Ieri după amiază, s-a desfăşurat şedinţa Consiliului Local Câmpulung, întrunirea aferentă lunii august, a doua ordinară a acestui mandat. Ordinea de zi… de vară, ca să nu le strice bună dispoziţia aleşilor proaspăt întorşi din concediu, de prin străinătăţuri, pe unde s-au preumblat şi Puterea, şi Opoziţia. Poate, cel mai important punct al ordinii de zi, care le-ar fi putut trezi interesul absolvenţilor de Drept, îl reprezintă intenţia Primăriei de a angaja un consilier juridic, în locul lui Dragoş Nicolae, promovat prin concurs pe o funcţie de conducere în Primărie. Este vorba despre Poliţia Locală, unde postul de şef era vacant de peste cinci ani. Prin succesul înregistrat în carieră de secretarul Consiliului Local, aleşii au rămas fără acest angajat aflat la dispoziţia lor. Prin urmare, s-a pregătit terenul pentru găsirea unui înlocuitor, dar pentru aceasta era nevoie, înainte de toate, de constituirea comisiilor implicate în organizarea şi desfăşurarea concursului. Astfel, Legislativului i s-a cerut, la şedinţa de ieri după amiază, să aprobe componenţa comisiilor, cea pentru concursul de recrutare a funcţiei contractuale vacante “CONSILIER JURIDIC”, gradul II, din cadrul Aparatului Permanent al Consiliului Local, şi cea de contestaţii. Întrucât ora de închidere a ediţiei nu a permis aflarea rezultatului, în numărul viitor vom reveni cu membrii celor două comisii, pe care, judecând după vâlva stârnită de concursul pentru funcţia de director economic, primarul le vrea nominalizate chiar de cei în slujba cărora va munci juristul selectat. Dar, înainte de primar, le vrea legea.
Iată care a fost motivaţia Executivului ce a stat la baza proiectului de hotărâre aflat pe ordinea de zi a şedinţei de ieri. Din 16 august 2016, postul de consilier juridic al Consiliului Local a rămas vacant, ca urmare a promovării de către Dragoş Nicolae a concursului de recrutare a şefului Serviciului Poliţia Locală. Legea prevede că pentru buna organizare a lucrărilor Consiliului Local, precum şi pentru soluţionarea altor aspecte din activitatea sa, acesta poate crea post cu activitate permanentă, pe care va fi încadrată, prin hotărâre, o persoană care are studii superioare, de regulă juridice sau administrative.
Potrivit expunerii de motive a primarului Liviu Ţâroiu, ocuparea funcţiei respective se face pe bază de concurs sau examen organizat în condiţiile legii, comisia de concurs fiind stabilită de Consiliul Local. Persoanei angajate nu i se aplică prevederile Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările ulterioare, acesta urmând a-şi desfăşura activitatea pe bază de contract de muncă. Apărarea intereselor Consiliului Local în faţa instanţelor de judecată se face de persoana angajată, dacă aceasta are pregătirea profesională corespunzătoare.
Juristul îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea secretarului unităţii administrativ-teritoriale – adică a lui Nicolae Ghinea – şi colaborează cu acesta la pregătirea şedinţelor Consiliului Local, asigurarea documentării şi informării consilierilor, întocmirea şi difuzarea către aceştia a dosarelor de şedinţă şi a oricăror alte materiale.
Primarul Liviu Ţâroiu, ajutat de şefa Serviciului Juridic, Emiliea Ilie, şi-a susţinut materialul cu articolele privitoare la constituirea comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor din Hotărârea nr.286/2011 (pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare). Iată ce prevăd acestea:
Articolul 8
(2) Persoanele nominalizate în comisia de concurs şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor, cu excepţia secretarului, sunt persoane cu pregătire şi experienţă profesională în domeniul postului pentru care se organizează concursul.
(3) Atât comisia de concurs, cât şi comisia de soluţionare a contestaţiilor au fiecare în componenţa lor un preşedinte, 2 membri şi un secretar.
(4) Preşedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează din rândul membrilor acestora, prin actul administrativ de constituire a comisiilor.
(5) Secretariatul comisiei de concurs şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură, de regulă, de către o persoană din cadrul compartimentelor de resurse umane ale autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, acestea neavând calitatea de membri.
(6) Secretarul comisiei de concurs este şi secretar al comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi este numit prin actul prevăzut la alin. (1).
Articolul 9
Persoanele desemnate în comisiile de concurs sau de soluţionare a contestaţiilor trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
b) să deţină o funcţie cel puţin egală sau echivalentă cu funcţia contractuală vacantă pentru ocuparea căreia se organizează concursul;
c) să nu se afle în cazurile de incompatibilitate sau conflict de interese.
Articolul 10
(1) Nu poate fi desemnată în calitatea de membru în comisia de concurs sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care a fost sancţionată disciplinar, iar sancţiunea aplicată nu a fost radiată, conform legii.
(2) Calitatea de membru în comisia de concurs este incompatibilă cu calitatea de membru în comisia de soluţionare a contestaţiilor.
Articolul 11
Nu poate fi desemnată în calitatea de membru în comisia de concurs sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care se află în următoarele situaţii:
a) are relaţii cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidaţi sau interesele patrimoniale ale sale ori ale soţului sau soţiei pot afecta imparţialitatea şi obiectivitatea evaluării;
b) este soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi ori cu un alt membru al comisiei de concurs sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
Vom reveni asupra subiectului în următoarea ediţie cu membrii celor două comisii şi eventuale comentarii pe care aleşii, direct interesaţi de acest punct, cel angajat fiind „omul lor”, le-au lansat în plen.