20.7 C
Campulung Muscel
22/06/2024

Reabilitarea Bisericii „Sfântul Nicolae Popa-Savu” este aproape finalizată

Procesul de reabilitare a Bisericii „Sfântul Nicolae Popa-Savu” a început în anul 2016, la inițiativa unui fost consilier, Tudor Geamănu, enoriaș al parohiei. Acesta a avut ideea de a depune un proiect de finanțare pentru Biserică, știind că părintele Robert Maria, preot al Bisericii „Sfântul Nicolae”, avea o expertiză pentru reabilitarea școlilor din comuna Lerești, unde a fost manager de proiect. Împreună cu consultantul pe fonduri europene Remus Brăguță, au decis să scrie un proiect pentru reabilitarea Bisericii „Sfântul Nicolae”. În luna octombrie a anului 2022, lucrările sunt gata în proporție de 98%, urmând ca în luna noiembrie să se definitiveze.

  • Cum a început proiectul de reabilitare al Bisericii

Am stat de vorbă cu managerul de proiect, preotul Robert Maria, cel care a coordonat etapele de realizare a proiectului de reabilitare a Bisericii. Părintele Robert ne-a explicat că: „Am pornit la drum încrezători, însă, la acea vreme, părintele Cojocaru, parohul Bisericii și reprezentantul legal, ne-a confirmat că, în cont, parohia mai avea suma de 70 de lei. Așadar, am constituit un comitet de inițiativă din câțiva consilieri, cel mai implicat fiind Iustin Preoteasa, cu care am creat o listă cu oameni de suflet, din localitate, care ar putea să ne sprijine. Dumnealui îi chema la întâlnire, le explica toate detaliile, iar fiecare ne-a ajutat cu ce a putut. Erau necesare niște avize emise de experți, din cadrul Ministerului Culturii și Cultelor, însemnând studii stratigrafice pe pictură și pe partea de componente din lemn. În urma acestor studii și după finalizarea părții de proiectare, s-a depus proiectul”.

După depunerea proiectului, se creează un punctaj, care stă la baza finanțării acestuia. Prin urmare, managerul de proiect a introdus elemente noi și anume digitizarea obiectivului, care pe parcurs a și fost realizată, tăblițe cu rugăciuni pentru nevăzători, introducerea obiectivului într-un circuit turistic, pentru a avea punctajul necesar finanțării. Proiectul de investiție intitulat „Restaurare, Consolidare și Punere în Valoare a Bisericii Sfântul Nicolae Popa-Savu, Câmpulung Muscel, Județul Argeș” a fost finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 5. Proiectul s-a derulat în perioada 11 ianuarie 2016 – 1 februarie 2021 și a avut o valoare totală de 4.952.175,04 lei, finanțarea nerambursabilă fiind de 4.853.131,54 lei. Obiectivul general al proiectului vizează creșterea numărului de vizitatori cu 15% la 1 an de la sfârșitul perioadei de implementare a proiectului, ca urmare a realizării proiectului și a derulării activităților de marketing și promovare turistică; creșterea gradului de expunere a Bisericii Sfântul Nicolae Popa-Savu prin digitizarea acestuia și crearea unei pagini web dedicată promovării obiectivului de patrimoniu.

  • În 2018 s-a semnat contractul de finanțare

După doi ani de la data depunerii proiectului, contractul de finanțare a fost semnat în anul 2018. Apoi, a urmat perioada cea mai grea: în termenul de 6 luni trebuia făcută achiziția de lucrări. La vremea aceea nu exista proiectul tehnic efectiv, dar cu ajutorul proiectantului s-a reușit definitivarea lui. Cel mai mult au întârziat avizele. La studiul de fezabilitate au trebuit avize de la Comisia Regională Ploiești și Comisia Județeană Argeș. După definitivarea proiectului tehnic au trebuit avize de la Comisia Națională de Pictură, de la Ministerul Culturii și Cultelor și Comisia Națională de Pictură.

În cele din urmă, au fost oferite toate avizele necesare, iar obiectivul a fost scos la licitație pe platforma UE.ro. Fiind monument istoric, au fost impuse foarte multe condiții restrictive, una dintre acestea fiind o expertiză care să ateste că firma care va câștiga licitația a lucrat în ultimii 5 ani pe monumente istorice, iar din această cauză era foarte greu pentru o firmă să întrunească toate aceste detalii. Deoarece la prima licitație nu a fost găsită nicio firmă care să îndeplinească aceste condiții, termenul limită de 6 luni a fost depășit, însă la a doua licitație s-a înscris firma Project Global Network S.R.L., în asociere cu alte două firme pentru a putea îndeplini condițiile cerute.

