La cererea finanţatorului, Ministerul Dezvoltării Regionale, aleşii municipali au trebuit să actualizeze cifrele a două proiecte beneficiare de fonduri prin PNDL: podul de pe Şoseaua Naţională, din vecinătatea fostului Liceu Minier, şi clădirea din Negru Vodă a Colegiului Tehnic, pe care câmpulungenii o ştiu ca Industrialul de jos sau fostul Liceu de Fete. Cele două hotărâri de Consiliu Local, care au modificat valoarea investiţiilor, ca urmare a majorării salariului minim în construcţii la 3.000 de lei, de la 1 ianuarie 2019, au fost adoptate la şedinţa din 25 aprilie 2019 şi se pare că urmează un vot similar şi pentru lucrarea din Piaţa Primăriei, plătită din bugetul local. Opoziţia l-a acuzat pe Liviu Ţâroiu că a şi semnat actul adiţional la contract, prin care patronilor asociaţi de la Ratelen Construct şi Group Concif Primăria le va plăti peste preţul licitaţiei, dar primarul a negat că s-a parafat acest document. Care este pregătit de semnare, deoarece noile reglementări în vigoare îl impun. „Legea este lege. Eu sunt obligat să-i semnez constructorului un act adiţional, în baza unei legi. O să vin şi-o să-l supun aprobării. Nu l-am semnat, e la noi pe birou, n-am plătit nimic. Legea mă obligă ca, începând cu ianuarie, să-i dau salariul minim şi trebuie să i-l dau, că e în lege. Altfel mă acţionează în instanţă şi, mai mult ca sigur, pierd.”, a justificat primarul creşterea preţului lucrării din Piaţa Primăriei, cu final programat la 30 iunie 2019.
Valoarea investiţiei de la Colegiul Tehnic creşte cu 76.000 lei
Revenind la recentele aprobări date pentru clădirea-monument a liceului şi podul de la Apa Sărată, acestea s-au produs ca urmare a unei adrese comunicate autorităţilor municipale de gestionarul Programului Naţional de Dezvoltare Locală. Pe 11 februarie 2019, Ministerul Dezvoltării Regionale solicita Primăriei să-i transmită actele adiţionale la contractele de achiziţii publice actualizate ca urmare a aplicării articolului 71, alineatul 1 din O.U.G. nr.114/2018, privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare. Textul de lege menţionat prevede că: „Prin derogare de la prevederile articolului 164, alineatul 1, din Legea nr.53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2019, pentru domeniul construcţiilor, salariul de bază minim brut pe ţară, garantat în plată, se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 3.000 de lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 17,928 lei/oră.”
În baza acestei prevederi au fost reaşezate costurile celor două contracte în derulare, plătite de minister, cel de renovare a Industrialului de jos şi cel de construcţie a unui pod nou pe Şoseaua Naţională. În luna aprilie a anului trecut, s-a semnat contractul de finanţare între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Municipiul Câmpulung, în baza căruia autorităţile noastre primeau din bugetul M.D.R.A.P. 3.945.806 lei pentru investiţia „Modernizare, reabilitare şi recompartimentare interioară a clădirii Colegiului Tehnic Câmpulung, situată în strada Negru Vodă, nr.145”. Câteva luni mai târziu, în octombrie 2018, consilierii votau devizul general actualizat ca urmare a încheierii contractului de execuţie a lucrărilor cu câştigătoarele licitaţiei, Sercop ADN, care s-a asociat pentru derularea acestui proiect cu Cornea Ind. Construct.
