Cu întârziere de o lună faţă de colegii directori ai Bibliotecii Municipale şi Casei de Cultură „Tudor Muşatescu”, în ultima zi a lui martie, şeful Muzeului s-a prezentat în faţa Consiliului Local cu documentele aferente activităţii pe care intenţionează s-o desfăşoare în 2016. Şi, cel mai important, cu cheltuielile ocazionate de acţiunile incluse pe agenda acestui an important pentru Câmpulung, datorită marcării Centenarului Primului Război Mondial. Probabil că acesta a fost motivul pentru care Alexandru Oprea a renunţat la a mai aduce alte copii ale operelor unor pictori celebri, după Rembrandt, în 2014, şi Salvador Dali, în 2015, fondurile fiind direcţionate celebrării evenimentului istoric amintit. Om al cifrelor, mai puţin al profitului material obţinut de instituţia pe care o conduce – care, de altfel, nici nu este scopul urmărit, fiind o instituţie de cultură – managerul a avut grijă să însoţească fiecare manifestare, fiecare efort de cercetare şi documentare de o sumă cât mai apropiată de necesarul impus de respectiva activitate. Unele presupun achiziţii de bunuri şi servicii, altele, transport ori pe amândouă. Bineînţeles, nu lipsesc la majoritatea proiectelor bucureşteanului costurile cu promovarea, căreia îi este alocată o valoare consistentă din banii publici. 4.620 lei, mai precis, pentru publicitatea evenimentelor din 2016, care, sperăm, vom afla la conferinţa de bilanţ (care, în 2015, a lipsit) în ce a constat. Unora dintre aleşi, în frunte cu viceprimarul Bogdan David, li s-au părut infime cheltuielile prilejuite de organizarea unor acţiuni ori de transport, însă în privinţa „promovării” menite să atragă participanţi vor fi mereu semne de întrebare. Semne de întrebare care pentru consilierii locali, în mare parte, nu există, nefiind interesaţi în ce buzunare intră banii consumaţi în acest scop.
Oprea le-a trântit în faţă cheltuielile şi vizitatorii estimaţi pe 2016, fără a le prezenta cifrele efective din 2015. Dar nici aleşii n-au cerut să fie informaţi
De pildă, noi am fi fost interesaţi cât de eficientă a fost activitatea de promovare în 2015, reflectată în numărul de vizitatori la manifestările ţinute anul trecut. Ori această informaţie, ca multe altele, lipseşte din vraful de hârtii puse la dispoziţia finanţatorilor de Alexandru Oprea. În afara proiectelor pe 2016, cu tarifele estimate, directorul a prezentat – dar numai viceprimarului Liviu Ţâroiu, nu şi Consiliului Local – un „Raport al Planului de management pentru anul 2015, aferent contractului de management al Muzeului Municipal”. PSD-istul a dispus ca documentul care îi era destinat (după modelul Spitalului Municipal, al cărui manager a urlat de câteva ori în public că el are contract cu primarul, nu cu Consiliul Local) să fie inclus în mapa de şedinţă a aleşilor. Ca să nu mai cârtească nimeni că ţine secret ce a făcut Alexandru Oprea în 2015.
Chiar cu raportul sub nasul lor, nu s-a învrednicit nimeni să întrebe, de exemplu, de ce lipsesc cheltuielile întreprinse cu evenimentele din anul trecut, precum şi numărul vizitatorilor la fiecare eveniment în parte. Era important de ştiut câţi bani s-au investit şi câţi oameni au trecut pe la secţiile Muzeului, faptic, după ce s-a făcut bilanţul lui 2015. Asta pentru a face o comparaţie cu cifrele estimate de conducerea Muzeului pentru 2016, atât în privinţa costurilor, cât şi a participanţilor. Fapt care dovedeşte că niciunul dintre consilierii locali nu şi-a aruncat ochii pe raportul lui Oprea.
