4.6 C
Campulung Muscel
18/05/2025

Aleşii joacă după cum cântă Financiar Urban, de teamă că vom rămâne cu gunoiul în stradă

După o încercare eşuată, pe 28 decembrie 2022, de a trece prin Consiliul Local o taxă de gunoi majorată de la 11 lei la 13,50 lei, a doua zi, Executivul a avut „succes”. Câmpulungenilor li se impune, din 2023, o obligaţie mărită cu 2,50 lei, pe motiv că, şi anul trecut, la fel ca în ultimii şase ani, începând cu 2017, de când plătim gunoiul la Primărie, cantităţile de la Financiar Urban au crescut continuu. Cel puţin, acesta este pretextul care ni se serveşte la fiecare scumpire a acestui serviciu, pretext girat de angajata Poliţiei Locale de la Mediu, responsabilă cu monitorizarea a ceea ce ridică operatorul de la platformele din cartiere.

Variantele lansate de viceprimarul Constantin Ţurţulea pentru scăderea taxei în viitor le-am auzit şi în mandatul lui Liviu Ţâroiu. Prima: să crească numărul persoanelor înregistrate, varianta cea mai uşoară, după cum spune vicele, care este exclusiv treaba Primăriei. A doua: să fie controlată mai bine cantitatea de gunoi colectată şi, totodată, să crească gradul de colectare selectivă, pentru că acesta nu figurează în cantitatea care stă la baza calculului taxei. Lucruri care n-ar fi posibil de realizat în viitorul apropiat, după cum se scuză Executivul, ceea ce înseamnă că tariful va creşte şi de acum înainte.

Alt refren preluat de actuala conducere a Primăriei de la fostul primar este că, dacă într-un an se încasează de la populaţie mai mulţi bani, pe fondul unei taxe prea mari, în anul următor, se va reduce obligaţia.

  • Ivan a propus ca taxa să crească la 12,55 lei

La şedinţa extraordinară din 29 decembrie 2022, o repetiţie a celei din ziua anterioară, când taxa mărită a „picat” la vot, consilierul local Constantin Ivan a lansat propunerea unei majorări de 1,55 lei, comparabilă celei din 2022 faţă de 2021, când tariful a crescut de la 9,50 la 11 lei. Pe baza aceloraşi cantităţi de gunoi raportate lunar de Financiar Urban, Ivan a refăcut calculele Executivului, rezultând o taxă de 12,52 lei. De ce socoteala lui nu coincide cu cea a directoarei economice Violeta Iarca? Pentru că aceasta a estimat pentru luna decembrie – deoarece factura nu fusese emisă la data aprobării taxei pentru 2023 – o cantitate despre care consilierul local a lăsat să se înţeleagă că este „umflată” cu 100 de tone.

„(…) Susţin că această cantitate, care este nejustificat de mare şi care a dus la o diferenţă de 2,5 lei pe persoană, ar putea fi ajustată. Revin la cele 100 de tone, care sunt estimate în plus pentru luna decembrie, faţă de luna noiembrie şi luna ianuarie. Sunt convins că nu poate fi colectat mai mult gunoi menajer în decembrie decât în ianuarie şi chiar în noiembrie. Discutând cu prestatori de servicii similari, mi-au argumentat că această măsurare a colectării, transportului şi depozitării are o eroare, ca să nu spun că poate să suporte o ajustare de o tonă pe zi. Făcând o simulare a calculului banal, se ajunge la o scădere a valorii pe fiecare persoană.”, a precizat Constantin Ivan, care a cerut să fie lămurit de ce în documentaţia de şedinţă apar totaluri diferite ale plătitorilor taxei. 25.749 ar fi persoanele înregistrate, iar la calcul sunt luate în considerare 25.986.

Potrivit directoarei economice Violeta Iarca, „numărul persoanelor fizice înregistrate în evidenţele noastre este 25.749, iar 948 persoane fizice, care au domiciliul sau reşedinţa în alte localităţi, plătesc doar 1/4 (n.r. un trimestru din patru). Şi atunci s-a transformat 948 într-un număr redus de patru ori, pentru că obligativitatea efectuării plăţii taxei speciale pentru cei care nu locuiesc în Câmpulung, dar deţin o proprietate în municipiu – considerată casă de vacanţă – este pentru un singur trimestru.”

