Motivul pentru care bazinul de înot a trecut din administrarea societăţii Edilul în cea serviciului ADP îl constituie dobândirea de către furnizorul serviciilor de apă şi canalizare a calităţii de operator regional, care îl împiedică să presteze această activitate. Primăria n-avea altă variantă de a-l menţine deschis decât să-l transfere ADP-ului, care astfel dobândeşte sarcini suplimentare: întreţinerea şi exploatarea Bazinului Municipal de Înot.
Materialul superficial întocmit, pe stilul Primăriei, fără referire la cifre şi la personal, a dat apă la moară opoziţiei de a sporovăi o oră pe un subiect neatractiv electoral. Bazinul n-are priză, nici cu vorbe, nici cu fapte, la câmpulungenii care nu servesc înotul, altminteri ar fi existat încasări din această activitate cu profund iz social. Dezechilibrul între cheltuielile administraţiei publice şi veniturile provenite de la clienţi este uriaş. Potrivit directoarei economice Violeta Iarca, în cele zece luni ale anului 2024, bazinul a „produs” 181.000 lei şi a „înghiţit” 1,2 milioane lei din banii noştri, pentru întreţinere şi funcţionare. De 6,6 ori mai mult s-a cheltuit decât s-a încasat!
Şi cu toate acestea, opoziţia PSD-PNL-AUR, care nu produce decât gălăgie, multă gălăgie, a căutat să deturneze atenţia de la cauza nerentabilităţii acestei activităţi generatoare de pierderi. După aceştia, problema nu se pune „câţi dintre ei frecventează bazinul”, cum, în mod repetat, i-a întrebat viceprimarul Alin Vlădău. Exact despre asta este vorba: cu cât vine mai multă lume la înot, cu atât încasările cresc şi bazinul poate fi întreţinut mai uşor, chiar reabilitat şi modernizat.
- Secretarul Ramona Simion: „Darea în administrare către Serviciul Public de Administrare a Domeniului Public şi Privat era singura soluţie legală”
Pe 31 octombrie 2024 a încetat contractul încheiat, pe 18 iunie 2024, cu Edilul CGA SA, care avea ca obiect servicii de întreţinere şi funcţionare în condiţii optime a Bazinului Municipal de Înot. Situaţia trebuia reglementată, întrucât Edilul era împiedicată legal să continue o activitate predată Administraţiei Domeniului Public şi Privat.
Primăria Câmpulung a motivat că nu putea gestiona această facilitate sportivă şi de agrement, întrucât nu are personal care să deruleze acţiunile specifice. Şi nici n-a apelat la un contract cu un operator economic, din cauza disproporţiei între cheltuielile enorme şi încasările modeste realizate pe seama bazinului.
Prin urmare, varianta rămânea serviciul din subordine, Serviciul Public de Administrare a Domeniului Public şi Privat, căruia legea îi permite prestaţii şi în această zonă. Mai exact, potrivit Ordonanţei nr.71/2002, serviciile care intră în responsabilitatea ADP grupează activităţi edilitar-gospodăreşti şi acţiuni de utilitate şi interes public local având ca obiect amenajarea şi întreţinerea zonelor verzi, a parcurilor şi grădinilor publice, a terenurilor de sport, a locurilor de agrement şi a terenurilor de joacă pentru copii, precum şi amenajarea, întreţinerea şi exploatarea lacurilor, a ştrandurilor şi a bazelor de odihnă şi tratament.
