Câmpulungeanul Norris Măgeanu, preşedintele Federaţiei Române de Automobilism Sportiv, a postat pe Facebook un comentariu în care-şi arată nemulţumirea vizavi de Drumul Naţional 73, Câmpulung-Piteşti, a cărui reabilitare s-a terminat de curând, cu mici excepţii. Spunem că s-a terminat, pentru că şantierul celor de la Azvi, care era amplasat în Câmpulung, pe strada Mărăşti, mai jos de fostul FPSA, a fost desfiinţat, dispărând toate materialele şi utilajele de preparare a mixturilor asfaltice. Vă amintim că executarea tronsonului Câmpulung-Piteşti a debutat în august 2014, în prima fază lucrându-se la reabilitarea podurilor şi podeţelor, iar apoi s-a trecut la refacerea completă a drumului. Din primăvara anului trecut, în schimb, s-au mutat lucrările pe celălalt tronson, Câmpulung-Braşov, dar şi acolo se înaintează cu viteza melcului, făcându-se câteva lucrări în comunele Valea Mare Pravăţ, Dragoslavele şi Rucăr. De exemplu, în octombrie 2017, din cei 103,26 kilometri, cât măsoară şoseaua de la Piteşti la Fundata, limita cu judeţul Braşov, se realizase 28%.
„DN73, Câmpulung – Piteşti, o nenorocire de drum, mai prost şi mai periculos ca întotdeauna!”
Părerea lui Norris Măgeanu despre DN 73 a fost expusă după ce un prieten i-a trimis o fotografie în care imortalizase un accident de circulaţie, la Pescăreasa, chiar duminică, drumul riscând să ajungă un adevărat cimitir, judecând după numărul de cruci care-l străjuiesc de-o parte şi de alta, până la Piteşti, dovadă a accidentelor care s-au soldat cu decese. „DN73, Câmpulung – Piteşti, o nenorocire de drum, reabilitat de curând, mai prost şi mai periculos ca întotdeauna! De 20 de ani, de când îl folosesc frecvent, a fost mai tot timpul stricat, plin de gropi, adevărate cratere. Acum, reparat, a devenit un sanctuar al morţii, pentru că e prost semnalizat (sau nesemnalizat), pentru că la fiecare 200 – 300 de metri are treceri de pietoni şi restricţii de viteză de 30 de kilometri la oră sau pentru că drumurile secundare care intră în DN nu sunt presemnalizate sau nu au sensuri giratorii. Oare, cei care au aprobat şi construit acest drum naţional dorm noaptea, ştiind că, anual, pe acest drum mor zeci de oameni şi sute sunt răniţi? Cine plăteşte pentru atâtea drame?”, şi-a prezentat câmpulungeanul nemulţumirea. Alături de al lui a menţionat numele altor musceleni, care-i împărţăşesc ideile: Cristina Chiriac, Şcoala de Pilotaj, Dan Şipoteanu, Iulian Nicolaescu, Adrian Săvoiu, Aurelian Dode Andronache, Ionuţ Andrei Măgeanu, Stana Mihai, Maria Dinu, Alexandra Şuţa, Dragoş Ionel Popescu, Livia Irimescu, Cătălin Tonghioiu, Ionuţ Moşteanu, Adrian Ştefan Cîrstea, Bogdan Răcăşanu şi Călin Andrei.
