UE nu dă Câmpulungului cele 5 milioane de lei, pentru reabilitarea reţelei, dacă nu are un contract cu o firmă care să se ocupe de întreţinerea ei, după încheierea investiţiei de modernizare
Liviu Ţâroiu a ţinut să-şi încheie mandatul de primar cu investiţia în iluminatul public al Câmpulungului. Marţi, 13 octombrie, foştii consilieri au fost chemaţi la Primărie, ca să ridice mâna, pentru ultima oară în acest mandat, tot la o şedinţă extraordinară, la fel ca săptămâna trecută. Iniţial, ordinea de zi a cuprins două puncte: rectificarea bugetului municipiului şi a bugetului Spitalului şi atribuirea parcărilor pe strada Alexandru cel Bun. În ziua în care era programată întâlnirea aleşilor, Executivul a completat dezbaterea cu „piesa de rezistenţă”: documentaţia care va sta la baza concesionării serviciului de iluminat public al oraşului. Om cu inima bună, ce şi-a zis fostul primar? Să-i lase primăriţei Elena Lasconi toate actele pregătite pentru găsirea firmei căreia îi va fi încredinţată reţeaua publică de becuri şi lămpi stradale, pusă la punct printr-o investiţie cu fonduri europene. Mai pe înţeles, municipalitatea nu primeşte banii de la UE, cele peste 5 milioane de lei, dacă, în cel mult trei luni, n-are un contract încheiat cu o firmă în domeniu, pentru administrarea sistemului modernizat. Aşadar, nu se caută, deocamdată, firma care va reabilita reţeaua, ci firma care o va administra după reabilitare.
Foştii aleşi, adunaţi ca să aprobe actele pentru licitaţia de concesionare a iluminatului
Marţi după amiază, consilierilor municipali – cei vechi, întrucât nu s-a produs încă învestirea noului Legislativ – li s-a cerut să aprobe documentaţia pentru „Delegarea de gestiune prin concesiune a serviciului de iluminat public în Municipiul Câmpulung”. Şi anume caietul de sarcini, elaborat de Ago Proiect Engineering, modelul contractului de delegare de gestiune a serviciului, strategia de contractare, fişa de date a achiziţiei. Şi, foarte important, un nivel al redevenţei anuale de 0,5% din cuantumul veniturilor, fără TVA, încasate de prestator din serviciile efectuate în cadrul contractului de concesiune a iluminatului public.
Era a doua oară când subiectul, mult prea important ca să fie tranşat pe fugă, era introdus în dezbaterea Consiliului Local în ocazii nepotrivite. Prima dată s-a întâmplat în această primăvară, când starea de urgenţă a impus un dialog virtual al Executivului cu Legislativul, prin intermediul tabletelor şi a unei transmisiuni online defectuoase. Când Ţâroiu a fost apostrofat că aduce în discuţie, în condiţii tehnice rudimentare, o temă esenţială, fostul primar a motivat că riscă să piardă un milion de euro de la Uniunea Europeană, dacă amână votul. La acel moment, s-au aprobat, tot pe repede înainte, înfiinţarea serviciului de iluminat public şi modalitatea de gestiune a acestuia.
A doua oară când tema iluminatului a „aterizat” pe ordinea de zi, pe ultima sută de metri, cu câteva ore înaintea şedinţei, a fost pe 13 octombrie. Explicaţia a fost aceeaşi. Dacă Primăria depăşeşte termenul impus, riscă rezilierea contractului de finanţare.
Fostul primar are motive să-şi înfigă unghia în gât. Contractul de finanţare UE s-a semnat cu trei zile înainte de alegeri
Riscul pierderii banilor de la UE ar fi trebuit să funcţioneze ca scuză şi în cazul acestei investiţii pentru care municipalitatea a depus un proiect intitulat „Reabilitarea sistemului de iluminat public în Municipiul Câmpulung”, în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020. Bugetul local pe 2020 îl include cu o valoare de 5.802.840 lei.
