3.6 C
Campulung Muscel
09/12/2024

Membrii Comisiei de Fond Funciar din Primăria Hârtieşti au primit spor de dificultate

Auditorii camerei de Conturi Argeş au verificat conturile anuale de execuţie bugetară ale Primăriei Hârtieşti între 4 şi 30 septembrie 2019. Cu aproximaţie, au fost evidenţiaţi 50.000 lei din nerespectarea mai multor obiective, din care circa 7.000 lei au fost venituri suplimentare, 42.000 lei, prejudicii, iar 1.000 lei, abateri financiar contabile. Cea mai mare sumă declarată prejudiciu, de 31.547 lei a provenit din acordarea necuvenită, timp de trei luni, a unui spor de dificultate membrilor Comisiei Locale de Fond Funciar.

Unele abateri nu au produs prejudicii pecuniare

La mai multe obiective urmărite, angajaţii Camerei de Conturi Argeş au remarcat abateri, dar care nu au produs efecte pecuniare. 

La categoria „Organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern), inspectorii au consemnat că nu au fost luate toate măsurile prevăzute de reglementările aplicabile în vigoare care să asigure elaborarea, aprobarea, aplicarea şi perfecţionarea structurilor organizatorice, reglementărilor metodologice, procedurilor şi criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerinţele generale şi specifice de control intern/managerial, fiind constatate deficienţe în ceea ce priveşte monitorizarea, coordonarea şi îndrumarea metodologică a implementării şi dezvoltării mecanismului menţionat; nu a fost organizată şi exercitată activitatea de control financiar preventiv propriu cu respectarea în totalitate a prevederilor legale în domeniu, fiind intensificate o serie de neconformităţi în aceste sens referitoare la particularizarea cadrului general, detalierea prin liste de verificare a obiectivelor verificării pentru fiecare operaţiune cuprinsă în cadrul specific al entităţii publice precum şi la stabilirea proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv, documente justificative şi circuitul acestora.

Alte două explicaţii au fost consemnate la modul se stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege. Aici nu a existat concordanţă între datele din registrul agricol, referitoare la suprafeţele de teren arabil, teren extravilan şi teren neproductiv, deţinute de către contribuabili şi cele înscrise în evidenţa fiscală analitică (pe plătitor), condusă la nivelul autorităţii administraţiei publice locale; şi nu a fost elaborat şi aprobat Statutul propriu al comunei Hârtieşti, care să conţină datele şi elementele specifice prevăzute de OG nr. 53/2002, respectiv Inventarul bunurilor unităţilor administrativ teritoriale, anexă la statut, care se actualizează anual şi criteriile pe baza cărora bunurile aflate în proprietatea publică a comunei şi cele din proprietatea privată a acesteia pot fi date în administrare regiilor autonome şi instituţiilor publice, pot fi concesionate ori închiriate în condiţiile legii sau pot fi atribuite în folosinţă gratuită pe termen limitat persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfăşoară o activitate de binefacere sau de utilitate publică ori serviciilor publice, respectiv criteriile pe baza cărora Consiliile Locale şi Consiliile Judeţene hotărăsc cu privire la cumpărarea unor bunuri ori vânzarea bunurilor aflate în proprietatea privată a comunei, în condiţiile legii.

Nu au fost colectate la timp taxele pe terenuri şi clădiri, date în concesiune

Un aspect controlat de auditori a fost referitor la modul de stabilire, evidenţiere şi urmărirea la încasare a veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege, descoperind trei sume, care, pe parcursul controlului au fost recuperate, prejudiciile fiind remediate.

Veniturile estimate la 973 lei (din care debitul este de 846 lei şi accesoriile fiscale de 127 lei) au provenit din taxa pe teren datorată în baza contractului de concesiune (nr. 4371 din 23 noiembrie 2016) a unor bunuri aflate în domeniul public sau privat al comunei, care nu au fost stabilite şi încasate. 

Pentru că nu a fost stabilită şi încasată taxa pe clădiri, datorată în baza unui contract de concesiune a unor bunuri aflate în patrimoniul comunei Hârtieşti, a generat un venit suplimentar de 1.516 lei, din care debitul a fost de 1.269 lei şi accesoriile fiscale de 247 lei. 

O altă sumă, de 4.555 lei, a fost înregistrată ca venit suplimentar după ce a fost evidenţiată de auditori ca provenind din neîncasarea impozitului pe clădiri datorat, în baza Codului Fiscal, de către o firmă din localitate. În fapt, debitul a fost de 4.148 lei, căruia i s-au adăugat accesoriile fiscale de 407 lei. 

Peste 42.000 lei au fost plătiţi nelegal din bugetul local

În perioada 1 martie – 30 iunie 2019, s-au plătit nelegal drepturi de natură salarială în sumă de 31.547 lei, reprezentând spor de dificultate, acordat necuvenit pentru activităţile desfăşurate de membrii Comisie Locale de Fond Funciar, constituită în vederea stabilirii dreptului de proprietate privată asupra terenurilor agricole şi forestiere de pe raza comunei Hârtieşti. Întinderea prejudiciului adus bugetului local prin plăţile nelegale efectuate a fost compus din 17.486 lei, drepturi salariale nete, 13.077 lei, contribuţii salariale angajat şi angajator şi 984 lei, majorări de întârziere, calculate potrivit Legii Finanţelor Publice.

Inspectorii de la Camera de Conturi Argeş au mai descoperit că s-au făcut plăţi nelegale în sumă de 8.568 lei, din creditele bugetare aprobate la capitolul „Protecţia mediului”, ca urmare a acceptării la plată şi decontării integrale către operatorul de specialitate delegat, a facturilor aferente serviciilor de salubritate, întocmite cu nerespectarea reglementărilor în vigoare, referitoare la aprobarea tarifelor ajustate şi respectiv modificate de operatorul menţionat. La cei 8.568 lei, debit s-au adăugat şi majorări de întârziere, calculate potrivit Legii Finanţelor Publice, de 2.319 lei, suma totală a prejudiciului ridicându-se la 10.887 lei.

Ca abatere financiar-contabilă a fost consemnat faptul că nu a fost stabilită, constituită şi evidenţiată garanţia datorată de concesionarii bunurilor din patrimoniul comunei, suma totală a acestei fiind de 936 lei. Valoarea a fost menţionată în contabilitate, neregula fiind reparată.

Ce concluzii au tras membrii echipei de audit

Echipa de audit, la finalizarea misiunii la Primăria Hârtieşi, a consemnat câteva concluzii: situaţiile financiare nu au fost întocmite din toate punctele de vedere semnificative în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil în România; situaţiile financiare nu prezintă o imagine reală şi fidelă a poziţiei financiare, a performanţei sau a modificării poziţiei financiare a entităţii; modul de administrare a patrimoniului public şi privat al comunei Hârtieşti, precum şi execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli nu respectă principiile legalităţii şi regularităţii, întrucât valoarea cumulată a erorilor sau abaterilor de la legalitate şi regularitate constatate se situează peste pragul de semnificaţie de 2%.

În temeiul concluziilor menţionate anterior, echipa de audit a formulat o „opinie contrară” asupra situaţiilor financiare auditate, după cum urmează: „În opinia noastră, datorită efectelor denaturărilor semnalate şi prezentate în paragraful de mai sus, situaţiile financiare în ansamblul lor nu prezintă fidel performanţa financiară a Primăriei Hârtieşti la 31 decembrie 2018, şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată în perioada auditată.” “E.M.”

 

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!