Mai pe înţeles, totalul de 25.986 plătitori a rezultat din împărţirea celor 948 de cetăţeni cu proprietăţi în oraş, dar fără a locui aici, la 4, de unde rezultă 237 de plătitori. Sumă care se adaugă celor 25.749 de persoane care locuiesc efectiv în municipiu.

După calculele lui Ivan făcute în ambele variante de plătitori, rezultă o valoare a taxei de 12,52 lei, raportată la o cantitate de 6.632 tone. „Valoare pe care v-o propun, fără a conduce la o pierdere din partea prestatorului de servicii. Este o atenţionare a celor care fac recepţia sau facturarea cantităţilor care trebuie să fie măsurate corect.”, a precizat Constantin Ivan.

  • Viceprimarul Constantin Ţurţulea: „Ne aflăm în situaţia în care, dacă nu vom aproba un tarif, vom rămâne cu gunoiul în stradă”

„Poate, comentariile dumneavoastră sunt pertinente şi, în acest moment, putem să avem discuţii nenumărate despre ce putem să facem în viitor. Sunt de acord că sunt lucruri care pot fi îmbunătăţite. Din păcate, însă, ne aflăm în situaţia în care, dacă nu vom aproba un tarif, nu vom putea încasa, ceea ce înseamnă că nu vom putea plăti serviciile către prestator, ceea ce înseamnă că vom rămâne cu gunoiul în stradă. Din această ecuaţie a calculului taxei speciale de gunoi, sunt două elemente pe care noi le putem controla. Numărul persoanelor înscrise, care sunt în jur de 26.000. Or ştim cu toţii că municipiul are mai mulţi locuitori. Şi calitatea colectată. Dar, în viitorul imediat, noi nu putem să controlăm aceste aspecte. Sunt nişte lucruri pe care, împreună, dacă vrem să facem lucrurile să funcţioneze cum trebuie, le organizăm, investigăm şi vedem ce putem să facem ca să îmbunătăţim gradul de colectare selectivă, să controlăm mai atent cantităţile de gunoi. Dar, dacă noi nu votăm astăzi această taxă, problemele vor fi mai mari decât acei 2 lei la gunoi.”, a precizat viceprimarul Constantin Ţurţulea.

Constantin Ivan a respins ideea imposibilităţii de a plăti, pe motiv că ajustarea propusă de el priveşte cantitatea din care rezultă o scădere a contribuţiei persoanelor plătitoare. „Eu am propus o valoare mai mică, deci încasările se pot face şi, totodată, obligăm la măsurarea mai corectă a cantităţilor care se vor colecta, transporta şi depozita.”, a adăugat acesta, menţinându-şi propunerea de 12,52 lei sau 12,55 lei. Sau 12,60 lei, dacă Executivul prefera o rotunjire.

Directoarea economică Violeta Iarca susţine că, pentru intervalul ianuarie – noiembrie, cantităţile de gunoi enumerate în documentaţia de şedinţă sunt cele preluate din facturile emise de Financiar Urban. „Doar pentru luna decembrie ne-am bazat pe un estimat, pentru că, în acest moment, factura nu ne-a fost emisă şi suntem în imposibilitatea de a şti exact cantitatea. Dar estimatul este apropiat de celelalte luni şi nu ştiu în ce măsură ar putea influenţa preţul stabilit.”, a precizat şefa Economicului.

  • Secretarul Primăriei a anunţat că nu contrasemnea-ză hotărârea dacă se votează tariful mai mic

După primăriţa Elena Lasconi, nici 25.986 nu reprezintă numărul corect de cetăţeni care datorează taxa, întrucât Câmpulung figurează în statisticile oficiale cu 33.000 de locuitori. „Noi nu putem să facem nişte acuzaţii sau putem să vorbim despre asta. Că s-ar putea să… S-ar putea să nu fie cântărite bine. Dar pentru asta trebuie dovezi. Altfel sunt nişte vorbe.”, a afirmat şefa Executivului. „N-am făcut altceva decât să corectăm nişte neajunsuri, pe care trebuie să le aducem în vedere celor care urmăresc această activitate. Orice cetăţean trebuie să aibă justificarea clară, corectă, măsurabilă. Această diferenţă de câteva sute de tone este o chestiune care se poate corecta.”, a replicat Ivan.

