Neacşu” şi parcurile. Să depăşim subiectul amar al prestaţiilor constructorului, care lasă impresia că a transformat în „băşcălie” colaborarea cu Primăria Câmpulung, de vreme ce nu livrează un „finish” rezonabil al unor lucrări deloc solicitante ca anvergură. City-managerul Ioana Marcu justifica lipsa altor şantiere din oraş, în condiţiile existenţei resurselor financiare, prin faptul că puţinii angajaţi de la Achiziţii – doi, mai precis – sunt copleşiţi de numărul proiectelor pentru care trebuie să pregătească documentaţiile necesare scoaterii contractelor la licitaţie.

  • În acest moment, în Primăria Câmpulung s-au cam cernut cei care nu şi-ar fi dorit foarte mult să lucreze”

Şi nici la angajări nu mai este puhoiul de altădată, când ştim foarte bine ce îi recomanda pe candidaţii la un post la Primăria Câmpulung. Administratorul public Ioana Marcu spunea că anunţurile de înscriere la concursuri nu mai stârnesc entuziasmul celor aflaţi în căutarea unui job. Motivul: trebuie să fie pregătiţi la minte, nu la buzunare, ca să fie declaraţi admişi.

Având informaţiile puse la dispoziţie de colegul Ionuţ Ţuţea, de la Resurse Umane, Ioana Marcu spunea că, în acest mandat, s-au organizat 54 de concursuri încheiate cu 7 angajări! „Este un raport foarte mic, dar nu s-a făcut rabat la calitate. Au fost examene „pe bune”, la care au venit oameni competenţi, bine pregătiţi, pe care te poţi baza. Cred că, în acest moment, în Primăria Câmpulung s-au cam cernut cei care nu şi-ar fi dorit foarte mult să lucreze de cei care au rămas, împreună cu cei care au venit şi care continuă să vină. De curând, ne-a venit cineva la Contabilitate şi urmează să ne vină cineva pe Fonduri Europene şi mai facem un concurs la Achiziţii. Şi tot o să mai scoatem posturi la concurs. Cred că toţi cei care vor veni se aliniază la acest sistem: muncă şi meritocraţie. Doamna primar a mărit, an de an, salariile şi mereu a spus că-şi doreşte ca, în viitor, Primăria Câmpulung să aibă cele mai bune salarii din domeniu. Tocmai pentru ca oamenii să se simtă motivaţi şi să lucreze pentru salariu şi să nu se mai uite la… nu ştiu, cum se făcea înainte, să ia nişte beneficii în afara sistemului.”, a afirmat city-managerul Ioana Marcu.

  • „Unii ar prefera să lucreze undeva pe 3.000 de lei decât să vină pe 5.000 de lei la Primărie”

Autorităţile s-au confruntat şi cu câteva cazuri în care angajaţii, atraşi de munca la stat, au reuşit să ia concursul, dar n-au rămas mult timp în postura de salariaţi ai Primăriei Câmpulung. Asta în ciuda faptului că salariile sunt frumuşele la Primărie, după cum lasă să se înţeleagă administratorul public.

„Am avut această situaţie cu o doamnă care a stat mai mult în concediu medical şi, într-un final, a plecat, pentru că mediul privat este mult mai ofertant. Cred că aceasta este, într-adevăr, o problemă că oamenii nu se angajează în administraţia publică, văzută ca un fel de ciumă. Chiar dacă salariile sunt decente şi mediul de muncă este plăcut, birourile sunt frumoase, clădirea este frumoasă, unii nici măcar nu-şi pun problema, adică ar prefera să lucreze undeva pe 3.000 de lei decât să vină pe 5.000 de lei la Primărie.”, a mai precizat aceasta.

Poate o fi văzută ca o ciumă în acest mandat, dar, până la Lasconi, era văzută sigur ca borcanul cu miere, în jurul căruia roiau cumetrii, prietenii şi cunoştinţele unuia sau altuia, căci doar aceştia aveau acces la posturile instituţiei.

