5.6 C
Campulung Muscel
26/01/2025

Cătălin Drăghici, al treilea ilustrator pe teme istorice din ţară, şi-a făcut debutul expoziţional la Câmpulung

Muzeul Municipal Câmpulung are în Cătălin Drăghici, preşedintele Asociaţiei „Historia Renascita”, un colaborator valoros, în special, la evenimentele de reconstituire istorică, atractive pentru publicul muscelean. Marţi, 3 august 2021, acest prieten şi partener statornic al instituţiei culturale a fost invitatul directorului Alexandru Oprea în calitate de artist plastic. Expoziţia vernisată în urmă cu trei zile n-a prezentat amatorilor de frumos „orice fel de artă plastică, ci artă plastică cu tematică istorică”, potrivit gazdei. Pe simezele expoziţiei „Călătorii vizuale în istorie” au fost expuse 50 de lucrări, care, împreună cu cele două colaje care i-au flancat pe amfitrion şi invitat, au oferit publicului aproape o sută de lucrări, rezultatul muncii din ultimul an şi jumătate, perioadă care a coincis cu criza pandemică. Peste 80% dintre imaginile prezentate la Câmpulung au servit ca ilustraţii pentru articole din revista „Historia”, cea mai importantă publicaţie istorică periodică la nivel naţional. În opinia artistului, cele mai bune articole cărora le-au fost ataşate imaginile realizate de Cătălin Drăghici au purtat semnătura doctorului în Istorie Andrei Pogăciaş. Devine o prezenţă fidelă a evenimentelor de artă de la Câmpulung şi Ştefan Dumitrache, directorul Muzeului Curtea de Argeş, al cărui mesaj a insistat asupra talentului lui Cătălin Drăghici şi importanţei creaţiei sale.
Deşi ajutat de pregătirea în domeniul istoriei, artistul a făcut o muncă de documentare uriaşă
„Istoria a fost mai întâi vizuală, apoi a devenit arheologică şi scrisă, spunea, în deschiderea acţiunii culturale, directorul Alexandru Oprea. Avem suficiente exemple în timp care să demonstreze relaţia dintre arta plastică, între desen, între exprimarea grafică şi istorie. M-aş duce mai departe şi aş spune că arta plastică este, de fapt, cea care transformă istoria în poveste. Pentru că arta plastică, atunci când vine vorba de relaţia cu istoria, spune o poveste.”
Fiind împiedicat de restricţiile perioadei de pandemiei să facă reconstituire istorică propriu-zisă, prin intermediul asociaţiei pe care o coordonează, Cătălin Drăghici a ales varianta de reconstituire istorică grafică. „Până la urmă, aceste lucrări fac nişte propuneri de reconstituire ipotetice, fie prin portrete ale unor înaintaşi cunoscuţi ai noştri, fie prin reproducerea unor scene care au marcat istoria noastră, fie chiar prin anumite ilustraţii care încearcă să scoată în evidenţă anumite detalii de viaţă civilă, momente militare sau civile, pentru a înţelege mai bine şi a încerca să intrăm în atmosfera unor epoci care au fost cu ceva vreme înaintea noastră.”, spunea acesta.
Cătălin Drăghici mărturisea că a încercat să-şi expună realizările într-o ordine, cât s-a putut, cronologică, începând cu perioada Daciei preromane şi romane, a continuat cu Evul Mediu şi s-a oprit la începutul secolului XX. „Sunt două lucrări care ating şi perioada Primului Război Mondial şi perioada premergătoare Marelui Conflict din 1916-1918, în cazul României.”, a adăugat acesta.
„Ilustraţia istorică este obligată să facă o conexiune cât mai profundă între actul artistic, adică între un desen şi o grafică în care detaliile trebuie să fie foarte bine puse în valoare, şi partea de documentaţie istorică.”, spunea artistul, care a atins această condiţie graţie pregătirii şi carierei sale de profesor de Istorie. „Recunosc că, în cazul celor mai multe lucrări, partea de documentare a durat mai mult decât realizarea lucrării propriu-zise. În spatele fiecărei lucrări, în funcţie de complexitatea ei, a stat, poate, chiar şi o săptămână de documentare, eu fiind absolvent al Facultăţii de Istorie şi profesor de Istorie şi sunt familiarizat cu multe dintre detalii. Dar tot a trebuit să le caut, pentru că sunt detalii, la prima vedere, nesemnificative. Dar, dacă informaţiile nu sunt bine căutate şi puse la punct, ilustraţia istorică nu are acurateţea pe care ar trebui s-o aibă.”, a mai precizat Cătălin Drăghici.
Andrei Pogăciaş, doctor în Istorie, specialitatea Istorie militară, spunea că nu este exclus ca manifestarea de la Câmpulung să fie prima expoziţie de acest gen din România: o expoziţie de ilustraţii pe teme istorice ale unui ilustrator român. „Meritul este, în primul rând, al lui Cătălin care, în ultimii doi-trei ani, a lucrat enorm. De ce sunt foarte importante aceste lucrări? Unele sunt făcute după o perioadă de cercetare în muzee, unde a avut loc fotografierea pieselor, pentru a afla cum erau hainele, din ce materiale, ce croi aveau, ce culori. Este un volum mare de muncă în spatele acestor ilustraţii. Cătălin este al treilea ilustrator de teme istorice din ţară şi trebuie amintit domnul Valentin Tănase şi mai trebuie amintit domnul Radu Oltean. Însă aş spune că cele mai bine documentate ilustraţii aparţin lui Radu şi lui Cătălin. Am marea onoare şi plăcere ca domnul Cătălin Drăghici să facă ilustraţie pentru articolul pe care îl public la revista „Historia” şi nu numai.”, a afirmat dr. Alexandru Pogăciaş.
Acesta a punctat debutul unei colaborări cu Cătălin Drăghici şi pentru realizarea unor cărţi, care vor apărea în curând. Expoziţia vernisată pe 3 august mai poate vizualizată până duminică, 8 august, întrucât, de săptămâna viitoare, după cum a anunţat managerul Alexandru Oprea, Muzeul devine gazdă a lucrărilor lui Radu Adrian.
Magda BĂNCESCU

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!