Starea străzii Chilii, un drum de ţară mâncat de şuvoaiele ploilor, nu se limitează, din păcate, la un „carosabil” dezastruos, evitat de localnici care aleg, din considerente de siguranţă a maşinilor, ruta prin Măţău. Nu se poate urca din Valea Bărbuşii pe Chilii decât sacrificându-ţi autoturismul pe şleaul răscolit de torentele prăvălite vijelios de la înălţime. Oricum, în „sat”, calea de acces este întreruptă de un canal care traversează drumul, pe care o maşină mică n-are cum să-l escaladeze. Partea câmpulungeană a Chiliilor nu se poate fi străbătută cap-coadă şi din cauza acestui obstacol, şi din cauza stării execrabile a arterei către o zonă depopulată, pentru care sunt planuri de introducere a reţelei de gaz cu ajutorul fondurilor GAL. Şi tot prin GAL va fi remediată o porţiune de mal surpat, în pericol de a se distruge şi a distruge şi accesul, prăpădit aşa cum este. Bucata de drum mărginită de malul nesigur, aflată în planurile autorităţilor de consolidare cu bani europeni, nu este singura cu acest „defect”. Mai sus de zona inclusă în proiectul pregătit spre sfârşitul anului 2020, poziţionată în apropierea intrării pe strada Livadiei, fenomenul alunecării de teren se dezvăluie în toată „splendoarea”. Rădăcinile unor arbori zdraveni au rămas la propriu în aer după ce pământul nesigur, măcinat de ploi, se macină periculos.
- Primăria are un proiect de consolidare a 400 de metri de mal
Proiectul municipalităţii, pregătit la începutul acestui mandat, ia în calcul o porţiune de puţin peste 400 de metri, unde se impune o consolidare urgentă a malului. În toamna anului 2020, administraţia a „rupt” dintr-un amplu proiect din mandatul lui Liviu Ţâroiu, care includea străzile Ion Ţicăloiu, Drăceşti, Chilii, Nedeleşti, Rujoi, Plăieşi, Mărcuş-Boboc, Leculeşti şi Livadiei, strada Chilii, pentru care a întocmit o documentaţie separată. Fostul primar plănuia asfaltarea căilor de acces enumerate, două fiind realizate în timpul său. Chilii, însă, are nevoie de consolidarea malului de pământ, de pe partea dreaptă de urcare, unde copacii au rămas suspendaţi din pricina mişcării ameninţătoare a solului.
Prin urmare, autorităţile au scos Chilii din proiectul mare, care şi aşa n-avea asigurate cele peste 67 de milioane de lei, valoare care, oricum, nu mai era de actualitate. Noul proiect, apreciat la sub un milion de lei, a fost pregătit pentru GAL pe final de 2020 şi, în acest an, a fost admis la finanţare.
Cifrele proiectului aprobat acum doi ani arată astfel: 941.318,35 lei – valoarea totală a investiţiei, din care construcţiile şi montajul – 759.780,93 lei. Termenul de realizare a fost estimat la 36 de luni. „Strada Chilii este uşor pietruită cu o umplutură din balast şi piatră spartă de calcar, aşezată pe o argilă prăfoasă, galbenă, plastic vâscoasă, cu pietriş. Pietruirea existentă are zone cu vegetaţie, atât pe marginea drumului, cât şi pe zona mediană a acestuia. De asemenea, pe această stradă nu există şanţuri sau podeţe la intrările în curţi, existând şi zone cu declivităţi mari. Strada Chilii a fost afectată de degradarea terenului, dar şi de alunecări de suprafaţă active care, prin deteriorare continuă, pot afecta circulaţia rutieră.”, astfel se prezintă, în descrierea autorităţilor, zona necunoscută câmpulungenilor dintre care este posibil să ajungă acolo numai amatorii de drumeţii.
Viitorul front de lucru este descris, în rezumat, astfel: lungimea străzii – 415 metri; parte carosabilă – 2,75 metri; lungimea şanţului cu secţiune protejată din beton de ciment – 445 metri; lungimea bordurii mari – 150 metri; lungimea parapetului metalic – 235 metri; fundaţie din beton armat tip „L” – 235 metri; protecţia taluzului cu plasă metalică – 290,33 metri.
Documentaţia pregătită pentru şedinţa din 10 noiembrie punctează soluţia recomandată de proiectant pentru consolidarea terenului. Şi anume „pe tronsonul cuprins între km 0+180 – km 0+350, amenajarea unei fundaţii adâncite de parapet, pe partea stângă, iar pe partea dreaptă, între 0+150 – km 0+350, se protejează taluzul cu plase romboidale; pietruirea existentă se scarifică, se curăţă, se profilează şi se compactează; se adaugă un strat de 20-30 cm piatră nouă şi se compactează; se execută un strat de beton de ciment rutier, de 20 cm.”
În acest an s-a revizuit valoarea lucrării în porţiunea din zona „Râpă”, unde malul de pe partea dreaptă de urcare dă impresia de prăbuşire, impunându-se execuţia unui sistem de siguranţă. Lucrările de consolidare a terenului în zona Chilii au fost estimate la 933.795,80 lei, din care UE finanţează 838.162,64 lei. Bugetul local are următoarele contribuţii: cei 2% – 17.105,40 lei şi cheltuiala neeligibilă – 78.527,76 lei.
Gravitatea situaţiei pe Chilii depăşeşte distanţa de 400 de metri propusă de autorităţi a o remedia după cum o arată imaginile realizate de noi zilele trecute. Magda BĂNCESCU