Întrebată dacă se poate rectifica preţul stabilit de Executiv, directoarea Iarca a precizat că nu se poate modifica raportul de specialitate – cu calculul taxei făcut de Primărie – în alt sens decât al fundamentării gândite de ea şi colegele sale. Mai mult, nici secretarul Ramona Simion nu contrasemna hotărârea cu tariful mai mic, deoarece n-o considera legală. „Eu am avizat proiectul de hotărâre, pentru legalitate, pe baza raportului de specialitate şi a referatului de aprobare. În cazul în care propunerea domnului Ivan, de fapt, un amendament, va fi aprobată, urmează să apreciez asupra contrasemnării hotărârii care va fi adoptată. Dacă va fi adoptată. Orice hotărâre trebuie să aibă la bază o fundamentare. În acest moment, am o singură fundamentare. Fundamentarea se face doar de către compartimentul de resort.”, a susţinut secretarul Primăriei.

Lui Ivan, primăriţa i-a cerut să prezinte un raport profesionist, în care să explice cum a ajuns la 12,60 lei, pe motiv că propunerea sa este „o presupunere” şi că nu poate să demonstreze calculul cu hârtii.

  • Angajata de la Poliţia Locală, responsabilă de urmărirea maşinilor de gunoi: „Angajaţii Primăriei este una singură care face pe tot Câmpulungul”

„Aceşti bani se folosesc 100% pentru a plăti gunoiul. Ne trezim anul viitor, în august-septembrie, că noi nu mai avem bani să plătim, că nu s-a colectat cât a trebuit (n.r. din cauza celor 90 de bani cu care ar fi scăzut taxa) şi, legal, noi nu putem să plătim din banii de la Primărie. Şi rămânem cu gunoiul pe străzi. Asta se poate întâmpla. Dacă noi presupunem că o să fie mai puţin gunoi şi nu mergem pe cifrele exacte.”, a intervenit Elena Lasconi.

În ipoteza în care se strâng mai mulţi bani de la populaţie, directoarea Iarca susţine că vor fi utilizaţi în anul următor cu aceeaşi destinaţie. Situaţie în care tariful ar trebui să scadă, dar tot cu condiţia scăderii cantităţilor raportate de Financiar Urban. Lucru care, mai mult ca sigur, nu se va întâmpla.
„În momentul actual, suntem la mâna unui operator care poate să facă ce tarif vrea, pentru că noi suntem neputincioşi.”, a vrut consilierul Dorin Mirea să clarifice chestiunea deciziei limitate a Consiliului Local în materia fixării preţului, pe care trebuie doar să-l voteze, nu să-l dezbată. Sau să-l şi micşoreze, dacă aleşii aşa consideră. „Nu este chiar aşa. Este vorba despre o realitate din hârtii. Sunt lucruri concrete. Avem nişte cantităţi facturate, scrie negru pe alb, avem documente, nu păreri. (…) Asta este realitatea. Atâta gunoi am produs în anul 2022.”, a replicat Elena Lasconi. Deşi a accepta o factură nu echivalează cu a controla la sânge raportările operatorului.

Dorin Mirea a întrebat cine a monitorizat cantităţile inserate în material de Executiv. Potrivit Elenei Lasconi, sunt detalii pe care autorităţile nu le pot controla, fiind nevoie de o anchetă zilnică, permanentă. Atribuţie care o depăşeşte pe angajata de la Poliţia Locală. „Aş vrea să ne gândim la un program prin care să monitorizăm mult mai bine această activitate. Cu siguranţă, vom scădea tariful.”, a recomandat Dorin Mirea, cu menţiunea că angajaţii Primăriei trebuie să se ocupe de acest lucru. „Angajaţii Primăriei este una singură care face pe tot Câmpulungul… Eu verific zilnic, dacă nu săptămânal, prin GPS, toate traseele maşinilor care colectează din Câmpulung. Cantităţile sunt de pe zona Câmpulung, nu sunt din alte localităţi.”, a fost afirmaţia “edificatoare” a Viorelei Bâlă, care a pus punct discuţiilor înainte de vot.

Pentru propunerea de 12,55 lei s-au exprimat favorabil Sergiu Cicu, Constantin Ivan, Dorin Mirea şi Gabriel Neacşu, patru din totalul de 13 voturi aferente consilierilor participanţi la şedinţă. Prin urmare, propunerea a picat, fiind votată varianta cu 13,50 lei. Variantă care a trecut la limită, cu 10 voturi pentru şi 3 abţineri.
Magda BĂNCESCU

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!