Costurile de la acel moment erau de 3.150.297,55 lei, pentru totalul investiţiei, din care construcţiile şi montajul se cifrau la 2.417.106,21 lei. Municipalitatea suportă din bugetul local o contribuţie de 282.500 lei, pentru cheltuielile care nu sunt eligibile prin PNDL. După adaptarea cifrelor, conform prevederilor legale referitoare la creşterea salariului minim în construcţii, valoarea totală a investiţiei a urcat la 3.271.133,43 lei, din care construcţii plus montaj, 2.493.224,73 lei. „Valoarea cofinanţării la proiect se menţine cea aprobată (…), 282.500 lei, întrucât cheltuielile care se efectuează din bugetul local nu suportă modificări ca urmare a aplicării reglementărilor aduse de O.U.G. nr.114/2018 în domeniul construcţiilor.”, notează autorii documentaţiei de şedinţă.
Pe categorii de cheltuieli, investiţia de la Industrialul de jos se prezintă astfel:
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică: 280.734 lei (62.552,14 euro)
=Proiectare şi inginerie: 173.634 lei (38.688,50 euro):
-Documentaţie de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii (inclusiv studiu geotehnic şi expertiză tehnică): 58.900 lei (13.123,89 euro);
-Proiect Tehnic şi Documentaţie Tehnică pentru obţinerea Autorizaţiei de Construire (inclusiv avize conform certificatului de urbanism): 68.324 lei (15.223,71 euro);
-Documentaţie Tehnică pentru executarea lucrărilor (detalii de execuţie): 46.410 lei (10.340,91 euro);
=Consultanţa: 33.320 lei (7.424,24 euro);
=Asistenţa tehnică: 49.980 lei (11.136,36 euro);
=Inspector de şantier: 23.800 lei (5.303,03 euro).
Cheltuieli pentru investiţia de bază: 2.605.577,88 lei (547.436,31 euro)
=Construcţii şi instalaţii: 2.420.606,54 lei (508.573,52 euro), din care:
-Demolări: 97.643,61 lei (20.515,09 euro);
-Lucrări noi: 2.322.962,93 lei (488.058,44 euro);
=Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale, cu montaj: 108.389,96 lei (22.772,91 euro);
=Dotări: 76.581,38 lei (16.089,88 euro).
Alte cheltuieli: 384.821,55 lei (81.774,98 euro)
=Organizarea de şantier – Lucrări de construcţii: 72.618,19 lei (16.180,52 euro);
=Comisioane, cote, taxe, costul creditului: 24.085,18 lei (5.060,34 euro);
=Cheltuieli diverse şi neprevăzute: 288.118,18 lei (60.534,12 euro).
Total general: 3.271.133,43 lei (691.763,43 euro), din care construcţii-montaj, 2.493.224,73 lei (524.754,05 euro).
Podul, mai scump cu 167.000 lei
Aceleaşi formalităţi au trebuit îndeplinite şi în cazul podului de pe Şoseaua Naţională, a cărui reconstrucţie Ministerul Dezvoltării Regionale o finanţează cu 723.715,70 lei, în baza unui contract încheiat cu municipalitatea câmpulungeană tot în primăvara anului trecut. Lucrarea licitată încă de acum doi ani a ajuns să fie derulată abia în acest an, având termen de finalizare următoarele trei luni. Practic, la vară, podul de la Apa Sărată, de pe şoseaua principală, trebuie să fie dat în folosinţă şoferilor, care vor circula, cât durează noua construcţie, pe o rută deviată, asigurată de executant.
După adjudecarea licitaţiei de către una dintre firmele care prestează în Piaţa Primăriei, în toamna lui 2017, consilierii au actualizat devizul general, care dădea o valoare totală a investiţiei de 907.737 lei, din care construcţii plus montaj, 738.888 lei. La această lucrare, Primăria contribuie cu 184.021,18 lei, contribuţie care nu va fi afectată de majorarea costului proiectului, ca urmare a creşterii salariului minim în construcţii. Conform reglementărilor în vigoare în materia salarizării personalului care munceşte pe şantiere, valoarea totală a investiţiei saltă la 1.074.465,18 lei, din care construcţii plus montaj, 905.616,04 lei.
Magda BĂNCESCU