În 2015, la Godeni s-a derulat o investiţie de aproape un milion de euro, prin care s-au pus la punct trei drumuri agricole. Întreaga finanţare, de 911.062 euro, a fost acordată prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, în baza căruia s-a derulat investiţia intitulată „Îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea agriculturii în comuna Godeni”. Comunitatea locală nu a contribuit cu niciun leu, întreaga sumă fiind suportată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit. Contractul de proiectare a fost câştigat de Building Design SRL, iar cel de execuţie, de General Trust Argeş SRL. Reamintim că Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 a fost susţinut de Uniunea Europeană şi Guvernul României şi, graţie acestui sprijin, s-au pus la punct, între primăvara-iarna lui 2015, printr-o asfaltare mulţumitoare, trei tronsoane de drumuri agricole, în cele trei sate mari ale comunei: unul în satul Capu Piscului, cuprinzând toată zona Groşet; al doilea, de la Popasul „Căprioara”, până la bazinul de apă de la Capu Piscului; al treilea, începând din satul Malu, se încheia în dreptul troiţei amplasate între comunele Berevoeşti şi Godeni. Investiţia realizată acum trei ani a generat câteva reclamaţii atât din partea aleşilor, cât şi a unora dintre săteni, care au sesizat redacţiei noastre faptul că asfaltul pe unul dintre drumurile agricole, cel care porneşte de la Popasul „Căprioara” şi iese în Capu Piscului, în vecinătatea bazinului de apă, a fost spart pentru introducerea ţăruşilor gardului pus de Obşte, care şi-a închis proprietatea. Mai mult decât atât, oamenii reclamă că asfaltul a ajuns şi pe o suprafaţă care nu aparţine comunei, ci moşnenilor, care au beneficiat şi ei de pe urma finanţării nerambursabile.
Lumea, contrariată că se asfaltează nişte drumuri aşa-zis agricole, când principala şi uliţele comunale sunt jale
Potrivit relatărilor prezentate de Evenimentul Muscelean în perioada premergătoare implementării investiţiei care a adus un plus în localitate, Primăria Godeni a primit finanţare de la Uniunea Europeană pentru proiectul depus pe Măsura 1.2.5.A: „Îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea agriculturii în comuna Godeni, judeţul Argeş”, program având ca obiective operaţionale: Construirea şi/sau modernizarea infrastructurii agricole (drumuri de acces şi drumuri agricole de exploataţie), lucrări de corectare a torenţilor, situate în fondul funciar agricol; Lucrări de îmbunătăţiri funciare (drenaje, lucrări de apărare împotriva inundaţiilor, etc). 9.885 de metri de drumuri agricole de pe teritoriul localităţii urmau să fie construiţi între Malu şi hotarul comunelor Godeni şi Berevoeşti, apoi de la Popasul „Căprioara”, pe tot dealul, până la Capu Piscului, la bazinul de apă, unde se împreuna cu şoseaua asfaltată cam în aceeaşi perioadă. Al treilea tronson era în Capu Piscului. „Sunt în trei zone diferite, ca să prindem majoritatea cetăţenilor. De unul beneficiază Godeni – Malu, de altul beneficiază Capu Piscului şi, cel mai mult şi ultimul, de care beneficiază foarte mulţi cetăţeni din Coteşti şi Capu Piscului, unde sunt majoritatea suprafeţelor pe care le au oamenii acolo. Era un drum extraordinar de greu, iar oamenii nu puteau să lucreze cum trebuie grădinile. Cultivă de toate, au păduri din care aduc lemne, au şi terenuri cu fâneţe, au şi cu fructe, au de toate. (…) Lumea nu înţelege de ce vrem să asfaltăm aceste drumuri, dar sunt foarte importante. Pentru ele se dau bani şi dacă putem să le rezolvăm, de ce să nu o facem? Este vorba despre trei drumuri mari, pe o lungime de 9,5 kilometri.”, ne relata primarul înainte de a da drumul lucrării.
Din drumul drept porneşte o ditamai „bucla”, pe care Obştea a închis-o. Şi a mai şi spart asfaltul ca s-o închidă
Lucrarea s-a executat, anii au trecut şi, în 2017, au apărut primele sesizări. Chiar oficiale, producându-se la nivelul Consiliului Local. Vara trecută, consilierul local Soare a atras atenţia administratorilor domeniului public că, atunci când s-a realizat împrejmuirea terenului Obştii Moşnenilor, a fost spart asfaltul drumului agricol realizat pe Măsura 1.2.5. Altfel spus, s-a produs o distrugere intenţionată a drumului plătit de Uniunea Europeană. În apărarea moşnenilor, colegul de Consiliu, Constantin Dorcioman, a susţinut, la acel moment, că nu este îngrădit, putându-se circula pe el fără probleme.
Şi n-a fost singura intervenţie la nivelul Legislativului prin care i s-a reproşat şefului Executivului că a permis degradarea suprafeţei reparate de doi ani la data spargerii ei. Tot vara trecută, consilierul Ion Aldea avertiza că va sesiza tăierea asfaltului, modul de execuţie şi faptul că nu s-a respectat proiectul, lucru pe care l-am auzit recent şi la cetăţenii care au solicitat prezenţa noastră în comună. Acelaşi ales a adus subiectul în discuţie şi la începutul acestui an, când l-a întrebat cu subînţeles pe primar dacă în categoria lucrărilor de întreţinere a şanţurilor drumurilor agricole, realizate cu banii europeni, intră şi cel aflat pe pământul Obştii, fiind asigurat de primar că nu.
