Auditorii de la Curtea de Conturi au fost în control la Primăria Albeştii de Muscel în perioada 2 iunie – 30 iunie 2016. Sumele estimate din abaterile constatate au provenit în totalitate din activitatea proprie a Primăriei, chiar dacă au fost verificate şi documentele contabile ale Şcolii Gimnaziale Nr.1 Albeştii de Muscel, în total 3.675.000 lei (2.000 lei, venituri suplimentare; 3.000 lei, prejudicii; 3.670.000 lei, abateri financiar-contabile). Principalele constatări au fost împărţite după obiectivele urmărite, fiind şi explicate succint.
Unul dintre obiectivele urmărite a fost exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare.
La acest capitol au fost găsite mai multe deficienţe, care au fost remediate în timpul controlului.
Au fost constatate neconcordanţe la nivelul soldurilor contabile 211 „Terenuri şi amenajări la terenuri”, 212 „Construcţii” şi 231 „Active fixe corporale în curs de execuţie”, estimate la nivelul sumei de 3.339.554,22 lei, reprezentând diferenţa dintre valoarea reflectată în balanţa de verificare sintetică, încheiată la 31 decembrie 2015, pe de o parte, şi cea din evidenţa analitică, pe de altă parte.
A fost schimbată parţial destinaţia creditelor bugetare aprobate la Titlul II – Bunuri şi servicii, din cadrul capitolului 51.02 – Autorităţi executive, în sensul că în resursele financiare prevăzute la clasificaţia bugetară menţionată au fost efectuate plăţi pentru cheltuieli de capital, în sumă de 11.352,80 lei.
Bilanţul încheiat de către Primăria Albeştii de Muscel la 31 decembrie 2015 nu a fost consolidat în conformitate cu prevederile legale, în sensul că nu au fost preluate în totalitate şi exact datele din bilanţul încheiat de Şcoala Gimnazială Nr. 1 Albeştii de Muscel, instituţie cu personalitate juridică, subordonată Primăriei. În acest sens, echipa de audit a constatat diferenţe între datele raportate prin situaţiile financiare, pe de o parte, şi cele evidenţiate pentru activitatea proprie şi, respectiv, entitatea subordonată, pe de altă parte, în valoare absolută de 318.958 lei.
Primăria Albeştii de Muscel nu avea organizat controlul financiar intern.
Un alt subiect, care a fost în atenţia auditorilor financiari, a făcut referire la organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern). S-a constatat că controlul financiar preventiv propriu nu este organizat potrivit legii, deoarece în dispoziţia nr.43 din 23 aprilie 2015, emisă de conducătorul unităţii compartimentelor de specialitate, care trebuie să certifice, în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii, actele şi/sau documentele justificative supuse controlului financiar preventiv, nu erau prezentate listele de verificare, care constituie un ghid în exercitarea controlului financiar preventiv de către persoanele desemnate. Deficienţa a fost remediată.
Modul de impozitare a terenurilor intravilane şi recuperarea taxei pe gunoi au prejudiciat bugetul comunei.
2.322 lei este suma care a fost evidenţiată în urma controlului, care a verificat modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege. Două neconformităţi au fost evidenţiate la acest capitol:
4Nu au fost respectate prevederile legale privind impozitarea terenului intravilan aflat în proprietatea persoanelor juridice, diminuându-se astfel veniturile bugetului local cu suma estimată de 1.207 lei (din care suma de 1.138 lei, reprezintă impozit teren neinstituit în intervalul de timp 2012-2015, iar suma de 69 lei, majorări de întârziere). Veniturile suplimentare găsite au fost încasate.
4Au fost raportate prin bilanţul contabil, întocmit la data de 31 decembrie 2015, „creanţe curente” în sumă de 10.415 lei, reprezentând taxe locale pentru activităţi de gunoi neîncasate la termenele scadente, fără ca în cuantumul acestora să se regăsească accesoriile fiscale datorate potrivit legii. În timpul controlului celor de la Curtea de Conturi s-au stabilit venituri suplimentare în sumă totală de 1.115 lei.
La etapa de control a calităţii gestiunii economico-financiare, două plăţi nelegale.
Controlul de audit a scos la iveală că o persoană angajată la Primărie să gestioneze un proiect cu fonduri europene a primit o majorare de salariu nelegală, iar banii alocaţi pentru combustibilul maşinii de care se foloseşte instituţia au fost pentru un consum peste limita admisă de lege. Vă prezentăm ce au găsit inspectorii la faţa locului:
Nu au fost utilizate mijloacele electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire şi pentru realizarea achiziţiilor directe, potrivit reglementărilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice şi concesiune de servicii.
Salariul de bază stabilit în beneficiul persoanei din cadrul aparatului propriu al Primăriei Albeştii de Muscel, care a desfăşurat activităţi în cadrul proiectului, finanţat din fonduri comunitare nerambursabile, „Drumul Pietrei”, în perioada 1 iulie 2015 – 30 noiembrie 2015, a fost majorat nelegal cu 12,5%. Astfel, s-au calculat sumele acordate necuvenit, stabilindu-se întinderea prejudiciului adus bugetului local la nivelul sumei de 1.081 lei (1.000 lei, plăţi nelegale şi 81 lei, majorări de întârziere). Suma a fost recuperată, astfel fiind îndreptată inexactitatea.
Au fost efectuate, în perioada ianuarie 2013-mai 2016, plăţi nelegale din creditele bugetare aprobate pentru bunuri şi servicii (combustibil), în sumă estimată de 2.380 lei, pentru care s-au calculat majorări de întârziere de 523 lei, prin decontarea unor cantităţi de carburanţi pentru autoturismul aflat în evidenţa şi patrimoniul Primăriei Albeştii de Muscel, care depăşesc limita maximă legală.
Înainte de plecare, inspectorii de la Curtea de Conturi au lăsat, în scris, mai multe măsuri şi recomandări pentru conducerea Primăriei Albeştii de Muscel
4Să întocmească situaţii financiare trimestriale şi anuale, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, prin includerea datelor cuprinse în situaţiile financiare prezentate de către instituţia subordonată, Şcoala Gimnazială Nr. 1 Albeştii de Muscel;
4Să încaseze integral veniturile bugetare stabilite suplimentar, în sumă de 1.115 lei, reprezentând majorări de întârziere datorate de contribuabilii persoane fizice şi juridice, care înregistrează restanţe la plata taxelor locale pentru activităţile de colectare şi transport gunoi;
4Să utilizeze mijloacele electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice şi pentru realizarea achiziţiilor directe;
4Să recupereze integral prejudiciul de 2.903 lei, reprezentând contravaloarea combustibilului consumat peste limita normală potrivit prevederilor în vigoare (2.380 lei, prejudiciu şi 523 lei, majorări de întârziere, calculate până la 30 iunie 2016 şi care vor fi actualizate până la încasarea debitului).