Cele 25 de milioane de lei, bani atraşi de la Ministerul Dezvoltării Regionale, prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală, au constituit subiectul de debut al conferinţei de presă a primarului Liviu Ţâroiu, a doua pe 2018, pe teme de administraţie publică locală. Conferinţa semestrială, i-am putea spune, căci nu ne amăgim că va mai avea loc a treia până la sfârşitul anului, s-a axat pe agenda de lucrări, care, în teorie, pare stufoasă. Şi asta pentru că documentaţiile bat categoric execuţia propriu-zisă, programată în a doua jumătate a mandatului 2016-2020. Strategic, primarul şi-a început mesajul cu proiectele cu finanţare nerambursabilă, pentru ca votantului să-i rămână în memorie valoarea şi lucrările despre care vom auzi cu insistenţă în răgazul rămas până la următoarele alegeri. Şeful Executivului a anunţat din nou semnarea a patru contracte acceptate în Programul Naţional de Dezvoltare Locală 2, din cele nouă solicitate a fi plătite de minister: renovarea clădirii Industrialului de Jos, fostul Liceu de Fete, podul de pe Şoseaua Naţională, kilometrul 45, înainte de fostul Liceu Minier, finalizarea lucrărilor de modernizare la Staţia de Epurare – Linia Apei şi reabilitarea uneia dintre cele două conducte de aducţiune a apei brute, din Lereşti, până în Staţia de Tratare Calea Pietroasă. Câştigătorul fondurilor necesare susţinerii acestor investiţii n-a omis să adauge valorii punctate la început primul proiect semnat tot de el, pe P.N.D.L. 1, extinderea canalizării pe strada Ion Ţicăloiu, Carpaţi şi Zăvoiului. Alte aproape 2 milioane de lei. Introducerea reţelei de utilităţi în zonele enumerate se va încheia, potrivit afirmaţiilor lui Ţâroiu, în cursul lunii septembrie 2018.
Liviu Ţâroiu: „Dacă nu începe săptămâna următoare, îi reziliez contractul”
„Deci, ceva bani din bugetul de stat reuşim să aducem, în acest an şi anul viitor, pentru finalizarea acestor lucrări. Toate au termenul de un an, dat de noi, dar finanţarea este până în 2022, suficient timp ca să realizăm cele patru proiecte. În principal, pentru mine era foarte important să găsim soluţie pentru Staţia de Epurare, din cauză că, în 2019, putem fi sancţionaţi dacă deversăm în continuare, cu conţinutul de zinc pe care îl avem la această oră, chiar dacă suntem aproape în limitele normale. Am putea să fim sancţionaţi de Comunitatea Europeană foarte dur.”, a afirmat conducătorul Câmpulungului. Dar, dacă lucrarea avansează, în caz că autorităţile noastre reuşesc să accelereze faza de proiectare, aflată momentan în derulare, apoi pe cea de desemnare a executantului, prin licitaţie, care ar trebui să treacă la treabă în cel mai scurt timp, Executivul de la Câmpulung are şanse să evite sancţiunile UE.
Cu excepţia conductei de apă, a cărei documentaţie de licitaţie urma să fie introdusă în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice săptămâna trecută, celelalte două obiective – Linia Apei a Epurării şi imobilul-monument al Colegiului Tehnic – sunt în curs de contractare a societăţilor de proiectare şi execuţie. În schimb, podul de la Apa Sărată, de pe Şoseaua Naţională, are tot ce-i trebuie: bani, licitaţie făcută, constructor desemnat. Firma Group Concif, din Stoeneşti, care este ocupată, deocamdată, cu şantierul din Piaţa Primăriei. În ciuda angrenării personalului în această lucrare de anvergură pentru staticul Câmpulung, primarul este optimist, ca un politician de carieră, că lucrările la pod încep în acest an. „Dacă nu începe săptămâna următoare, îi reziliez contractul. Banii vin în două săptămâni maxim, pe parcurs ce se depun documentele de finanţare. Finanţarea nu se face doar la final. Ai făcut devierea drumului – o etapă -, îţi dau banii pe ea. Ai cumpărat materiale, depui documentaţia şi primeşti banii. Îi trebuie fonduri la început, căci orice societate trebuie să înceapă prima etapă pe banii ei. Nici eu nu-i dau înainte, doar dacă solicita avans.”, a explicat primarul cum stau treburile cu podul de la Apa Sărată.
Podul din Tabaci, amânat până la primăvară
Tot la capitolul „poduri”, Liviu Ţâroiu a amintit eşecul înregistrat de investiţia de reabilitare a podului din Tabaci, unde câştigătorul licitaţiei s-a retras înainte de a se apuca de treabă. Cei 2.010.000 lei, care ar fi trebuit consumaţi pentru consolidarea trecerii peste Râul Târgului, asigurând legătura străzii General Iosif Teodorescu cu intersecţia străzilor Ion Mihalache, Mărăşeşti şi Mărăşti, au primit altă destinaţie: „nota de plată” pentru Piaţa Primăriei, care nu avea asigurat întregul preţ al lucrării în 2018. Ce s-a întâmplat în cazul podului din Tabaci? Câştigătoarea licitaţiei, G&M Road Building Engineering SRL, o firmă din Piteşti, care nu excelează la capitolul reputaţie profesională, s-a trezit să pună condiţii. Altele decât cele existente la licitaţie. „Ştiţi că l-am avut în bugetul acestui an, având semnat şi contract, şi tot. Cum nu s-au apucat de lucrări, am fost forţaţi să reziliem contractul. Ne-a cerut nişte bani, despre care n-a spus nimic în perioada de licitaţie. Nu le-au convenit organizarea de şantier şi voiau bani suplimentar, pe care proiectantul nu i-a acceptat. Atunci, va trebui să reluăm procedura cât de repede şi, la primăvară, să ne apucăm de lucrare. Este o lucrare tot cu deranj, fiindcă va trebui să oprim circulaţia peste tot.”, a mai spus şeful Executivului. Firma care a încurcat mersul lucrurilor nu va mai putea participa la următoarea licitaţie.
Celelalte poduri, altădată
Din păcate pentru câmpulungeni, au rămas la stadiul de teorie şi lucrări proprii ale Primăriei, cum este pasarela de la Autogară, a cărei suprafaţă trebuia asfaltată, iar balustradele, vopsite, în acest an. „Nu este vorba despre reabilitare, căci nu este cazul. Doar că suprafaţa de circulaţie este proastă.”, susţine Ţâroiu. Cât despre celelalte poduri care, la fel, n-arată bine deloc, nu sunt şanse să le vedem curând reparate. „N-avem expertize pentru niciunul dintre ele. Ştim că este deteriorat covorul asfaltic. În săptămânile următoare, când cei de la Piteşti vin cu freza ca să facă strada Negru Vodă, am convenit cu ei să-mi dea şi mie freza, două-trei zile, ca să rezolv porţiunile despre care ştim că se deteriorează peste iarnă, pe cele două poduri, şi, atunci, asfaltăm cu ai noştri.”, a motivat primarul, cu toate că podul Uzinei a figurat, doi ani la rând, ca intenţie de lucru. Afirmaţie valabilă şi în cazul podului de la Turn.