Pe 24 septembrie 2020 s-a semnat contractul de finanţare, moment care a prins Primăria Câmpulung „descoperită”. Adică fără un operator care să presteze serviciul. „Este necesar a se proceda de urgenţă la aprobarea documentelor necesare pentru demararea procedurii pentru „Delegarea de gestiune prin concesiune a serviciului de iluminat public”, pentru a ne încadra în termenul de 90 de zile calendaristice de la data semnării contractului de finanţare.”, redăm din materialul de şedinţă motivul grabei lui Ţâroiu de a obţine votul pentru „maculatura” care va produce câştigătorul licitaţiei.
Tot din referatul acestuia aflăm ce prevede ghidul programului în baza căruia se acordă finanţarea. „La data depunerii cererii de finanţare, trebuie să existe un operator desemnat, care să presteze serviciul de iluminat public prin gestiune delegată, în baza unui contract de delegare a gestiunii, precum şi în baza licenţei eliberate de A.N.R.S.C., prin care se recunoaşte calitatea de operator de servicii de utilităţi publice în domeniul iluminatului public.” Aşadar, era de preferat ca Primăria să se afle într-o relaţie contractuală cu firma la data înaintării cererii, nu la data semnării contractului, de la care curge presiunea celor 90 de zile, în care trebuie organizată licitaţia. Plus obţinerea licenţei de la Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice.
Totuşi, finanţatorul nu-i exclude pe solicitanţii de fonduri UE aflaţi în situaţia Câmpulungului. Adică fără operator în momentul formulării cererii. Situaţie în care sunt acceptate depunerea ei şi semnarea contractului de finanţare, cu condiţia desemnării firmei până cel târziu la expirarea termenului de 90 de zile. După stabilirea lui, trebuie prezentate două documente vitale pentru finanţarea investiţiei din bani europeni. Primul: licenţa de operare a firmei desemnate, prin care i se recunosc dreptul şi capacitatea de a furniza/presta serviciul de iluminat public. Al doilea: extras din contractul de delegare a gestiunii, prin care se dovedeşte că activităţile propuse a fi realizate prin proiect nu au fost prevăzute în contract ca investiţii.
Dacă Primăria nu se încadrează în termen şi/sau nu depune cele două documente, Autoritatea de Management a P.O.R. „va dispune rezilierea contractului de finanţare şi returnarea finanţării nerambursabile acordate.”
Serviciile concesionarului sistemului de iluminat public, estimate la peste un milion de lei
Reţeaua de iluminat public a oraşului cuprinde 3.530 de corpuri de iluminat, majoritatea echipate cu lămpi cu descărcări în vapori, 4.108 stâlpi de iluminat public şi 51 de puncte de aprindere. Trebuie să spunem că una este contractul de reabilitare a iluminatului public plătit de UE. Şi alta este contractul pe care Primăria să grăbeşte să-l încheie cu o firmă profesionistă din domeniu, pentru concesionarea serviciului aflat, în prezent, în responsabilitatea ADP. Aşadar, operatorul pe care îl caută Primăria nu este cel care va derula investiţia de reabilitare, ci cel care va administra reţeaua după modernizare. Adică va furniza serviciile de menţinere-întreţinere în stare de funcţionare a reţelei şi serviciile de iluminat festiv temporar, cu ocazia sărbătorilor.
Valoarea totală estimată a contractului care urmează să fie atribuit în urma derulării procedurii, prin care se urmăreşte obţinerea celui mai bun raport calitate – preţ, se cifrează la 1.024.533,74 lei, pentru o perioadă de cinci ani. Remedierile în reţeaua de iluminat public au fost apreciate la 432.546,84 lei, iar iluminatul festiv, la 591.986,89 lei.
Cât despre votul cerut, pe 13 octombrie, de Liviu Ţâroiu, numărul mic de consilieri prezenţi şi numărul mare de voturi favorabile amânării subiectului au sabotat planurile fostului primar. Documentaţia va fi aprobată de Consiliul Local 2020-2024, iar licitaţia pentru concesionarea serviciului va fi organizată de primarul Elena Lasconi. Magda BĂNCESCU