  • A urmat partea de execuție a lucrărilor

Lucrările au fost separate și s-au împărțit în lucrări civile: exterior, fațadă, acoperiș și iluminat arhitectural exterior și lucrări de restaurare. Aici s-au întâmpinat anumite probleme, ce au dus la întârzierea termenului de finalizare. O mare problemă a fost cea a tablei Bisericii, deoarece tabla care a fost pusă inițial pe Biserică nu era galvanizată. Din acest motiv, nu s-a putut opta pentru o tablă de cupru, ci pentru una din titan-zinc. Această tablă are o grosime de 0.4 milimetri, este foarte greu de prelucrat, iar turlele Bisericii sunt în solzi.

Așadar, bucățile tablei au fost prelucrate într-un atelier, apoi au fost montate pe acoperiș. În lucrările de restaurare au existat probleme la încălzirea prin pardoseală, biserica având inițial încălzire prin canale și țevi care au trebuit scoase, iar aceste lucrări au generat foarte mult praf care s-a depus pe componentele artistice și pereții bisericii.

Pe parcurs au mai apărut și alte probleme, cum ar fi cea cu turla pantocrator, unde au fost infiltrări de apă, iar remedierea a durat destul de mult. Din cauza acestor chestiuni apărute pe timpul lucrărilor, termenul de finalizare, de la 24 de luni a fost prelungit, în etape, până la 36 de luni. Cea mai grea etapă a fost cea a restaurării catapetesmei și cafasului, din lemn, de pe care s-au demontat nu doar icoanele, ci și toate componentele, rămânând doar lemnul gol. Aici s-a ales soluția de decapare a straturilor de vopsea, iar în urma studiilor stratigrafice s-a adeverit că au fost trei straturi de vopsea. Aceste procedee durează, de asemenea, foarte mult timp.

Au fost și multe elemente care nu au fost cuprinse în proiect, iar finanțarea s-a făcut din bugetul propriu al Bisericii, precum: geamurile de la turla pantocrator, sticla ușilor exterioare, partea de curățire a vitraliilor, o soluție de impermeabilizare a pietrei pentru interior, care dacă nu s-ar fi dat, piatra nu s-ar fi putut curăța.

  • Perioada de execuție a lucrărilor a încetat în 2022

La finalul lunii iulie a anului 2022 s-a încheiat perioada de execuție, în urma căreia s-a făcut o recepție intermediară la finalizarea lucrărilor, unde s-au mai constatat anumite deficiențe, ce au fost date spre remediere. Înainte de a se face recepția finală, mai există câteva probleme de retușat, ce vor fi rezolvate într-un timp relativ scurt.

„Considerăm că 98% din indicatori au fost atinși, deși am stat cu teama de a pierde finanțarea din cauza nerespectării termenelor sau din cauza colecției financiare. Din această valoare a proiectului, Biserica a susținut 2% la fiecare factură și a fost foarte greu, deoarece s-a ajuns la suma de aproape 100.000 lei, iar cea mai grea problemă a constructorului, pe lângă lucrările efective, a fost partea de documentație, pentru că, la fiecare cerere de plată, se cer foarte multe documente, procese verbale pe fiecare etapă de recepție, atașamente cu cantități semnate de diriginți de șantier, până la responsabil tehnic execuție autorizat, noi fiind ultimii care semnăm. Ultima situație de plată, din luna august, de când s-au finalizat lucrările, nu s-a depus spre decontare la ADR nici până acum, în luna octombrie a anului 2022. Toate aceste lucruri au întârziat foarte mult derularea propriu-zisă a proiectului. Important este că noi ne-am atins indicatorii, obiectivul a fost reabilitat în proporție de peste 95%, nu mai există riscuri majore în eventuala constrângere financiară. Vrem ca până la finalul anului, până în luna noiembrie, când se va termina contractul cu ADR-ul, cu Ministerul Dezvoltării, să încheiem implementarea proiectului și să depunem ultima cerere de plată, pe care să o achităm. Urmează niște achiziții de realizat din partea constructorului: o centrală de detectare a incendiului wireless, o centrală antiefracție și niște dezumidificatoare pentru protejarea picturilor. Sperăm ca și credincioșii, împreună cu toți cei care au fost alături de noi în perioada aceasta, să se bucure, așa cum ne bucurăm și noi de ceea ce am realizat.”, ne-a mai spus părintele Robert Maria.   

  •  După finalizarea proiectului, se va ține o slujbă de sfințire

Slujba de sfințire nu este legată de finalizarea proiectului, dar este firesc să se facă, după o perioadă în care s-a lucrat. „Sperăm, cu ajutorul bunului Dumnezeu și a oamenilor de bine, undeva în primăvară, de Buna Vestire, pentru că atunci este al doilea Hram al Bisericii, pe data de 25 martie. Cert este că, fie în primăvara anului următor, 2023, fie cel târziu în perioada de vară, se va realiza această slujbă de sfințire”, a adăugat preotul Robert Maria.

Robert Adrian ŞTEFAN

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!