Opinia preşedintelui Federaţiei Române de Automobilism Sportiv a fost împărtăşită şi comentată de zeci de persoane. Dragoş Ionel Popescu a spus: „Realitatea unei ţări paralizate de căpuşele care ne conduc în ultimii aproape 30 ani… şi, din păcate, a „acceptării” situaţiei de către noi…”, iar Antonio GGino i-a răspuns: „Din păcate, câinii latră, ursul merge şi ne ard pe toate părţile.”, secondat de Cătălin Tonghioiu: „Doar noi, din păcate! Plătim şi cu bani, şi cu vieţi omeneşti.” A venit rândul să-şi spună părerea un fost poliţist, care a demisionat şi acum lucrează în străinătate, Antonoiu Alin: „E adevărat că DN73 a fost neglijat tot timpul, iar când s-au făcut lucrări, ori s-au făcut în bătaie de joc, ori s-au întins pe ani întregi şi au întins nervii şoferilor la maxim, dar cred că e exagerat să dăm vina pe autorităţi când se întâmplă accidente din cauza faptului că un pieton traversează printr-un loc nepermis şi fără să se asigure… Iar despre restricţii… în Anglia, şi cu restricţii, şi fără restricţii, în cea mai mare parte a zilei, viteza medie de deplasare pe autostradă (atenţie, pe autostradă) e de 40 – 50 kilometri la oră (kilometri, nu mile).” Acestuia din urmă, Norris Măgeanu i-a răspuns: „Eh, e exagerat pe naiba. Drumul ală trebuia să aibă 4 benzi. Nu 2, cât un drum judeţean. Când au început reabilitarea, chiar am crezut că au ceva minte. L-au reparat mai prost ca înainte, trecerea la nivel cu calea ferată, de la Stâlpeni, te aruncă de pe drum dacă ai peste 40 – 50 de kilometri la oră. Podurile sunt neterminate, mai înguste ca înainte (dacă e posibil aşa ceva!), nesemnalizate.”
Ca să-l contrazică pe Măgeanu, Adrian Ştefan Cîrstea spune: „Jeane, multora ne place viteza. Drumul e asfaltat prea bine acum, ceea ce tentează viteziştii. Lipsa de gândire sistemică şi împiedicarea planurilor de dezvoltare a autostrăzilor sunt rezultatul acestor alegeri politice pe care le facem de 30 de ani! Nu există niciun drum prin localităţi care să ne dea dreptul uman să mergem cu peste 50 – 60 kilometri la oră. Nu mai zic de viteza legală la trecerea la nivel cu calea ferată. Din păcate, doar timpul şi alegerile înţelepte ne vor ajuta. Noroc bun în continuare la volan.” Vlăsceanu George Christian a completat: „Poate, după atâtea accidente, vor fi şi şoferii mai atenţi cu viteza. Majoritatea au învăţat să conducă prin gropile de acum câţiva ani şi acum, când au dat de drum bun, îşi testează fiecare aptitudinile de piloţi. Asta nu este o scuză pentru responsabilii drumurilor, sunt jalnic de iresponsabili.” Cristina Cârstian a venit cu o completare: „Din păcate, este adevărat despre accidentul de astăzi (nr. duminică, 18 februarie), a traversat neregulamentar, dar la 50 de metri este o trecere de pietoni, dar niciodată nu mi-a dat nimeni prioritate de a trece, este cum nu ar exista şoferi, nu o văd, pur şi simplu. Puţină atenţie şi din partea lor nu ar strica.”
A fost şi o persoană care nu le-a luat apărarea celor care circulă cu viteză, Dragoş Nick Dragoş: „Nevinovaţi cu 200 de kilometri la oră şi morţi de beţi, cu sute de cai putere sub capotă, să fim serioşi! Cum au luat ăia permisul? E drumul de vină şi lipsa de neiluminat şi tu cunoşti bine, nu neg că este drumul foarte bun şi nici moartea nimănui, toţi cei decedaţi sunt până în 35 de ani!” Alţii i-au reproşat lui Norris Măgeanu că e subiectiv, iar acesta le-a transmis: „Subiectiv sunt, e adevărat, e drumul meu de „acasă” şi unul din drumurile care ar trebui să aducă turişti fericiţi, nu stresaţi sau cu maşinile boţite în zona Muscelului.”
Referitor la trecerile de pietoni, care brăzdează DN 73, dar şi lipsa marcajului care separă benzile sau care ar trebui să arate care este limita exterioară a lui, a intervenit Any Florin Dincă: „Am venit la Bucureşti (din Câmpulung) în seara aceasta (n.r. duminică, 18 februarie) şi a fost un chin! Deşi mergeam cu 50 – 60 kilometri la oră, nu vedeai nimic în faţă când erai orbit de ceilalţi şoferi. De asfaltul ciudat, care, când este ud, reflectă lumina şi de multele indicatoare care, pur şi simplu, te obosesc şi te orbesc şi ele! Trecerile pentru pietoni sunt capcane ale morţii noaptea, când plouă sau e ceaţă. Iar bucăţile de drum fără banda de pe mijloc sunt de domeniul incredibilului! Totul este prost proiectat şi construit şi, sincer, mă mir că nu sunt mai multe accidente!”