La prima lor întrunire din 2022, consilierii municipali au aprobat lucrările impuse asistaţilor social în contul banilor primiţi de la stat, cu titlul de venit minim garantat. Planul de lucrări de interes local pentru repartizarea orelor de muncă persoanelor beneficiare de ajutor social pentru acest an a fost inclus pe ordinea de zi a şedinţei din 31 ianuarie 2022 şi a trecut la vot fără niciun comentariu din partea consilierilor municipali. Formalitatea se repetă an de an şi, faţă de mandatul trecut, în acesta lipsesc cu desăvârşire nedumeririle legate de câţi dintre câmpulungenii care încasează ajutor social fac orele de muncă. De obicei, directorul Socialului, Cătălin Bădiţa, era întrebat pe la şedinţe câţi cetăţeni ai municipiului sunt abonaţi la sprijinul statului şi câtor dintre ei le permite sănătatea să facă un efort minim pentru banii încasaţi. Nu că ar fi o avere, dar sunt luaţi degeaba. Iar ADP Câmpulung, după cum a reclamat, în repetate rânduri, directorul Bogdan Pătru n-are suficienţi muncitori pentru salubritatea stradală.
La ce lucrări sunt repartizaţi asistaţii
Legea 416/2001 privind venitul minim garantat prevede că „pentru sumele acordate ca ajutor social, una dintre persoanele majore, apte de muncă, din familia beneficiară are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului, acţiuni sau lucrări de interes local, fără a se putea depăşi regimul normal de lucru şi cu respectarea normelor de securitate şi igienă a muncii.” După aprobare, programul de lucrări urmează să fie transmis Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Argeş. Norma recent aprobată mai prevede că planul de lucrări şi acţiuni este întocmit în funcţie de necesităţile localităţii şi poate fi actualizat pe parcursul anului.
Actul normativ citat prevede că prin persoană aptă de muncă se înţelege persoana care îndeplineşte următoarele condiţii: are vârsta cuprinsă între 16 ani şi vârsta standard de pensionare; nu urmează o formă de învăţământ, cursuri de zi, prevăzută de lege; are starea de sănătate şi capacitatea fizică şi psihică corespunzătoare, care o fac aptă pentru prestarea unei munci. „Raportat la numărul dosarelor aflate în plată la data de 31 decembrie 2021 şi la numărul de persoane obligate să presteze muncă, pentru anul 2022, estimăm un număr de 4.704 ore de efectuat la acţiuni sau lucrări de interes local.”, scrie în raportul său şeful Direcţiei Sociale.
Planul de acţiuni şi lucrări de interes local arată astfel:
1.Lucrări de întreţinere din zonele oraşului. Curăţirea la caseu a drumurilor de pământ, nisip, gunoi la locurile special destinate (termen de realizare: permanent); responsabil: Valentin Mitu;
2.Lucrări de igienizare a localităţii în sezonul de primăvară. Îndepărtarea resturilor vegetale rezultate în urma toaletărilor de pomi şi garduri vii (termen de realizare: martie, aprilie, mai); responsabil: Ion Ciortan;
3.Lucrări de întreţinere pe străzile publice şi în zona centrală a localităţii. Măturatul, întreţinerea drumurilor publice şi ridicarea gunoiului din coşurile stradale (termen de realizare: permanent); responsabile: Narcisa Mihaela Sandu şi Niculina Carmen Istrăţoiu;
4.Lucrări de întreţinere în zona Cimitirului „Flămânda”. Lucrări de defrişare şi curăţire a Cimitirului Municipal „Flămânda” (termen de realizare: permanent); responsabil: Mihaela Drăguşanu;
5.Întreţinerea în sezonul rece a drumurilor şi trotuarelor publice. Curăţirea şi încărcarea zăpezii în vederea transportului pe drumurile publice (trotuare şi marginea căii rutiere, parcări) şi menţinerea în funcţiune a trotuarelor pe timp de polei sau îngheţ, împrăştiere de material antiderapant, etc. (termen de realizare: octombrie, noiembrie, decembrie, ianuarie, februarie, martie); responsabili: Ion Ciortan şi Valentin Mitu;
6.Lucrări de întreţinere la străzile nemodernizate şi greu accesibile. Împietruiri şi îmbalastări cu calcar pe străzile nemodernizate şi greu accesibile (termen de realizare: ocazional); responsabil: Valentin Mitu;
7.Alte activităţi de interes şi de utilitate publică. Îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie, diferite activităţi şi întreţinere ocazionate de producerea unor fenomene naturale: vânt puternic, ploi torenţiale, etc. (termen de realizare: ocazionale); responsabili: Ion Ciortan şi Valentin Mitu;
8.Lucrări de strângere a deşeurilor depozitate la punctele de colectare a gunoiului menajer. Lucrări manuale de strângere a deşeurilor şi încărcare în utilaj de transport la rampă; responsabile: Narcisa Mihaela Sandu şi Niculina Carmen Istrăţoiu.
Potrivit raportului de activitate pe 2021 al directorului Cătălin Bădiţa, anul trecut au încasat venitul minim garantat 120 de câmpulungeni. “E.M.”