Zilele care urmează, spunea primarul Elena Lasconi în deschiderea conferinţei de presă de astăzi, 10 februarie 2022, vor fi rezervate unei acţiuni de informare a administratorilor de asociaţii şi cetăţenilor despre importanţa accesării de fonduri UE pentru reparaţiile de care au atâta nevoie blocurile din Câmpulung. Dar pentru asta este nevoie ca oamenii să-şi înfiinţeze asociaţii şi să le înfiinţeze legal. Ghidul P.N.R.R. există şi, cu 1 aprilie, începe depunerea de proiecte. Primăriţa şi-a mărturisit public presentimentul că fondurile destinate anvelopării blocurilor vor fi epuizate în prima zi. „Aşa că va trebui să ne mişcăm foarte repede şi să avem toate documentaţiile necesare pregătite.”, a precizat aceasta.
- În primul rând, este ilegal să funcţionezi fără asociaţie
În privinţa clădirilor publice, pe lângă şcolile luate în calcul, autorităţile şi-ar dori să salveze câteva imobile pe cale să se dărâme: şcolile din Mărcuş şi Valea Româneştilor, Căminul Cultural şi Grădiniţa Valea Româneştilor, grădiniţa de pe strada Grigore Alexandrescu, după care să li se dea o destinaţie specială, în care să se desfăşoare activităţi pentru locuitorii acelor zone, de la centre medico-socială la centre culturale.
De ce ar trebui să se organizeze cetăţenii în asociaţii de proprietari?, este întrebarea la care a oferit un răspuns detaliat gazda jurnaliştilor. „Pentru că aceasta este legea. Este ilegal să funcţionezi altfel. Încă o dată, ştiu că poate părea exagerat, pentru că este o obişnuinţă să se întâmple aşa, dar atunci când vine în audienţă la primar un cetăţean care stă, să zicem, în blocul 20, scara A, care nu este constituită conform legii. Şi acesta are o problemă legată de blocul lui sau de ceea ce este în imediata apropiere a blocului. Atunci, din punct de vedere legal, nu ar trebui să stau de vorbă cu el. Toate aceste discuţii se poartă cu reprezentanţii asociaţiei de proprietari.”, a precizat şefa Executivului.
Legea 196/2018 prevede că: „În scopul exercitării drepturilor şi obligaţiilor ce le revin asupra proprietăţii comune, în cazul condominiilor, se constituie asociaţii de proprietari, care se organizează şi funcţionează conform prevederilor prezentei legi.”
- Cel mai important beneficiu, mai cu seamă că, de la 1 aprilie, începe depunerea proiectelor: banii de la UE
Beneficiile constau în: obţinerea de finanţări, chiar nerambursabile, pentru diferite proiecte desfăşurate; privilegiu imobiliar asupra bunurilor restanţierilor prin care vânzarea apartamentelor sau spaţiilor este condiţionată de plata tuturor datoriilor către asociaţie; posibilitatea de negociere a contractelor cu furnizorii şi prestatorii de servicii; prevenirea şi eliminarea fraudelor financiar-contabile (transparenţă); retribuirea celor care se implică activ în desfăşurarea activităţilor asociaţiei; închirierea şi concesionarea spaţiilor comune spre obţinerea de noi venituri; aplicarea de programe sociale pentru susţinerea membrilor aflaţi în dificultate financiară; contorizarea individuală a consumurilor; scutiri de taxe şi impozite (spre exemplu: scutirea de impozitul pe venit şi scutirea de la plata TVA pentru toate activităţile desfăşurate); organizarea treburilor „gospodăreşti”; managementul suprafeţelor comune.
„Din informaţiile pe care le avem noi, nu ştiu dacă se va schimba ceva, contribuţia proprietarilor este zero.”, spunea primăriţa despre şansa obţinerii de fonduri nerambursabile. „Cum îi vom ajuta noi pe cei care funcţionează legal? Le putem plăti auditul energetic şi expertiza tehnică a clădirii. Dacă obţinem finanţarea, această cheltuială este eligibilă. Dacă nu obţinem finanţarea, deci, în cel mai nefericit caz, oamenii ar trebui să plătească acest audit energetic şi expertiza tehnică.”, a precizat primarul Elena Lasconi.
„Dar acestea sunt documente care pot fi utilizate ulterior în acelaşi scop. Dacă noi nu luăm fondurile din P.N.R.R., putem aplica pe P.O.R. Sau pe A.F.M. Cu siguranţă, la un moment dat, ele vor fi utile pentru asociaţia de proprietari. Este important să ai un audit energetic, care să-ţi pună unde te clasezi cu imobilul per total, şi o expertiză tehnică, din care va rezulta dacă există vreo problemă de structură. În cazul în care există, intri în altă categorie: pe lângă anvelopare, se face şi consolidare.”, a completat administratorul public Ioana Marcu.