Biroul de Legătură al Parlamentului European în România (BLPE), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale, a lansat în acest an cea de-a XII-a ediţie a concursului naţional pentru licee, EUROSCOLA 2019 – 2020. Parlamentul European a creat programul Euroscola pentru a informa tinerii despre procesul de integrare europeană şi pentru a promova participarea lor la construcţia Uniunii Europene. Programul reuneşte periodic elevi de liceu din cele 28 de state membre, oferindu-le ocazia, pe parcursul unei zile, de a afla cum funcţionează Parlamentul European, de a se cunoaşte între ei, de a-şi împărtăşi viziunile şi aşteptările. La ediţia din acest an s-au înscris şi elevi de la Liceului Teoretic „Dan Barbilian”, care au desfăşurat, marţi, o etapă din cadrul proiectului.
Scopul concursului este de a valorifica experienţele elevilor acumulate în cadrul acestui demers şi de a contribui astfel la conştientizarea rolului educaţiei şi formării profesionale în atingerea potenţialului fiecărui cetăţean, precum şi asigurarea prosperităţii economice durabile, prin conceperea şi implementarea unei campanii de informare şi conştientizare a beneficiilor pe plan personal şi la nivelul comunităţii. Poate fi aleasă orice personalitate / persoană de la nivel local, judeţean sau naţional, care a activat în orice domeniu contribuind la funcţionarea normală şi la bunăstarea comunităţii (locale, judeţene, naţionale sau europene). Elevii de la „Dan Barbilian” şi-au îndreptat atenţia către Emil Hagi, un muscelean care reuşeşte să păstreze vie memoria automobilelor româneşti. „Ideea cu muzeul a fost ca urmare a pasiunii pe care soţul şi băiatul meu o au pentru această maşină. Au cumpărat cu nişte eforturi destul de consistente, şi financiar, şi logistic, o maşină, un IMS, şi au ajuns în 2006 să intre în legătură cu alţi pasionaţi. Aşa au aflat că există un club automobilistic în România, care se cheamă „Retro Club România” şi care este dedicat maşinilor vechi, de toate categoriile. Acest club are o secţie care se cheamă „Secţia ARO”. S-au dus la o întrunire a secţiei ARO, la Muzeul Aviaţiei, la Bucureşti, s-au întâlnit cu alţi pasionaţi şi acolo, printre cei care au participat la această întâlnire, a fost şi Majestatea Sa Regele Mihai I al României. Regele a fost şi el un mare pasionat de automobile, de tehnică în general, iar soţia lui, Regina Ana, avea o colecţie de Jeep-uri; ea a fost în timpul războiului şofer pe o ambulanţă. Acolo, băiatul meu, Alexandru, a primit o diplomă de la Rege, de cel mai tânăr participant. Regele, în cadrul Clubului, a fost numit preşedinte de onoare. În acest context, s-a ajuns la ideea înfiinţării unui muzeu cu automobile fabricate în România.”, ne-a declarat Mihaela Hagi, reprezentant al Muzeului Automobilului Românesc.
Emil Hagi: „Educaţia şi şcoala sunt esenţiale!”
În cadrul întâlnirii, elevii au avut posibilitatea de a afla de la Emil Hagi care este rolul educaţiei în formarea profesională a unui om. „Este firesc ca tinerii să fie pasionaţi de maşini şi muzeul nostru şi-a propus ca să primească, de fiecare dată, pe cei dornici să afle detalii despre istoria maşinilor româneşti. Este adevărat că invitaţiile noastre nu au avut ecoul pe care ni l-am fi dorit de fiecare dată, au fost, însă, şi momente deosebite. Vizita voastră ne bucură şi vă stăm la dispoziţie cu ce putem pentru proiectul vostru. Nu este lipsit de interes şi faptul că am putea organiza şi evenimente împreună, poate ale noastre, poate ale voastre. De asemenea, suntem deschişi pentru opţiunea de voluntariat din partea voastră în cadrul muzeului. Din punctul meu de vedere, este esenţială, dar ştiu că şi ăsta este răspunsul meu după experienţa mea de viaţă, că educaţia şi şcoala sunt esenţiale. Să nu vi se pară surprinzător faptul că în muzeul nostru o să vedeţi panourile de absolvire ale unor promoţii de musceleni care au contribuit la realizarea acestor maşini. Ne-am gândit că aceste exponate îşi au locul în muzeul nostru tocmai pentru a sublinia această componentă de educaţie, de formare profesională şi, din acest motiv, să nu vi se pară surprinzător că într-un muzeu, unde vă aşteptaţi să vedeţi numai maşini, o să vedeţi şi foarte multe fizionomii, pentru că ceea ce vedem noi aici este rodul abnegaţiei şi inteligenţei unei generaţii întregi, care s-a format prin educaţie, prin şcoală care au format oamenii care au realizat aceste maşinii. Şi din acest motiv ne bucurăm să vă avem astăzi aici, pentru că noi încercăm să facem legătura cu oamenii, muzeul acesta să fie un muzeu viu, maşinile să funcţioneze, să participe la evenimente, să avem oaspeţi, să dăm viaţă acestui muzeu.”, ne-a mărturisit Emil Hagi.
„Educaţie şi formare 2020” (ET 2020) este cadrul strategic pentru cooperarea europeană în domeniul educaţiei şi formării profesionale, creat pe baza predecesorului său, programul de lucru „Educaţie şi formare 2010” (ET 2010). Acest cadru prevede obiective strategice comune pentru statele membre, inclusiv un set de principii pentru atingerea acestor obiective, precum şi metode de lucru comune cu domenii prioritare pentru fiecare ciclu de lucru periodic. Cadrul se bazează pe abordarea învăţării pe tot parcursul vieţii. Prin urmare, vizează orice formă de educaţie formală, non-formală sau informală – de la învăţământul pentru preşcolari la învăţământul superior şi formarea profesională pentru adulţi. Principalul scop al cadrului este de a sprijini statele membre în ceea ce priveşte dezvoltarea în continuare a sistemelor lor de educaţie şi formare. Aceste sisteme ar trebui să asigure tuturor cetăţenilor mijloacele necesare pentru a-şi atinge potenţialul, precum şi să asigure prosperitatea economică durabilă şi capacitatea de integrare profesională. În acest context, ediţia 2019-2020 a concursului „Euroscola” se desfăşoară sub titlul generic „Educaţia schimbă vieţi”. Ama IVAN