Impropriu spus, de la anul, ni se aplică, în materia taxării la gunoi, principiul „plăteşti cât arunci”, pentru că tariful este acelaşi pentru toată lumea: 8 lei de persoană, pe lună. Dar plătim cât aruncă întreg Câmpulungul, nu fiecare dintre noi, ca persoană generatoare de gunoi menajer. Şefii Executivului nici nu văd cu ochi buni să fim taxaţi individual, pentru cât ducem la ghena de la bloc, pentru că această măsură ar încuraja lumea să arunce mizeria la întâmplare mai abitir decât o face în prezent. Prin urmare, plătim, la comun, pentru numărul de tone ridicate lunar de muncitorii de la Financiar Urban de pe cuprinsul municipiului. Autorităţile locale şi operatorul de salubritate au ajuns la taxa de 8 lei, pe care o vom plăti, de la 1 ianuarie 2019, la casieria Primăriei, raportându-se la o cantitate medie lunară de 550 de tone. N-a contat numai gunoiul produs de câmpulungenii puşi la plată, cei 22.500, număr rămas valabil în tratativele municipalităţii cu Financiar Urban, căci tariful include şi sancţiunea impusă localităţii, de 30 de lei pe tonă, din cauză că nu sortăm resturile de care ne debarasăm. Pentru 2019, Liviu Ţâroiu şi-a propus ţinte înalte în materia colectării selective, o dată, ca să scape Primăria de penalităţi suportate tot din buzunarul contribuabilului, a doua oară, ca să nu le ceară şi mai mulţi bani câmpulungenilor, care şi aşa plătesc dublu faţă de muscelenii de la ţară.
Firmele care sortează şi predau ambalajele operatorului au un discount de 30%
La şedinţa ordinară din 20 decembrie 2018, consilierii municipali au votat nivelul taxei speciale de colectare, transport şi depozitare, care, de la 1 ianuarie 2019, creşte de la 7,50 lei la 8 lei/persoană/lună. Atât vor plăti persoanele fizice cu domiciliul în Câmpulung. Tot 8 lei, dar pe clădire cu destinaţie de locuinţă de vacanţă, pe lună, datorează persoanele fizice care nu au domiciliul în Câmpulung, dar deţin un astfel de imobil în municipiu. Persoanelor juridice – agenţi economici şi instituţii – le este impus un tarif de 100,34 lei/mc + TVA (119,40 lei). Proaspăta hotărâre a Consiliului Local precizează că aceste valori au la bază Planul tarifar unic pentru serviciul de transport şi depozitare/tratare a deşeurilor municipale, plan valabil la nivelul judeţului Argeş, aprobat de AGA A.D.I. Servsal, vara trecută. Amintim că Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Servsal face jocurile în materia gunoiului în judeţ, hotărârile acesteia fiind puse în practică de fiecare administraţie publică din mediul urban şi rural, împreună cu operatorul Financiar Urban.
Acest Plan Tarifar Unic arată astfel:
Deşeuri menajere sau reziduale:
-tariful pentru colectarea din poartă în poartă (identic pentru urban şi rural): 398 lei/tonă;
-taxa pentru colectarea din poartă în poartă (identică pentru urban şi rural): 356 lei/tonă;
-taxa pentru colectarea de la platformă (nu există la urban, ci numai la rural): 326 lei/tonă;
-tariful pentru colectarea deşeurilor din construcţii (identic pentru urban şi rural): 115,56 lei/metrul cub.
Deşeuri biodegradabile:
-tariful pentru colectarea din poartă în poartă (identic pentru urban şi rural): 348,57 lei/tonă;
-taxa pentru colectarea din poartă în poartă (identică pentru urban şi rural): 306,57 lei/tonă;
-taxa pentru colectarea de la platformă (nu există la urban, ci numai la rural): 276,57 lei/tonă.
În schimb, pentru deşeurile reciclabile – ambalaje, beneficiarii nu vor avea cheltuieli cu această categorie, întrucât costurile serviciului de colectare – transport vor fi acoperite prin parteneriate cu „organizaţii de transfer de responsabilitate”.
Societăţile comerciale şi instituţiile, taxate cu 119,40 lei metrul cub, beneficiază de o reducere de 30% de la tariful de bază (70,24 lei metrul cub + TVA), dacă selectează deşeurile şi predau lunar cantităţile reciclabile către operator. Taxelor prezentate li se adaugă „contribuţia pentru economia circulară”, de 30 lei/tonă, respectiv de 80 lei/tonă, din anul 2020, contribuţie pe care localităţile o varsă, trimestrial, către Administraţia Fondului de Mediu, ca sancţiune pentru cantităţile depozitate şi neeliminate.
