17.6 C
Campulung Muscel
15/05/2025

Proiect de mobilitate în Portugalia

Un nou exemplu de succes – „Formare profesională şi competenţe europene” cu Erasmus+

Formarea tinerilor pentru o viaţă activă şi integrarea optimă pe piaţa forţei de muncă este obiectivul oricărei unităţi de învăţământ profesional şi tehnic. Aceasta presupune o împletire a pregătirii teoretice cu cea de pregătire practică. Dacă pentru învăţământul profesional curriculum-ul permite acest lucru, pentru învăţământul liceal este mai dificil, datorită numărului mai mic de săptămâni de practică şi posibilităţilor reduse în plan local de plasare a elevilor la agenţii economici locali. Plecând de la aceste aspect, Colegiul Tehnic Câmpulung, în perioada  iunie 2018 – noiembrie 2019, a implementat proiectul Erasmus+, nr. 2018-1-RO01-KA102-048411 – „Formare profesională şi competenţe europene”, care a avut ca obiective asigurarea condiţiilor pentru desfăşurarea practicii pentru 32 de elevi, dar şi transferul de expertiză pentru 10 profesori şi maiştri instructori, aparţinând catedrei tehnice.

Prin proiectul Erasmus+ nr 2018-1-RO01-KA102-048411, 16 elevi din clasa a XI-a, domeniul Fabricarea Produselor din Lemn, calificarea Tehnician Designer Mobilă şi Amenajări Interioare, respective 16 elevi din domeniul Electronică – Automatizări, cu specializarea Tehnician în Automatizări, dar şi 10 profesori din catedra Tehnică au efectuat stagii de pregătire practică şi de formare în Portugalia, după cum urmează:

-Elevii din domeniul Fabricarea Produselor din Lemn au efectuat un stagiu de 3 săptămâni în perioada 18 februarie – 8 martie;

-Elevii din domeniul Electronică – Automatizări au efectuat un stagiu de 3 săptămâni în perioada 3 iunie – 22 iunie;

-Profesorii catedrei Tehnice au făcut un schimb de experienţă cu profesorii din Portugalia în perioada 6 iunie – 10 iunie. 

Proiectul Erasmus+ implementat de Colegiul Tehnic Câmpulung, cu o finanţare de 117.500 euro,  a avut ca obiectiv general: dezvoltarea de competenţe, deprinderi şi abilităţi specifice meseriilor în care se formează participanţii care să conducă la inserţia profesională optimă pe piaţa muncii, deci obiectivul pe care îl are orice unitate de învăţământ profesional şi tehnic.

Pentru derularea proiectului s-au aplicat proceduri de selecţie a participanţilor, de pregătire lingvistică, pregătire pedagogică şi culturală, care au fost coordonate de responsabilul de proiect.

Pentru elevii selectaţi a fost prima ieşire din ţară, prima călătorie cu avionul şi prima dată când au stat timp de 3 săptămâni departe de cei dragi. Pentru ei, mobilitatea în Portugalia a însemnat atât studiu cât şi practică, şi a fost o experienţă de neuitat… Şi-au făcut prieteni noi, au aflat care sunt exigenţele unui angajator din altă ţară, au exersat şi au dobândit abilităţi practice pentru meseria lor. 

Primii care au plecat au fost cei 16 elevi din domeniul Fabricarea Produselor din Lemn. Aceştia au fost repartizaţi la 4 agenţi economici din  Montijo, Portugalia. Pentru ei a fost prima dată când au desfăşurat practică în condiţii reale de practică. Cele 6 săptămâni de practică pe care le-au avut în clasa a IX-a şi a X-a, le-au desfăşurat în atelierul şcolii unde au învăţat să facă operaţii de bază în prelucrarea lemnului. În România, au avut parte de lecţii vizită la agenţii economici din zona Câmpulung şi Braşov. În Portugalia au trebuit să arate ceea ce au învăţat. Participarea la stagiul de 3 săptămâni i-a făcut să fie mai încrezători în forţele proprii, să îşi îmbunătăţească abilităţile lingvistice şi să cunoască mai bine latura europeană a pieţei muncii. În urma acestei mobilităţi, cu ajutorul profesorilor însoţitori elevii au realizat un suport de curs care poate fi folosit de profesorii ce predau la clasele din domeniul Fabricarea Produselor din Lemn.

În perioada 3 – 21 iunie a fost rândul elevilor din domeniul Electronică – Automatizări să efectueze stagiul de practică la partenerul nostru din Montijo, Escola Profissional do Montijo – Associacao para a Formacao Profissional e Desenvolvimento do Montijo. Aceştia au realizat împreună cu tutorele de practică un dicţionar de termeni tehnici din domeniul Electronică – Automatizări. Feedback-ul oferit de elevi la sfârşitul stagiului de practică a fost pozitiv, considerând că acesta le-a adus numeroase beneficii atât pe plan profesional prin dezvoltarea abilităţilor practice cât şi pe plan personal oferindu-le mai multă încredere de sine. 

Cei 10 profesori participanţi la stagiul de formare în Portugalia au descoperit metodele moderne de predare folosite de colegii lor din Portugalia. Prin participarea la discuţii şi ateliere cu tutori, profesorii de discipline tehnice şi-au creat un portofoliu didactic cu metode şi strategii de învăţare active, centrate pe elev, şi astfel să îi atragă pe elevi în timpul orelor de instruire practică. În urma perioadei de pregătire, profesorii au întocmit un îndrumar de bune practici care poate fi utilizat de profesorii ce predau discipline tehnice.

Atât elevii cât şi profesorii au beneficiat de recunoaşterea competenţelor dobândite. Astfel, la sfârşitul mobilităţii au primit diplome de participare şi certificate Europass Mobility, care precizează deprinderile şi abilităţile dobândite pe parcursul perioadei de instruire.

Un aspect care trebuie precizat în cadrul mobilităţilor Erasmus+ este cel al experienţelor culturale. Atât elevii cât şi profesorii în timpul liber au beneficiat de vizite la obiective turistice impresionante ale Portugaliei. Toţi au fost impresionaţi de castelele de poveste din Parcul Unesco Pena, de sanctuarul de la Fatima, de cetatea medievală Obidos, de peisajele de poveste de pe coasta Portugaliei. Se mândresc că au fost la cel mai vestic punct al Europei, la Belem- Lisabona punctul de plecare al expediţiilor marilor descoperitori portughezi Vasco da Gama, regele Henric Navigatorul, Pedro Álvares Cabral; i-au privit pe cei 21 de descoperitori ai Portugaliei prezentaţi pe Monumentul Descoperirilor, au vizitat muzee unice în Europa cum ar fi Muzeul trăsurilor sau muzeul de Azulejos; au vizitat Parcul Naţiunilor (Parque das Nacoes) şi Ocenarium creat cu ocazia Expoziţiei Mondiale Expo’98; au vizitat baza sportivă Benfica a legendarului Eusebio, Lisabona, dar şi alte oraşe. La întoarcere, elevii au venit îmbogăţiţii cu amintiri frumoase, impresionaţi de căldura cu care au fost primiţi, conştienţi că succesul depinde de voinţa şi capacitatea de a se adapta.

 

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!