După ce că au schimbat modelul de declaraţie pe care cetăţenii Câmpulungului trebuie s-o depună la Primărie, în vederea taxării la gunoi, autorităţile n-au catadicsit să comunice noutăţile – fiindcă este o noutate, chiar dacă lor li se pare, în bunul obicei de a-şi minimaliza erorile, un flecuşteţ – celor vizaţi. Felul lor de „a-şi pune cenuşă în cap” pentru experimentul cu debut ratat, căruia i-au căzut „victime” 2.000 dintre ai noştri, a constat în reluarea pe site-ul Primăriei, unde vârsta a treia şi o parte consistentă a vârstei a doua sigur n-a intrat ca să se informeze, a comunicatului referitor la taxa specială de salubritate, pe care o datorăm instituţiei din 2017. În subsolul comunicatului este şi declaraţia care trebuie completată şi depusă la Primărie, noul model de declaraţie, aprobat în ultima zi a lunii ianuarie, după ce aproape 10% din numărul celor de la care speră Liviu Ţâroiu că va scoate costul serviciului de ridicare a gunoiului şi-au îndeplinit obligaţia. Adică au prezentat primul formular, aprobat prin hotărârea de la finele lui decembrie şi anulat printr-o nouă hotărâre, la finele lui ianuarie. În afară de bâjbâiala nepermisă a autorităţilor locale, care se arată cetăţenilor nepregătite şi nepoliticoase pe deasupra, nebinevoind măcar să-şi ceară scuze pentru emoţiile produse cetăţenilor, foarte mulţi vârstnici, constatăm o lipsă de disponibilitate de a fi cu informaţii, cu cât mai multe informaţii, la dispoziţia contribuabilului. Altfel nu ne explicăm de ce lumea apelează la redacţia ziarului nostru pentru a publica articol după articol despre taxa la gunoi, de parcă ar fi interesată de încasarea ei Evenimentul Muscelean, nu Primăria. Dar cum Primăria nu-şi face datoria de informare, ne conformăm dorinţei cititorilor şi mai scriem o dată despre acest subiect, care preocupă pe toată lumea dispusă să plătească ceea ce datorează pentru serviciul prestat de Financiar Urban.
S-a anulat modelul de declaraţie aprobat în decembrie, pe care l-au completat şi depus 2.000 de câmpulungeni
Executivul condus de Liviu Ţâroiu a cerut Consiliului Local, întrunit în şedinţă ordinară la sfârşitul lunii ianuarie, să anulexe Anexa nr.2 – anexa cu declaraţia depusă de cetăţeni – la Regulamentul privind încasarea taxei speciale de colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere, aprobată prin Hotărârea 98 din 28 decembrie 2016. Odată anulată declaraţia votată în decembrie, evident că aleşii aprobau noul model al Anexei 2, adică al declaraţiei care intra în vigoare începând cu 31 ianuarie 2017, când Legislativul municipal şi-a dat acceptul pentru înlocuirea documentului.
Necesitatea adoptării acestei norme a fost explicată astfel de directorul economic Violeta Iarca în referatul său, care completează documentaţia de şedinţă. „Având în vedere că, prin H.C.L. nr. 98/28.12.2016 privind instituirea taxei speciale de colectare, transport şi depozitare a gunoiului menajer pentru persoanele fizice care beneficiază de Serviciul local de salubritate al Municipiului Câmpulung, s-au aprobat modelele formularelor interne ce vor fi utilizate în cadrul instituţiei noastre, pentru punerea în aplicare a prevederilor acestei hotărâri, vă aducem la cunoştinţă faptul că Anexa nr.2 la Regulament necesită unele modificări şi completări. Astfel, se propune ca Anexa nr.2 la acest Regulament să fie înlocuită cu noul model de Anexă 2. Se solicită acest lucru, întrucât s-a constatat că, la declararea de către contribuabili a taxei de salubrizare, formularul nu conţine rubrici prin care să poată fi declarate nominal persoanele care locuiesc în acea unitate locativă şi nici calitatea acestora la unitatea locativă respectivă. Modelul de Declaraţie de Impunere în vederea stabilirii cuantumului taxei de salubrizare pentru utilizatorii casnici este ataşată prezentului referat şi constituie noul model de Anexă nr.2 la Regulamentul aprobat prin H.C.L. nr.98/28.12.2016.”, se precizează în documentul semnat de directorul executiv Violeta Iarca, în argumentarea acţiunii de iniţiere a unui proiect de hotărâre cu noua declaraţie.
Normal că, după ce s-au constatat lipsuri importante în conţinutul vechiului tipizat, cum este componenţa nominală a membrilor familiei care domiciliază într-o casă sau apartament taxat pentru prestarea serviciului de gunoi, se impunea corectarea acestei scăpări printr-o nouă hotărâre de Consiliu. Hotărâre pusă pe ordinea de zi a primei întruniri a aleşilor comunităţii, programate pentru 31 ianuarie 2017. În tot acest timp scurs până la şedinţă, timp de trei săptămâni, deşi ştiau că primul imprimat va fi anulat, funcţionarii au continuat să primească declaraţii de la cetăţeni, dacă tot au bătut drumul până la Primărie. Asta deşi, cel mai probabil, cei 2.000, care au dat declaraţiile valabile numai pe durata lunii ianuarie, vor fi puşi să le completeze şi pe cele în vigoare în prezent.