În schimb, unul singur a arătat că a citit propunerile pentru anul în curs. George Bălan a remarcat atât în planul de cercetare ştiinţifică pe 2016, cât şi în proiectul de acţiuni culturale nişte sume foarte mari prevăzute la câteva manifestări. De exemplu: 2.000 de lei pentru participări la diferite simpozioane. Sau 7.000 lei pentru organizarea conferinţei Muzeului. „Eu am organizat la Universitate (n.r. Universitatea Româno-Germană din Sibiu, unde este prorector) o conferinţă internaţională, pe durata a două zile, cu 3.500 lei. Nu văd nicio fundamentare a acestor două documente. 8.000 de lei pentru „Noaptea Muzeelor”. Sunt sume extraordinar de mari pentru astfel de activităţi. Aş fi cerut o fundamentare a lor. Mai ales dacă o parte dintre ele au început să se deruleze şi s-au făcut cheltuieli. Eu, unul, fără o fundamentare, nu sunt de acord.”, a precizat George Bălan.
Cinematograf în aer liber, la Mausoleul Mateiaş, în Noaptea Muzeelor
Foarte sigur pe el, directorul Muzeului a avut o explicaţie pentru fiecare dintre costurile reclamate de consilierul local că ar fi „umflate”. „Fiecare dintre acţiuni are un deviz estimativ şi un proiect de organizare, conform procedurilor operaţionale interne la nivelul Muzeului. Ele sunt disponibile a fi consultate, pe bază de cerere, în condiţiile legii.”, a afirmat Oprea. Altfel spus, dacă pe Bălan îl interesează fundamentarea cheltuielilor, să facă o cerere şi să aştepte 30 de zile până primeşte ok-ul pentru a consulta „procedurile operaţionale interne”. Prin comparaţie cu ce s-a întâmplat anul trecut, exclus să-şi facă o idee, deoarece, aşa cum am precizat mai înainte, lipsesc din raport informaţiile privind costurile cu achiziţiile de bunuri şi servicii şi transport, precum şi numărul participanţilor care au format publicul evenimentelor promovate, fireşte, cu bani.
Neavând la el dosarul de fundamentări, i-a explicat din memorie lui Bălan de ce are nevoie de sumele care i s-au părut exagerate peremistului. În cazul acţiunii „Noaptea Muzeelor”, cei 8.000 de lei sunt necesari închirierii unui ecran gonflabil, pentru o proiecţie de noapte la Mausoleul Mateiaş. „Ar fi prima dată, după ceva ani, când s-ar face un cinematograf în aer liber. Chestia asta implică costuri tehnice de închiriere, echipament, tehnicieni, transport, etc.”, a explicat Oprea. Cât despre cei 7.000 de lei pentru sesiunea de comunicări ştiinţifice, „în fiecare an, toate instituţiile de cultură din ţară organizează astfel de sesiuni de comunicări ştiinţifice, pentru că este singura modalitate prin care specialiştii din domeniu au ocazia să se întâlnească, să schimbe puncte de vedere şi să susţină comunicări. Să nu uităm că, în 2015, am avut a 30-a ediţie de comunicări ştiinţifice. Muzeul care organizează suportă cheltuielile de cazare pentru toţi participanţii, care vin din partea celorlalte muzee. La fel, specialiştilor noştri, când se duc la Turnu Severin, la Oradea, la Suceava ori Constanţa, li se acoperă cheltuielile de cazare.”, a adăugat Oprea.
Iar cei 2.000 de lei pentru participarea la simpozioane şi sesiuni de comunicări ştiinţifice la muzee din ţară reprezintă doar sume de transport. „Se referă la cheltuieli de tren şi de bonuri de benzină, până la Suceava, Constanţa, Braşov, Piteşti, peste tot unde Consiliul Ştiinţific decide că reprezentanţii Muzeului trebuie să participe sau au de ce să participe. 2.000 de lei, la nivelul unui an, în condiţiile în care avem personal de specialitate 11 persoane, nu găsesc că este o sumă care să pună greutate prea mare pe bugetul Muzeului.”, a încheiat Alexandru Oprea, susţinut de cei doi viceprimari ai municipiului.
