Verificarea activităţii economice a anului 2019 a Primăriei Bughea de Jos a auditorilor Camerei de Conturi s-a făcut în perioada 4-25 noiembrie 2020. Rezultatul a evidenţiat că numai la Primărie au fost înregistrate prejudicii, la Şcoala Gimnazială din localitate, a cărei activitate a fost controlată, nefiind estimate nereguli.
Calitatea gestiunii economico-financiare, verificată
Cea mai mare valoare a prejudiciului evidenţiat de auditorii exteriori a provenit după ce cinci salariaţi ai Primăriei Bughea de Jos au fost retribuiţi peste nivelul prevăzut de reglementările aplicabile în vigoare. Adică aceştia, în luna iulie 2019, au luat un salariu care a depăşit indemnizaţia viceprimarului comunei, plata nelegală fiind de 4.308 lei, din care 3.736 lei au fost drepturile salariale, iar 572 lei, majorările de întârziere calculate.
Au mai fost făcute plăţi nelegale de 2.034 lei, contravaloarea cheltuielilor indirecte din „Active fixe”, contrar prevederilor legale. Suma reprezintă cheltuielile indirecte rezultate după ajustarea valorii manoperei, generată de majorarea salariului minim pe ţară în domeniul construcţiilor, la care s-au calculat majorări de întârziere, de 244 lei. Banii au fost viraţi către firma care a lucrat la „Reabilitarea drumului comunal DC Poenandre”, care, după stabilirea prejudiciului, a emis factură de stornare, înregistrată în evidenţa contabilă a Primăriei, şi a achitat către bugetul local suma aferentă.
Garanţia concesionarilor, recuperată
Fără să fie notată ca abatere, Camera de Conturi a mai consemnat suma de 6.508 lei, garanţia datorată de concesionarii bunurilor din patrimoniul comunei Bughea de Jos. Este vorba de garanţia datorată de către concesionari, prin acte adiţionale la contracte. În timpul misiunii de audit, aceasta a fot încasată integral de la concesionari şi înregistrată în evidenţa contabilă, abaterea fiind remediată.
O altă poziţie în sinteza acţiunii de audit a ocupat-o consemnarea cu referire la faptul că nu au fost respectate, în totalitate, prevederile legale privind organizarea şi efectuarea inventarierii activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, fiind identificate o serie de neconformităţi în acest sens. Cât timp s-a derulat controlul, s-a refăcut procesul verbal de inventariere, a fost completat dosarul inventarierii cu declaraţiile gestionarilor, neregula fiind remediată în acest fel.
Opinia auditorului
La finalul auditului, verificatorii au emis o opinie care a fost cu rezerve faţă de situaţiile financiare controlate. Acestea au fost întocmite, din toate punctele de vedere semnificative, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil în România şi oferă, sub toate aspectele semnificative, o imagine fidelă şi reală asupra operaţiunilor economico-financiare derulate de Primăria Bughea de Jos în perioada auditată, totalul estimativ al denaturărilor identificate în cadrul acestora (în sumă de 13.094 lei), fiind sub pragul de semnificaţie (87.269 lei), stabilit de echipa de audit. A mai fost notat că modul de administrare a patrimoniului public şi privat al statului şi al comunei, precum şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Primăriei au fost în concordanţă cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele normative prin care a fost înfiinţată Primăria şi a respectat, în cea mai mare măsură, principiile legalităţii, regularităţii economice, eficienţei şi eficacităţii, excepţie făcând situaţiile prezentate ca deficienţe în raportul de audit financiar, a căror valoare totală estimată a fost sub nivelul pragului de semnificaţie.
Isabela FILIP