Instituţia Prefectului informează că ordonanţa de urgenţă care reglementează acordarea şomajului tehnic a fost publicată în Monitorul Oficial. Angajatorii pot depune solicitările on-line începând de azi, 1 aprilie, la adresa de mail a AJOFM Argeş. De vineri, ANOFM va lansa o platformă electronică care va fi disponibilă strict pentru depunerea solicitărilor pentru acordarea şomajului tehnic. Directorul AJOFM Argeş, Nicolae Bădescu, precizează că, pentru obţinerea şomajului tehnic, angajatorii trebuie să completeze 3 documente: o cerere, o declaraţie pe proprie răspundere şi un tabel cu angajaţii. Paşii de urmat şi modelul declaraţiilor ce trebuie completate de angajatori sunt cuprinse în această informare.
Angajaţii ale căror contracte au fost suspendate temporar vor primi 75% din câştigul salarial al persoanei pe luna respectivă, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie.
Violeta Alexandru, ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, a anunţat că solicitările pentru obţinerea şomajului tehnic pot fi depuse începând din 1 aprilie, pentru perioada 16-30 martie.
Solicitările vor fi procesate în termen de cel mult 15 zile pentru persoanele care au contracte individuale de muncă şi de 10 zile pentru persoanele care lucrează în alte forme contractuale. Angajatorii au termen trei zile de la primirea banilor să îi vireze către angajaţi.
Astfel, angajatorii care au angajaţi cu contracte individuale de muncă, suspendate temporar, vor depune on-line o cerere pentru acordarea şomajului tehnic şi o declaraţie pe proprie răspundere la Agenţiile Judeţene pentru Ocupare Forţei de Muncă. Guvernul alocă aceste sume brute astfel încât angajatorii au obligaţia să facă plăţile către angajaţi după primirea banilor şi să achite contribuţiile către bugetul de stat astfel oamenii să aibă continuitate în contractele lor de muncă.
Cei care au alte forme contractuale, cei care lucrează prin PFA, cei care lucrează în întreprinderi individuale, cei care lucrează prin contracte de drepturi de autor, se vor prezenta la Agenţiile Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Sociale.
Niciuna dintre aceste categorii nu va prezenta certificat de urgenţă. Guvernul, având în vedere evoluţia lucrurilor în România, a înţeles să elimine orice barieră birocratică.
Paşi pentru acordarea sumelor-şomaj tehnic
Pasul 1: Suspendarea temporara a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului, se face în temeiul art. 52 alin. (1), lit. c), din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii (emitere decizii şi operare în REVISAL).
Pasul2: Solicitarea indemnizaţiei pentru perioada de şomaj tehnic (la email: ajofm@ag.anofm.ro) în vederea acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei. Documente necesare pentru obţinerea indemnizaţiei pentru întreruperea temporară a activităţii:
1.Cerere semnată şi datată de reprezentantul legal, conform model;
2.Declaraţie pe propria răspundere, conform model;
3.Lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizaţie semnata şi datată de reprezentantul legal, conform model.
Documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară, conform Art. XIII. (1) al OUG nr. 30/2020, astfel:
-pentru perioada 16 martie – 31 martie 2020, începând cu data de 1 aprilie 2020;
-pentru perioada 1 aprilie – 14 aprilie 2020, începând cu data de 1 mai 2020.
Pasul 3: Verificarea documentelor transmise. Nu beneficiază de şomaj tehnic angajatul care are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care cel puţin un contract cu normă întreaga este activ pe perioada instituirii stării de urgenţă.
Notă: Angajatul care are încheiate mai multe contracte individuale de muncă şi toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgenţă, beneficiază de indemnizaţia aferentă contractului cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
Pasul 4: Plata sumelor privind indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii:
4.1.Plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiilor se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, în conturile deschise de angajatori la băncile comerciale. În cazul în care documentele depuse nu corespund, termenul se prelungeşte cu până la 15 zile lucrătoare, conform art. X, alin.53 din OUG nr. 30/2020.
4.2.Plata indemnizaţiei de către angajator a sumelor primite de la AJOFM se efectuează salariatului în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primire.