=Distrugerea străzii n-are nicio legătură cu mutarea traficului din cauza gropii semaforizate, căci pe acest braţ nu circulă decât maşinile localnicilor
Nu vă surprindem cu nimic aducându-vă în atenţie încă o stradă din Câmpulung, al cărei asfalt, turnat în 2016, în primul an de mandat al lui Liviu Ţâroiu, este praf! Distrugerea covorului bituminos, aşternut de unul dintre profesioniştii abonaţi la lucrările cu statul, n-are nicio legătură cu sarea şi nisipul folosite la deszăpezire, căci străduţa asta n-a prins nicio iarnă grea, de când s-a ales cu asfalt nou. Carosabilul Văii Unchiaşului, continuarea arterei pe care s-a deviat traficul de pe Şoseaua Naţională, din pricina gropii cu semafor, a început să se dezintegreze la mai puţin de un an de la efectuarea reparaţiei. Asta în condiţiile în care n-are trafic mai deloc, fiind un tronson care străbate o zonă cu case puţine, pornit de la intersecţia Văii Unchiaşului cu strada Izlaz. Aşadar, nu stă în picioare scuza afectării stării ei de mutarea circulaţiei de pe principală pe acest braţ secundar, beneficiar al unei asfaltări superficiale. Până să iasă la interval firmele familiei Răuţoiu, care au pus mâna pe mai toate lucrările importante – cele mai recente asfaltări numai Group Concif le-a câştigat -, Selca SA şi Wins Construct Project SA au făcut furori la licitaţiile primarului PSD. Că au câştigat aşa cum au câştigat – cum câştigă toţi, de altfel -, treacă-meargă, dacă niciun organ de control ori anchetă nu-i trage de guler pe primari, care şi-au fidelizat colaboratorii privaţi. Necazul cel mare este că după privaţii contractaţi s-a ales praful cam peste tot pe unde au prestat, pe zeci de miliarde de lei vechi, numai în mandatul 2016-2020.
Ţâroiu şi privaţii lui îşi bat joc de banii noştri
Strada Valea Unchiaşului – şi nu este singura – a lăsat senzaţia de puternic amatorism nesancţionat de autorităţile beneficiare ale lucrării încă din momentul realizării asfaltării. Parcă împrumutând caracterul interimar al conducerii Primăriei Câmpulung, care, în 2015-2016, până la alegerile locale, a avut viceprimar cu prerogative de primar şi consilier local cu atribuţii de viceprimar, cel puţin trei lucrări de asfaltare executate de constructori profesionişti au lăsat impresia tot de provizorat.
Pe când se împăcaseră cu ideea că se află prea departe de Primărie, ca gestionarii banului public să audă dorinţa lor strigată mai bine de un sfert de veac, proprietarii de gospodării amplasate pe extensia Văii Unchiaşului, o uliţă pe jumătate locuită, jumătate nelocuită, au trăit, în 2016, o bucurie uriaşă odată cu apariţia utilajelor de asfaltare în zonă. Cu doi ani înainte, s-a pregătit terenul unor lucrări programate la periferiile municipiului, atât în Nord, cât şi în Sud. În septembrie 2015, Liviu Ţâroiu, care conducea de o jumătate de an Câmpulungul, după condamnarea lui Călin Andrei, se fălea cu procesul continuu de asfaltare şi canalizare. Nu mai puţin de şapte loturi, fiecare conţinând câte trei-patru străzi – cele mai multe, peste 10 miliarde de lei vechi -, aveau constructorii stabiliţi ca urmare a licitaţiilor adjudecate cam de aceiaşi.
Ne vom referi în continuare la ceea ce ne interesează pe noi, adică cele pe care stricăciunile puteau fi sesizate la o descindere în zonă. Drumul Godeni a fost inclus în lot cu Drăceşti şi Richard, câştigat, la preţul de aproximativ 1,4 milioane de lei, de Selca, din Piteşti. Valea Unchiaşului a ajuns, „la pachet” cu Oituz, Democraţiei şi Walter Mărăcineanu, la constructorul Wins Construct Project SA, din Bucureşti, la preţul de aproximativ 1 milion de lei. La mai puţin de o lună, în octombrie 2015, Selca prindea cel mai râvnit contract de asfaltare: „Reabilitarea străzii Richard km 0+000 – km 0+688 şi a străzii Gruiului km 0+000 – km 2+426”, estimat la peste 7,7 milioane de lei.
Pe Richard, asfaltată de Selca, reabilitarea a fost urmată, la scurt timp de la strângerea calabalâcului echipelor de lucru, de ruperea unei bucăţi considerabile de drum. După pocinogul soldat cu o pierdere de 1,3 milioane lei, cât a costat reparaţia post-asfaltare, efectuată de altă firmă, am constatat urmări de toată jena şi pe alte artere primenite cu covor bituminos aşternut de SRL-urile lipite de bugetul local precum muştele de borcanul cu miere. Valea Unchiaşului, prelungirea de la baza satului de etnici romi de la Pescăreasa, din spatele fostului Liceu Minier, şi Drumul Godeni sunt două exemple care susţin afirmaţia că la „proştii” de la Câmpulung merge şi aşa. Prelungirea Văii Unchiaşului s-a deteriorat extrem de rapid după predarea lucrării, mai ales după sezoanele ploioase, care nu doar au spălat strada, ci au şi rupt bucăţi din ea. Ne întrebăm ce asfalt folosesc marii profesionişti contractaţi de Primărie, de se exfoliază numai când îl atinge vântul, nu mai vorbim de atingerea ploii. De altfel, lumea din zonă a trăit cu senzaţia de lucrare neterminată, văzând ce strat subţire s-a pus pe vale, şi chiar s-a amăgit că echipele se vor întoarce ca să dea trăinicie investiţiei. De unde! Ce s-a pus în 2016 e tot ce-au „pupat” aceşti alegători convinşi să-l voteze pe cel care a dispus asfaltarea după mai bine de 25 de ani de aşteptare.
După alţi doi ani, remarcăm cu amărăciune în ce hal s-a stricat asfaltul turnat într-o evidentă bătaie de joc. Groapă lângă groapă, pe mijlocul drumului, care, repetăm, n-are cine ştie ce trafic, nefiind prea multe locuinţe în zonă. Dar dacă Ţâroiu e mulţumit de investiţia făcută în drumuri reparate şi găurite serios în acelaşi mandat, n-aveţi decât să-i permiteţi să continue batjocura pe banii noştri încă patru ani de acum înainte. Magda BĂNCESCU