Foto: După miezul nopţii, în vara lui 2017, la Spitalul Câmpulung au ajuns ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu, Raed Arafat, secretar de stat în MAI, Mircea Duşa, secretar de stat în MApN, şi generalul Nicolae Ciucă, şeful Statului Major General, pentru o „mai bună coordonare”
Tragedia de la Valea Urdii, din seara zilei de 29 iunie 2017, când şi-au pierdut viaţa trei militari de la Batalionul 30 Vânători de Munte „Dragoslavele”, iar alţi zece au fost răniţi, s-a finalizat cu o ordonanţă de clasare, emisă pe 16 august 2023 de către Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti. Nimeni nu este responsabil pentru moartea a trei oameni, nimeni nu este tras la răspundere, nimeni nu plăteşte. Este a doua lovitură primită de familiile rămase în urmă, la şase ani distanţă de pierderea celor dragi, a căror durere este răscolită de verdictul năucitor, care scuză oarecum imposibilitatea unităţilor militare din ţară, în general, de a verifica funcţionarea vehiculelor deţinute, în lipsa unor bancuri de probă, după modelul staţiilor ITP. În cazul teribil din vara lui 2017, militarii au plecat într-o misiune la Cincu cu un camion fabricat în 1979, aşadar, vechi de aproape 40 de ani la data accidentului. Care a trecut printr-o defecţiune cu puţin timp înainte de a intra în poligonul de la Cincu, remediată provizoriu de şofer. Însă experţii n-au putut stabili cu certitudine dacă desprinderea acelei pârghii din cutia de viteze s-a produs înainte de accident, şi nu în timpul accidentului, când vehiculul răsturnat în râpă a fost distrus.
Văduvele au primit, de curând, ordonanţa de clasare a Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti. Redacţia ziarului nostru a fost contactată de către socrul celui mai tânăr dintre militarii decedaţi. Cristian Petre Toader a murit la doar 32 de ani, în ziua aniversării numelui, de Sfinţii Petru şi Pavel. Gheorghe Tiţa este consternat de verdictul care a căzut ca un trăsnet peste familiile devastate de suferinţă. În toţi aceşti ani amari, i-a adus o uşoară alinare gândul că se va ajunge, după atâta aşteptare, să fie găsită responsabilitatea cuiva, a unui om, a unei instituţii, pentru moartea groaznică a trei tineri. Finalul: închiderea cazului cu o soluţie de clasare.
- Argumentele clasării
Accidentul s-a produs pe 29 iunie 2017, în satul Valea Urdii, comuna Dâmbovicioara, într-o curbă deosebit de periculoasă, cu un traiect de 180 de grade în „ac de păr”. Autocamionul, care a ajuns în râpă, era al treilea dintr-o coloană de patru vehicule, care se întorceau dintr-o aplicaţie militară întreprinsă în poligonul de la Cincu. Cauza principală a constituit-o nefuncţionarea sistemului de frânare a camionului, înainte de intrarea în curbă. Astfel, vehiculul a derapat şi a căzut într-o râpă.
Înainte de plecarea în cursa spre Cincu, pe 18 iunie 2017, autocamionul a trecut, la Câmpulung, printr-o verificare cu caracter general, fără să-i fie controlată funcţionarea sistemului de frânare, întrucât unitatea câmpulungeană nu deţine un banc de probă cu role. Situaţie valabilă pentru cele mai multe unităţi militare din ţară.
Procurorul militar care s-a ocupat de cazul de la Dâmbovicioara, în care au murit plutonierul major Mihai Ionuţ Toma, caporalul Cristian Petre Toader şi caporalul George Emilian Catană, a concluzionat că accidentul n-a avut la bază culpa şoferului camionului militar, ci cazul fortuit. Cazul fortuit a constat în faptul că suprafaţa ferodourilor şi interiorul tamburilor roţilor au fost contaminate cu vaselină, şi din cauza vechimii camionului fabricat în 1979, aflat în dotarea armatei, şi din cauza căldurii şi a traseului anevoios parcurs.
Incidentul nefericit de la Valea Urdii s-a produs la sfârşitul lunii iunie, într-o zi călduroasă, iar, pe durata drumului de la Cincu către Câmpulung, un drum cu pante şi curbe, şoferul a folosit frecvent frâna de serviciu. Din această cauză s-a ajuns la „încălzirea accentuată a roţilor la contactul cu sistemul de frânare, scurgerea vaselinei pe suprafaţa ferodourilor, patinarea saboţilor de frână pe ferodouri, făcând nefuncţional sistemul de frânare al autocamionului în momentul esenţial premergător accidentului rutier”.
Prezenţa vaselinei în zonele indicate de expertul tehnic a cauzat „imposibilitatea saboţilor de a bloca în mod eficient roţile camionului în momentul frânării”. Şoferul a fost pus astfel în situaţia de a nu putea reduce viteza camionului aflat în coborâre pe o pantă abruptă şi de a nu se putea încadra în curbă. În aceste condiţii, s-a ajuns la deraparea, ieşirea în decor şi prăbuşirea în râpă. Încălzirea şi topirea vaselinei pe suprafeţele indicate de expert puteau fi efectul folosirii camionului, în acea zi, la transportul de materiale în timpul acţiunii de la Cincu, pe un teren accidentat.
