Primăria Bughea de Jos a organizat un concurs pentru postul de inspector, clasa I grad profesional debutant, Compartimentul Contabilitate, Buget-Finanțe, Impozite şi Taxe, Resurse Umane, în perioada iulie – august 2022. Ulterior, acest concurs a fost anulat din cauza unei sesizări a candidatei Laura Mușetoiu, pentru vicii de procedură. În prezent, concursul s-a reluat și se desfășoară în perioada noiembrie – decembrie 2022, dar cu unul dintre criteriile de participare modificat.
- Cum a fost anulat concursul
Anunțul pentru desfășurarea primului concurs a fost publicat pe site-ul Primăriei Bughea de Jos, pe data de 11 iulie 2022. Unele dintre cerințele pentru a candida la concurs, potrivit anunțului publicat pe site-ul Primăriei, erau: „studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniul: Ştiințe Economice sau Juridice”.
În urma depunerii dosarelor, a avut loc proba scrisă pe data de 10 august 2022. Acolo, Laura Mușetoiu, cea care a participat la concurs, a observat mai multe vicii de procedură, printre care lipsa unui borderou la predarea lucrării scrise, iar comisia de examinare le-a indicat participanților să își noteze numele pe fiecare pagină scrisă. Persoana în cauză a semnalat aceste probleme primarului, iar, în cele din urmă, acesta a anulat examenul și le-a comunicat că se va anunța o dată ulterioară, când se va trece în etapa a doua a concursului.
Laura Mușetoiu ne-a contactat şi ne-a povestit cum s-au derulat lucrurile. „Nu a mai trecut în etapa a doua, iar acum, pe 4 noiembrie 2022, a pus din nou postul la concurs. Ca să fiu înlăturată, condițiile de participare nu mai sunt cele care au fost în iulie. Inițial, postul era pentru absolvenții de studii economice sau juridice. Eu, având studii juridice, după ce au trecut aproximativ două-trei luni și s-au mai liniștit apele, în urma sesizării mele, nu mai pot să candidez, deoarece se cer doar studii economice. Postul este același: inspector, clasa I grad profesional debutant (casier), Compartimentul Contabilitate, Buget Finanțe, Impozite şi Taxe, Resurse Umane”.
De asemenea, aceasta a explicat cum s-a desfășurat concursul inițial: „Interviul ar fi trebuit să se susțină pe data de 12 august, pentru că pe data de 10 august a fost proba scrisă. I-am spus primarului, imediat, că sunt foarte mult vicii de procedură, așa că i-am transmis să anuleze examenul pentru acest motiv. Atunci, el m-a întrebat despre ce vicii este vorba. I-am răspuns că este lipsa unui borderou, eu putând să declar că am de predat 100 de pagini scrise, la proba scrisă. Nu am semnat pe nimic. De asemenea, fiecare concurent s-a semnat pe pagină, ceea ce este un semn distinctiv. Iar subiectele date au fost, de exemplu: „Diviziunea leului”; „Care este moneda națională?”. Acum, ca să fiu înlăturată, să nu-mi mai pot depune dosarul să candidez, s-au scos studiile juridice. Cer numai absolvent de studii economice. Doamna care se înțelegea cu comisia este absolvent de studii economice. În prezent, am făcut un demers la Agenția Națională a Funcționarilor Publici și aștept un răspuns. Primarul a publicat, pe data de 29 august, pe site, că a fost anulat concursul. Eu am făcut petiție pe 12 august și nu s-a mai susținut interviul pe baza viciilor de procedură. Eu văd acest lucru ca pe o răzbunare. Am așteptat cu sufletul la gură, am învățat în continuare, am vrut să câștig postul.”, a declarat Laura Mușetoiu.
- Care este versiunea primarului
Primarul din Bughea de Jos, Ion Dorel Tănăsescu, în urma acestei sesizări, a adresat următorul răspuns: „Fiind vorba despre un post de casier la Contabilitate, am considerat că cel mai potrivit este cel care termină o Facultate de Finanțe, Contabilitate sau Economie. Acesta este motivul. Data trecută am zis că oricine poate să ocupe funcția de casier, dar în condițiile actuale, am vorbit cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici și mi-au spus că nu este niciun impediment dacă se cer doar studii economice, pentru că postul este de specialitate, nu este juridic sau de altă natură. Procedura concursului nu s-a schimbat, totul este corect, mai puțin la condițiile de participare. Se dorește un absolvent al unei Facultăți de Economie cu studii de licență. Într-adevăr, viciul de procedură la primul concurs a fost că unul dintre membrii comisiei de examinare, la finalul examenului, a spus că cine dorește să-și semneze lucrarea, o poate face, ca să nu se creadă altceva. Acest lucru nu a fost corect, iar ulterior am constatat acest fapt și am luat legătura cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici, care ne-a comunicat că șeful instituției, dacă constată că sunt vicii de procedură, poate să dispună anularea concursului. Apoi, a venit un alt punct de vedere, prin care se putea continua examenul, iar dacă o persoană se considera lezată în drepturi sau constata anumite probleme, putea să se adreseze la contenciosul administrativ”.
Ion Dorel Tănăsescu a explicat cum a luat decizia de a anula concursul inițial și de a demara o nouă procedură, cu una dintre condițiile de participare schimbate. Acesta a declarat: „Eu, fiind plecat în concediu și venind în ultima zi, am luat măsura pentru a elimina orice discuție și, pentru a nu se interpreta că cineva are cu altcineva vreo afinitate, am dispus anularea concursului. De asemenea, a fost și o lipsă de borderou, dar aceasta este mai puțin importantă ca parte a procedurii; aici se discută mai mult de notare. Problema este că se face fraudă, dacă există semne aparte pe o lucrare și sunt alte intenții. Având în vedere că am fost sesizat că o parte din candidați au semnat lucrările și o parte nu au semnat, am considerat că este corect să anulez concursul pentru a nu se înțelege că cineva are vreo intenție cu unul dintre concurenți, pentru a-l favoriza. După aceea, a trebuit să facem procedurile, să ne adresăm Ministerului Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației, conform legislației. Am luat legătura cu ANAF și acum am declanșat din nou concursul pentru data de 12 decembrie 2022. Singura modificare cu privire la studii a fost dispusă, deoarece am considerat că, fiind casierie, fiind contabilitate, este corect să vină cei care au absolvit Facultatea de Economie”.
Robert Adrian ȘTEFAN