Mulţi nu vor mai plăti gunoiul pe luna decembrie. Nu este treaba Primăriei!
Lămuririle oferite în plen de subalternii lui Liviu Ţâroiu au fost puţin spus sumare, de parcă n-ar fi vrut să se afle cum au dat cu bâta în baltă faţă de primii 2.000 de declaranţi şi faţă de restul până la 22.000 supuşi unor îndoieli inutile, nemaiavând deloc încredere în ceea ce se întâmplă la Primărie. „Ălelalte rămân valabile”, îi asigură primarul Liviu Ţâroiu pe câmpulungenii picaţi, fără voie, în greşeala Primăriei, lucru de care ne îndoim. Reamintim că, în documentul iniţial, solicitantului nu i se cerea să menţioneze numele fiecărei persoane care domiciliază la adresa respectivă, ci numai numărul de persoane. Întrebată dacă cei care au completat până la 1 februarie 2017 primele formulare trebuie să revină la Primărie pentru refacerea lor, directorul economic Violeta Iarca a dat următorul răspuns: „Nu, pentru că a fost o anexă aprobată printr-o altă hotărâre de Consiliu, care a funcţionat pe acea perioadă.” S-a procedat la completarea şi, pe cale de consecinţă, la înlocuirea modelului iniţial pentru „îmbunătăţirea lui, după ce s-a constatat că vechiul formular că nu conţinea toate datele. Acelea (n.r. declaraţiile date în baza anexei din decembrie) rămân perfect valabile. Începând de mâine (n.r. 1 februarie 2017), se va distribui noul formular.”, a adăugat şefa Economicului.
Subiectul neexplicat suficient în timpul discuţiilor pe marginea ordinii de zi a fost reluat la „diverse” de consilierul local Marin Stanciu. Prima nedumerire a acestuia: cine încasează datoriile mai vechi. Asta pentru că intenţia multor câmpulungeni este de a nu mai trece pe la casieriile Financiar Urban pentru a achita ultima factură sau ultimele, dacă sunt mai multe neachitate, de vreme ce, din 2017, există alt încasator al contravalorii serviciilor. Potrivit primarului, „recuperarea datoriilor mai vechi nu este în sarcina noastră, ci în sarcina Financiar Urban. Contractul a fost între Financiar Urban şi cetăţean. E treaba dânşilor ce vor face.”
Altă chestiune importantă ridicată de colegul de partid al lui Liviu Ţâroiu: documentele justificative pe care trebuie să le prezinte un cetăţean pentru membrii familiei care au în buletin domiciliul la adresa respectivă, dar care, în fapt, nu stau acolo. „Regulamentul prevede. Trebuie să-mi aducă acte că este plecat în străinătate, că are un domiciliu, că are o activitate, că are un contract de muncă, că este student.”, a început o enumerare generală şeful Executivului, întreruptă de alt coleg de la PSD, Cornel Băjan, care a punctat corect posibilitatea ca omul să presteze „la negru” în afară şi să n-aibă ce documente să aducă pentru dovedirea locului de muncă. „E treaba lui!”, a replicat Ţâroiu, care, în mod sigur, în campania electorală n-ar fi dat un astfel de răspuns. „Declaraţie pe proprie răspundere că nu se află acolo (n.r. la domiciliu).”, a indicat Cornel Băjan o soluţie de rezolvare a problemei. „Scrie în regulament. Eu nu ştiu ce înseamnă „negru”.”, a căutat Ţâroiu să scurteze discuţiile în stilu-i propriu.
Regulament pe care n-aveţi decât să vi-l procuraţi de la Primărie, dacă nu sunteţi familiarizat cu scotocirea site-ului Primăriei, pentru găsirea documentului.
În tabelul de pe declaraţie trebuie să-i treceţi nominal pe toţi cei care domiciliază la adresa respectivă
Potrivit declaraţiei, „se vor trece în TABEL datele membrilor de familie/locatarilor, inclusiv cele ale persoanei care completează declaraţia de impunere (dacă domiciliază la adresa menţionată). Pentru locuinţele închiriate persoanelor fizice, se vor trece datele tuturor persoanelor care locuiesc la adresa menţionată. Declaraţia reprezintă titlu de creanţă şi produce efectele juridice ale înştiinţării de plată de la data depunerii acesteia, în condiţiile legii.”
În ceea ce-i priveşte pe scutiţi, „se va înscrie categoria de scutire în care se încadrează, în conformitate cu prevederile art.9 din Regulament – Anexa la HCL nr. 98/28.12.2016.” Articolul 9 prevede că taxa specială de colectare, transport şi depozitare a gunoiului nu se aplică următoarelor categorii de persoane fizice, prevăzute de Codul Fiscal: a)veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război; b)persoanele prevăzute la art.1 al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi persoanele fizice prevăzute la art.1 din Ordonanţa Guvernului nr.105/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare; c) persoanele cu handicap grav sau accentuat, persoanele încadrate în gradul I de invaliditate şi reprezentanţii legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate. Scutirea se acordă persoanelor în cauză pentru perioada în care acestea dovedesc calitatea de scutit. În vederea susţinerii dreptului de scutire vor fi anexate copii ale actelor doveditoare. “E.M.”