Pandemia a picat bine – dacă ni se permite această exprimare – pentru cei care administrează complexul Liceului Tehnologic Auto. Nemaiavând acces la service-urile auto din Câmpulung, din cauza restricţiilor, responsabilii au pus la punct un centru de practică în incinta unităţii, valorificând o clădire veche, dar solidă, de mare folos pe când şcoala funcţiona în subordinea Minei. Amenajarea spaţiului considerabil a început înainte de izbucnirea bolii, dar privarea elevilor de posibilitatea de a învăţa meserie în cadrul unor ateliere profesioniste a determinat conducerea liceului să accelereze procesul de fructificare a imobilului. Investiţia nu este finalizată şi, foarte important, va fi completată cu încă un atelier, într-un alt corp de clădire din curtea fostului Minier, a cărui dotare, este convins directorul Stelian Anastasie, va concura cu cea a unor service-uri redutabile.
O clădire nefolosită a fost compartimentată în patru ateliere dotate cu ce au service-urile auto
Când a venit Stelian Anastasie la liceu – se întâmpla în anul 2005 -, în clădirea de lângă şcoală, o construcţie generoasă ca mărime, nu era nimic, doar nişte stâlpi. Profesorul Cecilia Zăvoianu îşi aminteşte că erau curent şi frig îngrozitor în „hangarul” larg, care a servit unui scop bun cât timp a funcţionat Exploatarea Minieră. Din păcate, proiectantul campusului şcolar nu i-a acordat atenţia cuvenită, în condiţiile în care clădirea avea un spaţiu de invidiat. Primul gând al directorului a fost să compartimenteze hala, pentru a o exploata sub forma mai multor ateliere. În ultimii doi ani, după amenajarea încăperilor cu rol şi de studiu, şi de practică, anexa a fost dotată cu tot ce se găseşte într-un service auto.
A sprijinit mult acest demers un inginer pensionar din armată, care a activat la Şcoala de Maiştri Militari şi Subofiţeri ai Forţelor Terestre „Basarab I”, din Piteşti. Acesta a ajutat cu ideile şi recomandările referitoare la ce trebuie cumpărat. „A venit cu foarte multă iniţiativă şi îi şi place să lucreze cu copiii.”, ne-au spus gazdele noastre într-un tur al atelierelor înfiinţate într-un imobil de care era păcat să rămână neîntrebuinţat.
Au rezultat patru ateliere în care se desfăşoară toate activităţile pe care trebuie să le cunoască un bun meseriaş: diagnosticare a automobilului, lăcătuşărie, sudură şi tinichigerie, un atelier foarte bun în urmă cu 15-20 de ani, pe care Stelian Anastasie vrea să-l reamenajeze. Într-una dintre sălile vizitate sunt bancuri Combo, nou cumpărate, care încă n-au fost despachetate. „Mai întâi trebuie să casăm ce avem aici, să scoatem şi apoi să amenajăm. Sunt utilaje uzate fizic. Iar aici amenajăm un atelier pentru sudură.”, ne-a povestit directorul Anastasie în timp ce ne arăta dotările cele noi. „În acest atelier avem dotări de lăcătuşărie pentru fiecare banc în parte. Aici, copiii lucrează, efectiv, pe motoare: de Opel, Golf, Dacia.”, a continuat prezentarea fiecărei săli în parte.
Cea mai atractivă este cea în care a fost adus un autoturism Opel Vectra, obţinut prin transfer cu titlu gratuit de la SPP, pe care liceenii învaţă una dintre cele mai căutate meserii.
Acasă, absolvenţii Tehnologicului Auto şi-ar găsi serviciu foarte uşor. Mulţi optează să plece în străinătate
Adolescenţii fac practică şi la service-urile din oraş, ai căror proprietari manifestă înţelegere faţă de dorinţa şi nevoia unor tineri aflaţi la început de drum de a învăţa meserie de la profesionişti. Şi-apoi şi service-urile au nevoie de angajaţi, la rândul lor. Asta în cazul în care absolvenţii aleg să rămână în ţară. Acasă şi-ar găsi serviciu uşor, la ce criză de forţă de muncă reclamă întreprinzătorii particulari, însă opţiunea multora la încheierea cursurilor şcolare este să plece peste hotare. „Foarte util acest atelier, mai ales în perioada de pandemie, când agenţii economici n-au prea mai primit elevi în practică. A trebuit să amenajăm aici practica, dacă nu puteam în altă parte.”, ne-a mai spus managerul şcolii.
Trei ani a durat amenajarea parterului clădirii unde mai este de muncă. Clădirea are şi etaj, dar spaţiile de acolo sunt dezafectate. Două dintre ele vor fi folosite ca sală de sport. „Prin programul de campusuri şcolare, aici trebuia să fie sală de sport. Din 2009 nu s-a mai finanţat nimic. Atunci, am fost inspirat şi nu m-am băgat cu finanţarea în toate corpurile pe care trebuia să le facem. Puteam să le încep pe toate şi să nu termin niciunul. Aşa am început cu căminul şi am făcut compartimentare, existând toaletă în fiecare cameră. Apoi am făcut cantina, după aceea atelierul şi apoi liceul. În interior, liceul este executat peste 90%. Doar intrarea nu este placată, iar biroul meu şi încă două birouri nu sunt zugrăvite.”, a afirmat directorul Anastasie.
Sunt şanse crescute ca Liceul Tehnologic Auto, împreună cu Colegiul Tehnic şi Şcolile Gimnaziale „Nanu Muscel” şi „Theodor Aman”, să fie reabilitat energetic cu fonduri europene, prin P.N.R.R.
Încă un atelier nou în care va fi montat elevatorul
În prezent, în incinta liceului se pregăteşte o activitate de practică nouă. „Dezvoltăm un alt spaţiu, pe care l-am zugrăvit, am dus utilajele, dar nu sunt montate. Trebuie să punem lămpi, le avem, dar nu le-am montat încă. Mai avem de montat elevatorul cu două coloane, mai avem un compresor cu presiune mare, pentru că ei desfac piuliţele roţilor cu pistol sub presiune, nu cu cheia.”, a adăugat acesta.
Minierul a fost fratele sărac al fostului Industrial, care s-a dezvoltat foarte mult datorită fondurilor nerambursabile atrase. „Ne vom canaliza pe dotări. Nu ştiu dacă are vreun service sau vreo vulcanizare ce vom cumpăra noi anul acesta din venituri proprii: o maşină de dejantat automată. Nu dă nimeni cu ciocanul, cu levierul, cu nimic. Adică dacă ai o maşină bună şi ai de dejantat, nu-ţi va lovi nimeni janta.”, a mai precizat directorul liceului. Dotarea complexului se va îmbogăţi cu un poligon. „Ne-am descurcat. În doi ani, cred vom avea dotări peste ce au service-urile.”, a încheiat acesta. Magda BĂNCESCU