Noi am avut curiozitatea să vedem cum arată calea de acces care mărgineşte păşunea comunală aflată pe platoul situat deasupra Coteştiului, care se tot întinde până în Capu Piscului, unde are ieşire drumul agricol controversat. În mod normal, artera reparată cu finanţare externă trebuia să fie pe lângă izlaz, în linie dreaptă, având traseu liber dintr-un capăt într-altul. Şi aşa este în prezent, dar, susţin cetăţenii care au insistat să mergem la faţa locului, n-a fost aşa de la început. La un moment dat, din drum, în dreapta, cum te îndrepţi de la Popasul „Căprioara” către Capu Piscului, pe această legătură cu statut „agricol”, se face o „buclă” considerabilă. La ambele capete, „bucla” este închisă cu o împrejmuire din sârmă ghimpată cu ţăruşi, pentru introducerea cărora a fost spart asfaltul. În ciuda a ceea ce susţinea consilierul Dorcioman, că nu este îngrădit, pe la acest capăt n-ai cum să intri, nefiind poartă, ci acces blocat de „baba” gardului, bătută în mijlocul asfaltului. La celălalt capăt al „buclei” este, într-adevăr, o poartă, dar securizată cu lanţuri! Şi aici spărtura din asfalt trădează că, iniţial, a fost înfipt un ţăruş în suprafaţa reabilitată cu bani europeni, după care, probabil, din cauza vociferărilor din comună, s-a scos şi s-a montat o intrare rudimentară, care este încuiată.
Iată ce susţin ghizii noştri, care ne-au însoţit pe durata deplasării la Godeni, despre acest drum asfaltat, repetăm, cu fonduri UE, care are un ditamai braţul plecat pe proprietatea moşnenilor din Coteşti! Cum a fost posibil… nici primarul Ion Pădureanu nu ne-a explicat cu claritate de ce a fost deviată artera de la traseul drept pe pământurile Obştii, care şi-a permis să şi închidă braţul cu pricina. „Primăria a mai făcut un asfalt pe deal, pe „Poiana Mare”, unde aterizau avioanele care stropeau culturile, pe timpul lui Ceauşescu. Undeva, drumul s-a ramificat. Obştea Coteşti a dat gaură în asfalt şi a făcut gard. Nu mai are voie nimeni să circule pe acel asfalt. Nu ştiu… cine a greşit proiectul… Dar au dat gaură în mijlocul asfaltului şi au bătut pari.”, ne spunea unul dintre însoţitorii noştri, care au ţinut să ne arate neregula.
„E turnat aşa… n-are borduri, n-are margini, n-are nimic. Au băgat piatra, au bătătorit-o şi au turnat asfalt. Cei din Coteşti au închis şi ei cu gard, la fel ca cei din Schitu (n.r. vecinii terenurilor generoase de pe platoul „Poienii Mari”). Uitaţi aici, este săpată în asfalt intrarea. Nu ştiu cum au gândit… dar s-a închis şi drumul asfaltat de Primărie! Ei nu trebuiau să asfalteze şi pe aici. Dar bănuim noi că au greşit proiectul şi, după ce au adus asfaltul pe aici (n.r. pe „bucla” pornită din drumul propriu-zis), au zis să-l ducă şi încolo (n.r. pe traiectoria normală a drumului).”, a continuat acesta.
Devierea, după cum am constatat, este destul de mare şi pe toată distanţa care se abate de la artera întinsă în linie dreaptă este închisă cu gard. Cât despre utilitate, n-are sens a o comenta ori a o contesta, dacă au fost nişte bani de consumat pe drumuri aşa-zis agricole, în zona cu pricina nefiind vreo agricultură intensivă. Şi nici animale cine ştie câte, care să păşuneze pe imaşul public şi privat. „Acum zece ani, când m-am mutat eu aici, erau 120 de vaci. Acum mai sunt 60.”, ne spunea cetăţeanul care şi el şi-a înjumătăţit efectivul de bovine. Reabilitarea acestor drumuri a fost o oportunitate pe care Primăria Godeni, la fel ca alte localităţi, a fructificat-o.
Ce are de spus primarul Ion Pădureanu despre această situaţie curioasă? „Am făcut drumul agricol acolo. Obştea a zis că închide. Noi am fost de acord, dar, la nevoie, deschidem, nu este nicio problemă.”, afirma acesta, de curând, invocând o chestiune de hotar. „Eu, dacă eram, puneam hotarele pe drumuri. Proiectul a plecat pe la dânşii şi am făcut noi „buclă”, ca să nu mai deranjăm. Am plătit şi am lăsat să fie închis, ca să nu mai intre animalele şi să strice la Obşte. Dar nu spune nimeni: n-ai voie să circuli. Dăm drumul să se circule.”, a conchis edilul şef, după care nu este nimic în neregulă la faţa locului.