Întrucât au existat vreo doi aleşi noi, care au înţeles mai greu conţinutul documentaţiei care susţinea proiectul de hotărâre, secretarul Ramona Simion a reluat verbal explicaţiile: „În Legea 51/2006, legea serviciilor de utilităţi publice, coroborată cu Legea 241/2006 a serviciului public de apă şi de canalizare, se specifică faptul că operatorul regional nu desfăşoară activităţi decât exclusiv în domeniul serviciilor de apă şi de canalizare. Serviciul pe care noi îl aveam la Edilul nu face parte din sfera acestor servicii. Trebuie să aveţi în vedere că, în cursul anului 2023-2024, societatea Edilul a suferit mai multe modificări în ceea ce priveşte acţionariatul, care a condus în final, în perioada iunie-iulie, la încheierea contractului de delegare cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Muscel. Fapt care a transformat societatea Edilul în operator regional, moment în care nu mai erau îndeplinite condiţiile existente la încheierea contractului din iunie. Este singurul lucru pe care l-am avut în vedere: aplicarea legislaţiei şi încheierea unor contracte perfect valabile pentru ADP. Iar darea în administrare către Serviciul Public de Administrare a Domeniului Public şi Privat era singura soluţie legală. Aceasta este menirea acestui serviciu.”
Municipiul Câmpulung este acţionar majoritar la societatea Edilul cu 98,42%, diferenţa de acţiuni fiind împărţită între: comuna Albeştii de Muscel, care deţine 0,022% din capitalul social, comuna Bughea de Sus, cu 0,035%, comuna Lereşti, cu 0,5%, comuna Mioarele, cu 0,5%, comuna Schitu Goleşti, cu 0,023%, şi comuna Valea Mare Pravăţ, cu 0,5%.
În completarea acesteia, directorul executiv Violeta Iarca a precizat că, după transferul către ADP, cheltuielile vor fi suportate tot din bugetul local. „Doamna secretar v-a spus foarte bine că, potrivit Ordonanţei 71, administrarea domeniului public şi privat se face de către serviciul ADP. Serviciul ADP este o instituţie în subordinea Consiliului Local, care este finanţată integral din bugetul local. Până la găsirea altei soluţii de a ieşi din aceste cheltuieli mari, cheltuielile vor fi la ADP. Dar finanţarea se asigură tot prin bugetul local.”, a arătat şefa Economicului.
- Viceprimarul Alin Vlădău: „Scopul este să menţinem în funcţionare acest bazin pentru cetăţenii Câmpulungului, care îşi doresc să-l folosească”
Şi dacă se întâmplă să fie închis în cursul unui an, fie programat, fie neprogramat, la o defecţiune, nu este închis dintr-un moft, a precizat viceprimarul Alin Vlădău. „A fost făcut aşa cum a fost făcut, are nevoie de mentenanţă, de schimbat pompe atunci când se strică. Acum o lună şi ceva, s-a închis pentru o pompă care s-a stricat. Puteţi să verificaţi, că sunt cheltuielile la Achiziţii. Şi nu poţi să schimbi o pompă cu oameni, cu copii în bazin! Acum, s-a schimbat un boiler care a cedat. Se schimbă lămpi de iluminat… sunt mai multe care se fac. Şi nu se pot face aceste lucrări cu oameni în bazin. În saună au fost distruse nişte scânduri şi au trebuit schimbate. Dumneavoastră aţi dori ca acestui bazin să nu i se facă mentenanţă, de două sau de trei ori pe an. Nu ştiţi sistemul de funcţionare. În mod normal, ar fi nevoie în fiecare lună de igienizare. (…) Aşa a fost construit, aşa a fost gândit. Nu este vina noastră că este defectuos în funcţionare. Vor fi oameni calificaţi acolo, ne asigurăm că dăm spre utilizare bazinul, nu vom veni cu soluţii cârpite. Vreau să fac apel la cei 1.572 de oameni (semnatari ai petiţiei potrivit căreia doresc bazinul deschis), măcar 30% dintre ei să meargă la bazin! Avem un flux de minim 5% din aceşti oameni care folosesc bazinul. Credeţi că aşa se face eficienţa? Semnăm o hârtie, dar de fapt… Noi facem tot ce ne stă în puteri să reuşim să-l ţinem funcţional. Scopul este să menţinem în funcţionare acest bazin pentru cetăţenii Câmpulungului, care îşi doresc să-l folosească. Trebuie să ţineţi cont că, aducând cât mai mulţi copii la bazin, nu vom încasa mai mulţi bani. Vrem să facem o eficientizare şi fix la acest lucru lucrăm.”, a declarat viceprimarul Alin Vlădău.