Milioane de tineri termină liceul fără să aibă cunoştinţe de bază. Studiile arată că aproape 40% dintre ei nu înţeleg un text pe care îl citesc la prima vedere şi nu pot face deducţii logice simple. În clasamentul european al analfabetismului funcţional, România ocupă primul loc. Şi acest lucru înseamnă că şcoala nu este în stare să-i înveţe mai nimic pe elevi, iar pentru cei mai mulţi dintre ei cartea este un lucru total necunoscut. Există însă şi şcoli, cum este cazul Şcolii Gimnaziale Poienarii de Muscel, în care cadrele didactice îi încurajează pe elevi, încă de la vârste fragede, să citească, creându-le un cadru propice dezvoltării spirituale, fără să-i forţeze şi lăsându-i pe copii să descopere uşor, uşor, beneficiile lecturii. Învăţătoarea Roxana Niţiş a iniţiat recent un proiect educaţional care-şi propune să dezvolte creativitatea, gândirea critică, inteligenţa emoţională şi colaborarea copiilor prin amenajarea unui club de lectură la nivelul clasei, cu cărţi de actualitate. Elevii vor organiza cluburi de lectură în perioada „Şcolii Altfel” şi vor relaţiona împreună cu colegi de la alte clase, pe teme literare, ştiinţifice sau de responsabilitate civică.
Copiii, încurajaţi să citească încă din clasa pregătitoare
„Citeşte! Cititul te face mare!”, este proiectul lansat la sfârşitul lunii ianuarie de învăţătoarea Roxana Niţiş care se ocupă de educaţia a 17 elevi, cu care a ajuns acum în clasa a III-a. „Elevii mei sunt cei mai grozavi copii! Spun acest lucru deoarece iubesc şcoala şi tânjesc după activităţile şcolare şi extraşcolare chiar şi în vacanţe. Sunt copii crescuţi frumos, iar familiile acestora au înţeles de la bun început că trebuie să fie într-o strânsă colaborare cu şcoala.”, susţine cadrul didactic. Roxana Niţiş e alături de aceşti copii încă din clasa pregătitoare, iar în tot acest timp s-a străduit să îi obişnuiască să lucreze împreună, să se ajute reciproc, să aibă grijă de mediul în care trăiesc, să fie responsabili şi civilizaţi. Eforturile sale au dat roade, iar acum, după trei ani, se poate mândri cu nişte elevi model ce dovedesc o conştiinţă a lucrului bine făcut. „De la vârsta de 6 ani şi până în prezent am încercat „să îi fac mari”, cu ajutorul poveştilor, de care ei erau şi sunt absorbiţi. Pe vremea când nu ştiau să citească, aplaudau de fiecare dată la finalul unei poveşti citite de mine. I-am învăţat să le placă cărţile, să iubească mirosul lor. Astfel, de-a lungul celor trei ani, am realizat diferite proiecte educaţionale care să îi îndemne să citească cărţi conform nivelului propriu de vârstă. Din nefericire, copii se confruntă cu o bază materială învechită a bibliotecii şcolii. Cărţile de care dispune biblioteca nu mai sunt de actualitate, nu vin în acord cu vârsta şi dezvoltarea copiilor. De aceea au nevoie de nişte cărţi de actualitate, pe care să le citească cu plăcere şi care să le formeze competenţe de creativitate, gândire critică sau inteligenţă emoţională.”, precizează Roxana Niţiş.
Club de lectură, cu cărţi clasice şi volume digitale
Prin acest proiect educaţional se urmăreşte amenajarea unui club de lectură în care se vor îmbina cititul clasic cu tehnologia digitală, indispensabilă unui învăţământ de calitate. „Acest proiect constă în amenajarea unui club de lectură în care copiii să exploreze lumea magică a cărţilor prin activităţi creative care să-i încurajeze să citească. Pentru că generaţiile actuale iubesc tehnologia, achiziţionarea unui e-reader şi a unui număr de volume digitale ar împleti cu succes tendinţele actuale cu nevoia de lectură. Mai mult, achiziţionarea acestuia ar permite accesarea unor volume digitale gratuite şi ar conduce la o economie de spaţiu. Proiectul educaţional „Citeşte! Cititul te face mare!” are drept scop dezvoltarea motivaţiei intrinseci pentru citit. În acest fel, elevii îşi îmbunătăţesc fluenţa cititului, îşi îmbunătăţesc vocabularul, devin creativi, pot lua decizii cu uşurinţă şi îşi pot forma anumite modele comportamentale prin asocierea cu anumite personaje preferate. De asemenea, lecturarea cărţilor îi ajută să îşi învingă timiditatea şi să îşi exprime liber opiniile. Noile cărţi pe care le vor găsi în biblioteca clasei îi vor determina să le citească, dezvoltându-se pentru o educaţie STEM de calitate. Totodată, elevii vor lucra în grup diferite fişe de lectură şi vor învăţa prin colaborare să găsească rezolvări la probleme diverse care pot apărea.”, a mai adăugat iniţiatoarea proiectului.
„Bingo de lectură”, „Cartea în digitalizare”, „Lectometrul”, alte proiecte derulate la şcoala din Poienarii de Muscel
Pentru încurajarea cititului în rândul elevilor, de-a lungul celor trei ani de şcoală, Roxana Niţiş a iniţiat şi alte proiecte şi concursuri şcolare, precum „Bingo de lectură” (o activitate desfăşurată pe parcursul a 30 de zile în care elevii au primit diferite provocări, cum ar fi: citeşte-i jucăriei tale preferate o poveste, citeşte într-o seară împreună cu mama şi tata, desenează un personaj îndrăgit, povesteşte-i colegului tău despre o carte care ţi-a dat aripi, citeşte-i mamei în timp ce pregăteşte masa), „Cartea în digitalizare” (o acţiune în care s-a menţionat rolul afectiv al cărţilor într-o lume acaparată de noile tehnologii, în care elevii au creat compuneri, creaţii artistice, s-au organizat dezbateri despre rolul cărţii şi al calculatorului) sau „Lectometrul” (este un proiect început în acest an şcolar şi cuprinde 17 rafturi cu cărţi desenate, câte unul pentru fiecare elev în parte. Fiecare raft conţine 21 de cărţi desenate. Pe măsură ce elevii citesc câte o carte recomandată într-o bibliografie, vin în faţa clasei şi povestesc pe scurt conţinutul. Apoi merg la raftul personal şi colorează cotorul unei cărţi. Cel care va termina primul toate cărţile de colorat, devine câştigătorul concursului şi va primi ca premiu o invitaţie la teatru). Ama IVAN