Un tânăr din Câmpulung, stabilit în Anglia, pasionat de tot ce ţine de maşini şi motoare, a devenit vestit după ce a refăcut aproape în totalitate un autoturism fabricat la ARO şi exportat în Marea Britanie. A găsit automobilul pe internet, unde era licitat, deşi era extrem de degradat. Vorbim despre un model ARO 10.1, vândut sub denumirea de Dacia Duster Roaster. A muncit la el un an şi ceva, dar a meritat efortul. Maşina arată ca nou-nouţă, iar acum mai vrea să mai cumpere una pe care să o recondiţioneze. Un ARO 244 mai nou, ca să fie gama completă.
Modelul ARO a fost exportat în Marea Britanie începând cu mijlocul anilor 80 ai secolului trecut şi până imediat după Revoluţie. Nu au fost multe exemplare trimise spre Canalul Mânecii, iar englezii au inclus ARO Dacia Duster în rândul celor mai proaste maşini făcute vreodată. „Totul a început și de la pasiunea mea pentru automobile, în special pentru ARO, dar și din dorința de a conduce o ,,mașina adevarată’’. Mașina în sine nu are o poveste, dar i-am făcut noi una, întrucât acestea au fost realizate cu postul de conducere pe partea dreapta și de departe superior lucrate cu atenție, pentru ca piața auto englezească era destul de pretențioasă și la vremea aceea. Ca sa devină ce a fost am avut nevoie de multe informații și poveşti de la acei oameni care le-au creat și de la cei care țineau mentenanța prin service-urile din Marea Britanie. Acest Duster al anilor ’80, fabricat mai exact și înregistrat in circulație august 1988, un Cabrio 4×4, echipat cu un motor tip102, Dacia de 1397 cmc, ce dezvolta cam 62 CP, este unul din cele aproximativ 1600 unităţi exportate în Marea Britanie. Erau folosite în special de către fermieri, dar nu numai, pentru că modelul pe care noi am reușit sa îl restaurăm face parte dintr-o versiune de top cu câteva îmbunătățiri (ex: centuri siguranța retractabile pentru pasagerii din spate și rollcage-ul) care la vremea respectiva făcea ca mașina sa fie sigură și, în același timp, foarte bună, pentru distracție, de ce nu adrenalină. Foarte iubită de către englezii din zonele rurale aceștia au denumit-o Dacia Duster Roadster. După multe căutari, în special pentru un ,,Roadste”, acesta apare pe un site de specialitate pentru mașini clasice la licitație. Din câteva fotografii, care erau acolo, am fost entuziasmat. Am licitat… Am câștigat licitația şi în aproximativ o săptămâna mi-a fost livrată acasă. După o evaluare preliminară, am vrut să renunț, pentru că era într-o stare deplorabilă. După mai multe încurajări, am decis să o trimit în România, la Câmpulung, unde a avut parte de o recondiționare, zic eu, exemplară pentru că a fost absolut toată desfăcută, până la ultimul șurub și supusă celor mai bune tehnici folosite şi folosite cele mai bune materiale din zilele noastre pentru a o face din nou să strălucească și să funcționeze perfect. În total, restaurarea a durat cam 6 – 7 luni, dar asta după ce am făcut rost de toate piesele și de tot ce am avut nevoie. A fost o munca titanică și de ,,chinez bătrân’’, cum îi plăcea mereu mentorului meu, nea Pompi, să spună. Astăzi, la un număr destul de redus înregistrate la autoritatea engleză, Dacia Duster Roadster Plus S/T, să dau numele complet este singurul supraviețuitor al versiunii sale. De asemenea, mașina face parte din marea familie a automobilelor clasice, în toată puterea cuvântului, întrucât aceasta a trecut cu brio și de cele mai aspre evaluari ale inginerilor și tehnicienilor de la FIVA (Federația Internationala Vehiculelor Istorice) care i-au emis un certificat ce ne permite participarea la concursuri naționale și internaționale de elegantă, de regularitate, dar şi la paradele de vehicule istorice.”, ne-a declarat Lucian Popescu.
Alex BARBU
Articolul precedent
Articolul următor