5.5 C
Campulung Muscel
18/04/2024

Soţii care au fost în expediţie în Africa, cu IMS, s-au întâlnit cu doi dintre membrii „Transafricana” de acum 50 de ani

Au trecut 50 de ani de la expediţia românească „Transafricana”, când doi angajaţi ai Uzinei ARO au însoţit un grup de cercetători ai Universităţii „Babeş Bolyai” din Cluj în prima şi singura expediţie ştiinţifică în Africa. Cei opt membri ai echipei au străbătut, de la Oceanul Atlantic, la cel Indian, peste 18.000 de kilometri, trecând prin 12 state de pe continentul negru, cu trei autovehicule fabricate în România: un M 461 şi două TV-uri. Punând la socoteală timpul necesar deplasării componenţilor echipajului şi a maşinilor către Africa şi, de aici, înapoi în ţară, călătoria s-a derulat în intervalul noiembrie 1970 – mai 1971.

Diplomă de excelenţă pentru participarea la „Expediţia Românească Transafricană 2021”
De curând, doi soţi din Cluj tocmai s-au întors dintr-o expediţie în Africa, pe care au experimentat-o la bordul unui ARO IMS, tocmai pentru a marca cei 50 de ani de la expediţia „Transafricana”. Cunoscut ca „Zimbrul din Carpaţi”, IMS-ul şofat de Ion Pogăcean s-a descurcat onorabil, inclusiv pe trasee accidentate, pe care le-a trecut foarte uşor.

Ca un arc peste timp, Emil Hagi, fondatorul Muzeului Automobilului Românesc, a pus la cale întâlnirea dintre familia de clujeni şi doi dintre participanţii la explorarea de acum o jumătate de secol. Depănarea de amintiri dintre prof.dr. Nicolae Coman şi prof.dr. Sever Popa şi soţii Ion şi Adela Pogăcean a avut loc la Cluj.
Pentru organizarea şi participarea la „Expediţia Românească Transafricană 2021”, soţii Pogăcean au primit din partea Muzeului Automobilului Românesc o diplomă de excelenţă.

Explorarea la care au participat Nicolae Coman şi Sever Popa a străbătut 12 ţări şi a însumat peste 20.500 kilometri

Acum 50 de ani, „Transafrica” a fost o acţiune organizată ştiinţific, cu suport material din partea instituţiilor de stat şi, mai ales, cu multe rezultate, atingându-şi scopul propus: recoltarea de material biologic, floristic, faunistic, destinat colecţiilor ştiinţifice din universităţile din ţară. Ideea s-a născut în cadrul Universităţii din Cluj, fiind lansată de zoologul Dragoş Neculce şi Nicolae Coman, şef de lucrări, iniţial, la Botanică. Şi tot ei s-au ocupat de alegerea celorlalţi colegi, împreună cu care urmau să întreprindă o călătorie îndrăzneaţă.
Aşadar, în componenţa echipei conduse de academicianul Nicolae Botnariuc, de la Universitatea Bucureşti, au intrat geneticianul Nicolae Coman, asistent universitar la Facultatea de Biologie şi Zoologie a Universităţii „Babeş Bolyai”, inginerul Liviu Ungureanu, şeful Laboratorului de Cineficare a instituţiei amintite, medicul Sever Popa, asistent la Institutul Medico-Farmaceutic, Dragoş Neculce, cercetător la Staţiunea Arcalia a Universităţii din Cluj şi Valeriu Cimpoeru, biolog şi redactor al Televiziunii Române.

Din echipajul care a participat cu M461, înmatriculat cu numărul 1-AG-3907, au făcut parte doi angajaţi ai Uzinei ARO Câmpulung, inginerul Ion Cataranciuc, şeful Secţiei Prototip, şi tehnicianul Constantin Ludu, unul dintre tehnicienii de bază ai probelor, ocazie cu care au testat din plin calităţile maşinii pe traseul Senegal, Mali, Volta Superioară, Niger, Nigeria, Camerun, Ciad, Africa Centrală, Zair, Rwanda, Uganda, Kenya.
Materialele adunate, de cele mai multe ori, cu trudă şi riscuri, au ajuns la Universitatea clujeană, după care au fost distribuite principalelor instituţii de învăţământ superior, muzee, şcoli. În cele 100 de zile, a fost achiziţionată o cantitate de materiale considerată de membrii echipei suficientă, care a ajuns la Universitatea „Babeş Bolyai” din Cluj.

Traseul pe care l-au parcurs cei opt a fost fascinant. Întreaga echipă a fost debarcată pentru start în portul Dakar, capitala Senegalului. Acolo au luat contact cu solul african şi rigorile lui. Aveau de străbătut peste 20.500 kilometri (mai precis 20.507 kilometri au fost înregistraţi la bord!), trecând pe teritoriul a douăsprezece state. Punctul final al periplului a fost portul kenyan Mombassa, de pe coasta Oceanului Indian, principalul port al ţării, oraş cu jumătate de milion de locuitor, al doilea ca mărime după capitală, Nairobi. Aceasta a fost prima mare expediţie transafricană românească şi cel mai lung drum parcurs pe acest continent de maşina noastră, ARO.

Prof.dr. Nicolae Coman şi prof.dr. Sever Popa au fost invitaţii lui Emil Hagi şi au participat la acţiunea „Câmpulung în amintiri”, organizată cu prilejul Zilelor Câmpulungului, în iulie 2013, ocazie cu care la Muzeul de la Apa Sărată a fost prezentat în premieră la Câmpulung unul dintre filmele despre călătoria pe continentul african.
Isabela FILIP

Postări asemănătoare

Acest site utilizeaza cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea cookie. Pentru mai multe informatii puteti consulta Politica de confidentialitate a datelor personale. Accept Mai mult

error: Content is protected !!