-3.5 C
Campulung Muscel
07/02/2025

La PNL, oamenii lui David cer ordine în rândul patronilor chiriaşi. La PSD, la oamenii lui Ţâroiu, merge şi dezordinea, căci e campanie electorală

O formalitate îndeplinită anual de Consiliul Local o reprezintă aprobarea prelungirii contractelor de închiriere patronilor ale căror afaceri se derulează în spaţiile Primăriei. Au fost discuţii în plen şi pe marginea discrepanţei între cuantumul chiriilor achitate pentru aceeaşi suprafaţă, şi pe marginea expirării perioadei de valabilitate a unui caz rătăcit pe listă, cu o întârziere de doi ani şi jumătate. Nu era singurul, deoarece lista mai conţine alte patru situaţii de patroni titulari de închirieri în afara perioadei de valabilitate. Posibil să mai fie şi altele, care vor ieşi la iveală, probabil, la următoarea prelungire, la sfârşitul lui 2016. Liberalii, prin vocea lui Lucian Ionescu, au avut o curiozitate, în afară de cele descoperite de ei înşişi şi reclamate în timpul dezbaterilor: dacă pe lista, pe care el şi colegii o aveau în faţă, existau firme cu datorii la bugetul local. Potrivit Lucreţiei Mitoi, şefa Serviciului Administrare Venituri Persoane Fizice şi Juridice, înainte de începerea şedinţei Consiliului Local, l-a sunat pe colegul care se ocupă de acest domeniu şi acesta a informat-o că toţi solicitanţii sunt cu plata la zi. Se pare că Lucian Ionescu deţine informaţii diferite, de vreme ce acesta a insistat ca garanţia oferită verbal de şefa de la Venituri, în plenul şedinţei, că n-a scăpat niciun datornic pe listă, să fie consemnată în procesul verbal. 

Dacă omul a câştigat licitaţia în 1995, în 2015 plăteşte preţul de acum douăzeci de ani

O primă nemulţumire a liberalilor a privit cerinţa Primăriei adresată Consiliului Local de a vota prelungirea contractelor de închiriere, chiar în condiţiile în care unii dintre ei – titularii de contracte vechi – plătesc sume derizorii. În comparaţie cu deţinătorii de spaţii atribuite recent, care achită chirii de patru-cinci ori mai mari. De vină nu sunt cei favorizaţi de încheierea contractelor într-o manieră deficitară, fără a se prevedea o actualizare a tarifelor, ci Primăria, care s-a complăcut într-o inerţie, ce a condus la o discriminare nefericită între plătitorii de chirii. Ca exemplu, în cazul în care contractul nu prevede o recalculare – şi nu prevede sigur, de vreme ce aleşii au descoperit sume ridicol de mici la întreprinzătorii aflaţi într-o relaţie longevivă cu Primăria – preţul este cel convenit la data câştigării licitaţiei. A câştigat omul licitaţia pentru un spaţiu al municipiului în 1995, în 2015 plăteşte preţul de acum douăzeci de ani. 

Sesizând că, din comoditatea funcţionarilor Primăriei de a nu alinia chiriile la un nivel echitabil pentru toţi locatarii, se pierd bani frumoşi la bugetul local, Constantin Chiţulescu a condiţionat prelungirea termenului de închiriere de amendamentul actualizării tarifelor. „Este obligatoriu să prelungim contractele de închiriere ale firmelor, în condiţiile în care suma a rămas neactualizată de ani buni? Dacă noi ajungem la concluzia că suma nu mai este cea reală pentru închiriere, putem să nu mai prelungim.”, a constatat Chiţulescu. Preţurile de închiriere sunt stabilite anual de către Consiliul Local, a apărat viceprimarul Liviu Ţâroiu munca subalternilor, pe care rivalul Bogdan David i-a acuzat că tarifele sunt calculate prost în cazul unora. Iar de la întrebuinţarea incorectă a ceea ce aprobă anual Consiliul s-a ajuns la discrepanţe, pe care aleşii vor – să vedem cât le va reuşi şi cine va controla dacă le-a reuşit –   să le corecteze, aducând sumele de acum 15-20 de ani în actualitate. 