În cazul în care, printr-o minune, Primăria atinge vreo performanţă la colectarea selectivă, Ţâroiu anunţă că ne ia bani mai puţini în 2020
Conform acestui plan expus mai înainte, Câmpulungul datorează societăţii Financiar Urban o taxă de 356 lei/tonă, pentru deşeurile municipale, şi 306,58 lei/tonă, pentru deşeurile biodegradabile. Iar fiecare dintre noi va fi taxat cu 8 lei, lunar, sumă care a reieşit din socotelile comune ale autorităţilor şi Financiar Urban, raportându-se la cantitatea de deşeuri municipale, biodegradabile şi din construcţii colectate din Câmpulung, plus cei 30 lei/tonă, sancţiunea către Fondul de Mediu.
Iată în continuare ce a raportat Financiar Urban pentru anul pe care îl încheiem, raportare care, susţin executivii Primăriei, stă la baza preţului mărit care ni se impune din 2019:
*Ianuarie: 429,452 tone (deşeu menajer); 3,98 tone (deşeu biodegradabil);
*Februarie: 383,3 tone (deşeu menajer); 10,16 tone (deşeu biodegradabil);
*Martie: 410,73 tone (deşeu menajer); 3,46 tone (deşeu biodegradabil);
*Aprilie: 570,77 tone (deşeu menajer); 9,28 tone (deşeu biodegradabil);
*Mai: 535,86 tone (deşeu menajer); 45,32 tone (deşeu biodegradabil);
*Iunie: 551,1 tone (deşeu menajer); 30,36 tone (deşeu biodegradabil);
*Iulie: 642,44 tone (deşeu menajer); 33,10 tone (deşeu biodegradabil);
*August: 692,5 tone (deşeu menajer); 18,62 tone (deşeu biodegradabil);
*Septembrie: 551,23 tone (deşeu menajer); 18,52 tone (deşeu biodegradabil);
*Octombrie: 596,352 tone (deşeu menajer); 19,84 tone (deşeu biodegradabil);
*Noiembrie: 524,34 tone (deşeu menajer); 22,06 tone (deşeu biodegradabil);
Total: 5.888 tone (deşeu menajer); 214,7 tone (deşeu biodegradabil).
Din această raportare a reieşit media de 550 de tone lunar, pentru care vom fi taxaţi în 2019. Planul lui Liviu Ţâroiu este de a eficientiza colectarea selectivă, anunţând următoarele procente de atins: 20% deşeuri biodegradabile, 10% deşeuri din construcţii şi 10% deşeuri reciclabile. De unde rezultă că 60% revine gunoiului menajer, ceea ce este mult în continuare. „Eu cred că ne-am propus ceva ce putem să reuşim. Dacă ne-am fi dus cu procentele mai sus, biodegradabil, materiale de construcţii şi toate celelalte, tariful scădea. Am calculat la acelaşi număr de 22.500 de persoane şi ne-a rezultat 8 lei. Dacă vom atinge o performanţă, s-ar putea să luăm bani mai mulţi de la cetăţeni şi să nu fim obligaţi să-i plătim, ei se vor reporta în anul următor.”, a explicat primarul, la şedinţa de Consiliu, că numai colectând selectiv Primăria atinge procentele anunţate.
În 2018, conform veştilor pozitive date de Ţâroiu la sfârşit de an, a depăşit numărul de plătitori convenit cu Financiar Urban, înregistrându-se 22.540 de declaraţii depuse de cetăţeni pentru taxa de gunoi. Intenţia sa, repetată la întrunirea Legislativului, este de a-i pune la plată pe toţi cetăţenii Câmpulungului, depistaţi după proprietăţile cu care figurează la Primărie şi după informaţiile de la Evidenţa Persoanelor. Primarul a anunţat, pentru sfârşitul lunii ianuarie, că va prezenta Consiliului situaţia câmpulungenilor care se sustrag obligaţiei de plată şi, prin urmare, vor fi incluşi din oficiu pe lista plătitorilor taxei de gunoi. „Dacă nu atingem procentele respective, trebuie să vin cu adaos din bugetul local.”, a conchis Liviu Ţâroiu.