6.7 C
Campulung Muscel
15/05/2025

Traseul centurii Câmpulungului în viziunea specialiştilor de la Ministerul Transporturilor: intrarea prin spatele Castrului Roman Jidova şi ieşirea la sensul giratoriu de la Holcim

Consiliul Local a adoptat a doua hotărâre legată de şoseaua de ocolire a Câmpulungului, după cea de la sfârşitul anului trecut, când aleşii au fost de acord ca municipiul nostru să fie inclus în Master Planul de Transport al României cu această investiţie atât de necesară. La şedinţa din 29 iulie 2022, s-a făcut primul pas în vederea realizării documentaţiei pentru „Varianta de Ocolire Câmpulung”. Evident că interesul tuturor celor care iau în serios intenţiile municipalităţii este pe unde va trece centura în adevăratul sens al cuvântului, căci artera care serveşte în prezent acestei destinaţii numai ocolitoare nu este, traversând o zonă cu case şi blocuri. O variantă de variantă prezentată pur teoretic la dezbaterea de vineri după amiază este cea în care traseul este mărginit de următoarele puncte: intrarea prin spatele Castrului Roman Jidova şi ieşirea la sensul giratoriu de la Holcim.

  • Fiind inclus în Master Planul de Transport al României, Câmpulung va putea primi finanţare pentru documentaţia tehnică

Tema supusă atenţiei Consiliului Local a constat în aprobarea protocolului de colaborare pentru „Elaborarea studiului de fezabilitate, realizarea documentaţiei tehnice pentru autorizaţia de construire şi elaborarea proiectului tehnic al obiectivului de investiţii Varianta de Ocolire a Câmpulungului”. Pe 18 iulie 2022, la Primăria Câmpulung se primea o adresă din partea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, prin care autorităţile noastre erau informare despre „analiza de favorabilitate” pentru viitoarea centură a municipiului. Proiectul este propus la finanţare prin Programul Operaţional Transport 2021-2027, aşadar, din fonduri europene.

„Pe lângă proiecte majore de infrastructură, în Axa 2 – Îmbunătăţirea conectivităţii prin dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru accesibilitate teritorială se finanţează şi variante ocolitoare pentru municipii. Operaţiunile prevăzute în cadrul acestei priorităţi vor viza construcţia variantelor de ocolire şi realizarea accesului municipiilor la sectoarele reţelei rutiere primare (la nivel de drum naţional situat pe reţeaua secundară), precum şi construcţia altor sectoare de drum naţional situate pe reţeaua secundară. Investiţiile vor fi acompaniate de măsuri de protecţia naturii şi a biodiversităţii (infrastructură verde) în legătură directă cu infrastructura de transport rutieră.”, explică materialul pregătit pentru şedinţa de vineri, 29 iulie, ce investiţii susţine programul european.

Prin Hotărârea Consiliului Local din 28 decembrie 2021, aleşii au avizat de principiu includerea Variantei de Ocolire a Câmpulungului, cu o lungime estimată la 7,8 kilometri şi un cost apreciat la 18,8 milioane de euro, în Master Planul General de Transport al României, respectiv în cadrul Planului Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2023. Includerea în Master Plan înseamnă că municipiul Câmpulung va putea primi finanţare pentru elaborarea documentaţiei tehnice, prin încheierea protocolului pentru care a fost nevoie să se adopte hotărârea de Consiliu la şedinţa din 29 iulie 2022.

Protocolul de colaborare se încheie între Unitatea Administrativ-Teritorială Câmpulung şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA – C.N.A.I.R.

  • Pe unde trece viitoarea centură a Câmpulungului

„Propunerea de traseu pentru Varianta de Ocolire Câmpulung începe de la intersecţia cu drumul naţional DN73 şi prezintă o direcţie nordică, urmărind culoarul de vale al Râului Târgului. La aproximativ 500 m după ce se desprinde de DN73, aliniamentul intersectează un teren cu utilitate industrială, care prezintă şi un iaz de decantare. Pentru a nu expropria o serie de clădiri de locuit, s-a utilizat acest sector de teren şi se propune relocarea activităţilor industriale în alte areale alăturate. Această propunere va fi studiată în cadrul studiului de fezabilitate şi, dacă nu se dovedeşte a fi fezabilă din punct de vedere economic şi de mediu, se vor identifica alte modalităţi de traversare a acestui areal (inclusiv modificarea punctului de pornire al Variantei de Ocolire Câmpulung).

La km 1+050, propunerea de aliniament intersectează drumul judeţean DJ738, care asigură legătura dintre Câmpulung şi comunele din estul municipiului. Având în vedere constrângerile legate de spaţiul construit între drumul naţional DN73 şi Râul Târgului, la km 2+000, propunerea de aliniament traversează Râul Târgului şi urmează tot o direcţie nordică în zona de contact a Depresiunii Câmpulung cu Dealul Măţău.