Nu este cazul de instalare a panicii în rândul patronilor chiriaşi ai Primăriei, fiindcă nu se urmăreşte evacuarea lor şi atribuirea spaţiilor altora care sunt dispuşi să plătească mai mult. N-au fost evacuaţi nici măcar cei care n-au respectat clauzele contractului. Dar „dacă cineva înţelege că a face facilităţi înseamnă a sta moca acolo e greşit. Dacă cineva înţelege „nu plătesc, nu voi plăti, căci, oricum, mă lasă acolo”, punctul meu de vedere este de a stabili un preţ cadru, pentru că sunt societăţi comerciale vecine, cu aceeaşi suprafaţă, şi una plăteşte de patru ori mai mult decât cealaltă. Nu cumva la unul am închis ochii şi la altul, nu? Eu propun termen de un an, nu cinci ani (n.r. propunerea PSD-ului), şi, după fiecare an, renegociat.”, a precizat Iustinian Stănescu.  

Din gură, se face ordine în contractele de închiriere a spaţiilor Primăriei 

În teorie, cerinţa verificării documentelor încheiate cu chiriaşii din rândul întreprinzătorilor privaţi, pentru a se constata dacă nivelul chiriei este cel corect, trebuie îndeplinită anual. Şi tot anual – au dat dispoziţie majoritarii – să fie verificată durata de valabilitate a fiecărui act în parte. „Nu doar cele care se prelungesc din an în an, ci şi cele care au termen de valabilitate cinci ani.”, a fost comanda lui Lucian Ionescu. Asta pentru că pe lista supusă aprobării, în noiembrie 2015, apare o societate, AS CO SRL, al cărei contract, încheiat în 2008, este expirat din 29 august 2013. În acest caz, li s-a explicat liberalilor intrigaţi că trebuie să aprobe prelungirea unei închirieri a cărei valabilitate a încetat acum doi ani, a intervenit prelungirea tacită. Iar oamenii sunt cu plata la zi. „Dacă n-au contract, ce-au plătit? Pe ce bază a plătit?”, s-a manifestat iritat unul dintre liberali la adresa patronului. „Fiindcă foloseşte terenul.”, a venit răspunsul subalternilor lui Ţâroiu.

Iar rezilierea unui contract, susţine Executivul, ar trebui să fie urmată şi de alte consecinţe. De pildă, o persoană a închiriat o suprafaţă din domeniul public, pe care a construit nişte scări. În caz că i se rezilează contractul de închiriere, în mod normal, trebuie să i se demoleze treptele care ocupă domeniul public, pentru care nu mai plăteşte nimeni. 

Condiţia impusă de Lucian Ionescu – mare minune să se şi îndeplinească – a fost de verificare “la sânge” a închirierilor, ca să se evite situaţii de lipsă a contractului şi de imposibilitate a rezilierii, pe motiv că omul plăteşte şi în afara lui. „Mai există şi alte contracte care nu sunt în acest tabel şi ne trezim la anul sau peste doi ani că n-au fost prelungite? Când se întocmeşte acest proiect de hotărâre, în fiecare an, să verificaţi toate contractele, nu doar pe cele care se prelungesc automat, din an în an, ci şi pe cele care au termen de valabilitate cinci ani şi expiră peste doi ani sau peste trei ani. Să le luaţi pe toate la mână.”, a cerut Lucian Ionescu. 

„Toate spaţiile comerciale se atribuie prin licitaţie. La licitaţie am stabilit un termen. La termenul respectiv le-am dat dreptul de prelungire cu încă jumătate. La încheierea acestor termene, fiecare beneficiar de contract trebuie să facă solicitarea să-i prelungim cu încă cinci ani sau cu trei ani, cât a avut în prima parte. Noi aici aprobăm numai dreptul de a prelungi contractul.”, a încheiat Liviu Ţâroiu. Aleşii au votat şi acum aşa cum au votat în fiecare an: prelungire pe un an. „Fiindcă după un an îl verifici mai uşor.”, a motivat Ionel State, completat de Ion Dumitraşcu: „De la an la an, nu există posibilitatea să apară datorii la bugetul local.”

 

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!