  • „Cu siguranţă, am fi avut schele în tot oraşul dacă am fi avut mai mult de doi oameni la Achiziţii”

Faptul că nu vedem oraşul în şantier, în condiţiile în care atâtea proiecte au banii asiguraţi din programele europene de finanţare, este cauzat de lipsa personalului. Primăria nu are oameni care să se ocupe de implementarea investiţiilor. „N-ai cum să le faci în doi, trei, patru oameni. Cu siguranţă, am fi avut schele în tot oraşul în acest moment dacă am fi avut mai mult de doi oameni la Achiziţii. Dacă povesteşti că, într-o primărie, doi oameni la Achiziţii au derulat 200 de achiziţii într-un an, ar trebui să li se ridice un monument. Aceste fete şi-au dat sufletul acolo.”, a continuat administratorul public Ioana Marcu.

Iar derularea achiziţiilor, adică a licitaţiilor din care rezultă constructorii lucrărilor, este cel mai complicat lucru pentru administraţia publică locală. „Chiar dacă ai un consultant în achiziţii, responsabilitatea este tot a aparatului de specialitate şi a primarului. Şi atunci n-ai încredere să contractezi pe cineva ca să-ţi facă toată documentaţia de atribuire, pe care s-o încarci în SEAP fără să te uiţi peste ea. Dacă acela are un „parti-pris” cu cineva şi te trezeşti că are condiţii restrictive, iar tu n-ai citit-o… Să spunem că trece de prima fază, apuci să decontezi nişte bani, implementezi proiectul şi, peste cinci ani, vine corecţie financiară de 25%. Câmpulungul plăteşte. Procedurile de achiziţie sunt cele mai sensibile lucruri în implementarea proiectelor, pentru că din felul în care sunt derulate, de la modul în care este gândit planul de achiziţii al unui proiect, până la modul în care se derulează achiziţiile, ai sau nu ai succes în proiectul respectiv. Pur şi simplu, fiind extrem de aglomerat, omiţi în perioada de evaluare să analizezi un document şi treci pe cineva drept eligibil care nu ar fi trebuit să fie eligibil şi te trezeşti că mai şi câştigă. La ultima fază de audit, autoritatea de management identifică acest lucru, când ai implementat deja proiectul, şi îţi dă o corecţie financiară. Municipiul Câmpulung nu are de unde să dea aceşti bani înapoi. Achiziţiile trebuie derulate dumnezeieşte şi trebuie să te asiguri că lucrurile sunt făcute ca lumea. Volumul de muncă este enorm. Pentru o singură achiziţie poţi să ai mii de pagini. Noi avem doar doi oameni. Dacă am fi avut mai mulţi oameni – şi am fi putut să avem mai mulţi oameni dacă nu am fi trăit o perioadă în care nu s-a dat voie la angajări -, cu siguranţă ne-am fi aflat în situaţia în care aveam schele pe blocuri sau pe clădirile publice sau am fi fost pe ultima sută de metri de a avea toate dotările în şcoli.”, relata city-managerul Ioana Marcu.

  • Într-o instituţie cu o medie de vârstă crescută, angajaţii sunt nevoiţi să se adapteze digitalizării     

Angajaţi puţini în domeniile cheie, iar, în rest, angajaţi în formare, nevoiţi să se pună la punct cu sistemul de lucru digitalizat. „Încă ne mai ia o perioadă ca să ne obişnuim cu acest sistem, pentru că schimbarea nu este uşoară. Schimbarea nu este uşoară într-o multinaţională, în care ai o medie de vârstă de 25 de ani pe departament. Îmi amintesc că ne-au schimbat odată softul şi noi eram obişnuiţi, de doi-trei ani, să lucrăm cu el şi tot aveam impresia că ni s-a întâmplat ceva, deşi eşti tânăr şi conectat la tehnologie. Darămite într-o instituţie în care media de vârstă este destul de crescută şi oamenii sunt obişnuiţi să facă lucrurile într-un fel. S-a făcut primul pas şi va mai dura o perioadă până când toată lumea îşi va însuşi şi va adopta ca metodă oficială şi definitivă de funcţionare, dar suntem pe drumul cel bun.”, a conchis Ioana Marcu.

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!