Propunerea de aliniament intersectează o serie de drumuri de exploatare, la km 3+150, 3+650, 4+150, 4+400, 5+100, 5+150 şi 5+600. Deşi acest areal prezintă una dintre cele mai mici densităţi ale construcţiilor din municipiul Câmpulung, propunerea de aliniament intersectează o serie de areale construite, care vor trebui expropriate şi realizate o serie de elemente de protecţie pentru zgomot şi vibraţii. Începând cu acest sector, aliniamentul prezintă o direcţie nord-estică, înaintând în zona deluroasă din estul municipiului Câmpulung, areale care prezintă şi o serie de roci cu potenţial de instabilitate, cum ar fi marnele şi argilele. Aceste sectoare vor fi analizate în cadrul studiului de fezabilitate şi se vor propune o serie de elemente care să diminueze riscul producerii de alunecări de teren prin sisteme de drenaj sau alte intervenţii asupra versantului. Aceste sectoare sunt identificate în mod deosebit în zona km 7+600 şi zona km 9+000, unde propunerea de aliniament traversează areale cu o declivitate semnificativă.

În continuare, aliniamentul traversează sectoarele deluroase din estul municipiului, cu amenajări specifice pentru uniformizarea suprafeţei topografice, în general prin ramblee, poduri şi deblee. La km 12+000, propunerea de aliniament intersectează drumul comunal DC31 şi urmează, pentru aproximativ 350 m, aliniamentul acestuia. La km 12+475, propunerea de aliniament pentru Varianta de Ocolire Câmpulung revine în drumul naţional DN73, iar la implementarea drumului expres (A1) Piteşti – Mioveni – Câmpulung – Braşov (A3/A5) se va avea în vedere şi realizarea unui drum de legătură, care să unească varianta de ocolire Câmpulung cu sectorul de drum expres menţionat.

Profilul transversal al aliniamentului se caracterizează printr-o lăţime a părţii carosabile de 19 m cu patru benzi, câte o bandă pe sens (fiecare cu o lăţime de 3.5 m) şi două sectoare de acostament (fiecare cu lăţime de 2.5 m). Intersecţiile cu infrastructura rutieră existentă se realizează prin sensuri giratorii, astfel s-au identificat două intersecţii.

Din punctul de vedere al localităţilor, aliniamentul propus pentru Varianta de Ocolire Câmpulung, se desfăşoară pe teritoriul a două unităţi administrativ-teritoriale, respectiv UAT Câmpulung şi Valea Mare Pravăţ.

Aliniamentul propus intersectează reţeaua rutieră existentă, astfel stabilindu-se legături rutiere cu: drumul naţional DN73 în sud, DJ737, DC33, DC35 şi DN73 în nord, ca număr minim de legături cu reţeaua rutieră existentă. De asemenea, în cadrul studiului de fezabilitate, recomandăm analizarea asigurării accesului şi pentru drumurile de exploatare intersectate (în mod deosebit, cele între km 3+150 şi 5+600) prin reconfigurarea tramei stradale existente, pentru a permite un acces facil în cadrul municipiului al locuitorilor din aceste areale.

Aliniamentul propus pentru varianta de ocolire prezintă 20 de intersecţii cu infrastructură rutieră existentă, care sunt structurate astfel:

  • La km 0+000, intersecţia cu DN73, ca punct de pornire al propunerii de aliniament;
  • La km 1+050, intersecţia cu DJ738;
  • La km 3+150, 3+650, 4+150, 4+400, 5+100, 5+150, 5+600, intersecţii cu drumuri locale;
  • La km 6+300, intersecţia cu DJ737, prevăzută cu sens giratoriu;
  • La km 6+700 şi km 7+100, intersecţii cu drumuri locale;
  • La km 7+600 şi 8+200, intersecţiile cu DC33 şi DC35, prevăzute cu sens giratoriu;
  • La km 10+900, 11+000 şi 11+300, intersecţii cu drumuri locale;
  • La km 12+000, intersecţia cu DC31;
  • La km 12+475, intersecţia cu DN73 ca punct final al aliniamentului.

Având în vedere faptul că aliniamentul propus se desfăşoară în cadrul a două unităţi administrativ-teritoriale, UAT Câmpulung şi UAT Valea Mare Pravăţ, proiectul poate fi implementat la nivel local de către Consiliul Judeţean Argeş sau de către o asociere între cele două UAT-uri. Sursa de finanţare pentru acest demers poate fi reprezentată de fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operaţional Transport.”, redăm câteva fragmente din Analiza de favorabilitate pentru Varianta de Ocolire Câmpulung.

Scenariul de analiză al Ministerului Transporturilor consideră toate proiectele din cadrul Master Planului General de Transport al României ca fiind finalizate în anul 2040.

Magda BĂNCESCU

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!