Astfel, faţă de şoferul camionului militar, pe fondul acestui „caz fortuit”, s-a dispus clasarea pentru comiterea infracţiunilor de ucidere din culpă a celor trei militari şi vătămare corporală din culpă a militarului care a avut nevoie de 100 de zile de îngrijiri medicale. Acesta n-a fost găsit responsabil nici de comiterea infracţiunii de nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, în care a fost încadrată acea reparaţie artizanală a unei piese, produsă pe drumul spre Cincu, înainte de a ajunge în poligon. Anchetatorii au reţinut că şoferul şi-a înştiinţat superiorul ierarhic în misiunea de la Cincu, care a hotărât ca reparaţia să se întreprindă corespunzător la întoarcerea la Câmpulung. Şi în acest caz a intervenit clasarea, fapta şoferului nefiind prevăzută de legea penală.
Aceeaşi soluţie de clasare, din acelaşi motiv – faptele nu sunt prevăzute de legea penală -, s-a dispus şi pentru conducerea unităţii militare câmpulungene – comandantul de la acel moment, locţiitorul său, şeful Statului Major al batalionului, şeful Logisticii, locţiitorul tehnic al Logisticii, comandantul Companiei 1 Vânători de Munte, comandantul Grupei Întreţinere – , cercetată pentru comiterea infracţiunilor de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă. Parchetul a reţinut că aceştia n-au contribuit, prin acţiunile sau inacţiunile lor, la producerea accidentului de la Valea Urdii.
Pentru infracţiunile de fals în înscrisuri oficiale şi neglijenţă în serviciu a intervenit prescripţia, trecând mai mult de cinci ani de la comiterea lor. Contextul anchetării acestor ultime două fapte: verificările tehnice prin care trebuia să treacă autocamionul, la plecarea în cursa către Câmpulung, nu s-au mai efectuat. Astfel a declarat cel desemnat şef PCT pentru misiunea de la Cincu. Fostul cadru militar al Batalionului 280 Infanterie Mecanizată Focşani a susţinut în timpul investigaţiei că, în acea zi, nu se mai afla la Cincu, fiind în permisie, şi că semnătura de pe foaia de parcurs era falsificată.
Atât această infracţiune, cât şi cea de neglijenţă în serviciu imputabilă persoanelor de la unitatea din Focşani care n-au nominalizat un alt şef PCT în locul celui care n-a mai fost prezent, pe 29 iunie 2017, la Centrul Naţional de Instruire Întrunită de la Cincu, pentru verificarea vehiculului, a intervenit prescripţia. Prin urmare, nu s-au mai putut cerceta.
- Socrul celui mai tânăr dintre militarii morţi în accident: „Vreau un vinovat! Nu vreau neapărat să facă puşcărie, dar vreau să văd că este scos un vinovat din acest caz!”
Gheorghe Tiţa, socrul unuia dintre cei trei militari decedaţi la Valea Urdii, este revoltat de comunicarea primită de fiica sa de la Parchetul Militar. „Am aşteptat şase ani să se facă ceva. După şase ani, dosarul a fost clasat. Nu există niciun vinovat! Nu este vinovată nici maşina, nu sunt vinovate nici cadrele militare, nu există niciun vinovat. Pur şi simplu, îşi bat joc de noi! Văduvele n-au fost chemate măcar să fie înştiinţate. Cazul a fost preluat de patru-cinci procurori până să se ajungă la clasare. Vreau să vadă muscelenii şi ţara întreagă cum pot să-şi bată joc de nişte oameni! În aceşti şase ani, am luptat cât am putut să scot ceva. Vreau un vinovat, pentru că sunt vinovaţi! Vreau un vinovat, vreau să-l văd! Nu vreau neapărat să facă puşcărie, dar vreau să văd că este scos un vinovat din acest caz. Copilul meu a murit la 32 de ani şi a lăsat în urma lui o fată care, la ora actuală, este căzută psihic. Avea trei ani atunci. Este foarte greu, şi-au bătut joc de noi. Cum pot să facă aşa ceva? Cum să clasezi un dosar în care şi-au pierdut viaţa trei militari, în condiţii extraordinar de grele?! Şase ani a durat ancheta, s-au făcut fel de fel de investigaţii cu maşina, cu cadrele lor, care au ordonat întoarcerea lor în unitate, cu toate că nu trebuia în seara aceea de joi. Am numit-o „joia neagră”, căci „joia neagră” rămâne pentru mine. Au dat dispoziţie şi ei au plecat de acolo aiurea şi s-a întâmplat ce s-a întâmplat. Camionul a avut atâtea şi atâtea defecţiuni şi… cum poţi să spui că nu e nimeni vinovat?! Cum poţi să clasezi aşa ceva?! S-a clasat tot.”, ne-a povestit acesta supărarea care îl încearcă, după cea mai proaspătă lovitură încasată prin finalizarea anchetei cu acest deznodământ.
Socrul lui Cristian Petre Toader ne-a spus că nici despăgubiri nu primesc familiile rămase în urma militarilor, pentru a li se uşura greutăţile cu creşterea şi întreţinerea copiilor rămaşi fără părinţi. „Durerea mea este extraordinar de grea. An de an, am criticat în ziar armata, unitatea, în speranţa că tot se va sesiza cineva şi va face ceva. N-au făcut absolut nimic, nimic, nimic!”, a încheiat acesta.
Magda BĂNCESCU