Potrivit liberalului Bogdan David, sumele pe care directorul Muzeului şi-a propus să le cheltuiască sunt derizorii. Numai un protocol modest format din apă şi cafea costă destul, în opinia lui David. „Mai sunt şi alte surse, stimate coleg.”, l-a corectat Bălan. „Ne putem lega de multe la Muzeu, dar să ne legăm de sumele acestea… Poate nici nu cheltuieşte toată suma.”, s-a arătat optimist David, secondat de al doilea apărător al lui Oprea, Ţâroiu. „2.000 de lei costă un curs al unui contabil sau al unui specialist de-al nostru, pentru o săptămână, oriunde s-ar duce. Din fericire pentru noi, toate sumele estimate în programul lui sunt prevăzute în bugetul local, o parte de la noi, o parte din venituri proprii.”, i-a ţinut partea managerului Muzeului şi Ţâroiu. Argumentele celor doi capi ai Primăriei nu i-au convins pe George Bălan şi Dan Şipoteanu, singurii care s-au abţinut de la a vota propunerile lui Oprea.
Planul de cercetare ştiinţifică pe 2016
=Arhitectura tradiţională şi cercetare etnografică din zona Muscel – 800 lei (transport);
=Cercetare documentară ştiinţifică în arhive, biblioteci şi alte muzee din ţară – 1.500 lei (transport);
=Participarea la simpozioane şi sesiuni de comunicări ştiinţifice – 2.000 lei (transport);
=Evidenţierea computerizată a patrimoniului muzeal şi a fişelor analitice ale bunurilor culturale – 1.000 lei;
=Cercetare pentru realizarea unor proiecte AFCN şi altele – 1.000 lei (transport);
=Cercetare pentru redesign expoziţional al secţiilor de bază ale muzeului la alte muzee din ţară şi străinătate – 1.500 lei (transport);
=Cercetarea valorificării bunurilor culturale – 1.000 lei;
=Cercetarea materialelor ştiinţifice în vederea realizării unor experimente şi acţiuni interactive – 500 lei;
=Cercetare în vederea realizării proiectelor educaţionale adresate colaboratorilor muzeului – 500 lei;
=Cercetare în vederea realizării unor proiecte pentru voluntarii muzeului – 1.500 lei;
=Documentare privind noile tehnici de conservare a bunurilor culturale – 700 lei (transport);
=Cercetarea unor obiecte muzeistice în vederea clasării lor în categoria fond şi tezaur – 1.500 lei;
=Cercetare şi documentare privind realizarea fişelor analitice şi de conservare din cadrul Secţiilor de Etnografie, Istorie şi Mausoleul Mateiaş – 1.000 lei;
=Cercetarea patrimoniului imobil din Câmpulung în vederea conservării acestor monumente istorice, lăcaşuri de cult, cruci de piatră, etc. – 100 lei (transport);
=Marin Popescu – „Situaţia populaţiei civile din oraşul Câmpulung şi împrejurimi în timpul Primului Război Mondial” (Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale Piteşti) – 600 lei (transport);
=Costin Peligrad – „Regimentul 30 Muscel” (DJAN Piteşti) – 600 lei (transport);
=Sorina Cîrstoiu – „Donaţia Mihai Tican Rumano” (DJAN Bucureşti) – 600 lei (transport);
=Marin Popescu – „Cercetarea stării de conservare a monumentelor eroilor din zona Muscel” – 600 lei (transport).
Planul de cercetare ştiinţifică generează costuri pe care conducerea Muzeului le-a estimat la 17.000 lei, din care 10.000 lei sunt cheltuielile ocazionate de transport.
Proiect de acţiuni culturale pe anul 2016
Secţia de Istorie
=24 Ianuarie – Mica Unire – 50 lei (30 lei: bunuri şi servicii, 20 lei: promovare); număr estimat de vizitatori: 110;
=8 Martie, Ziua Mamei – ateliere creative – 100 lei (80 lei: bunuri şi servicii, 20 lei: promovare); vizitatori: 120;
=Şcoala Altfel, aprilie – 2.000 lei (1.800 lei: bunuri şi servicii, 200 lei: promovare); vizitatori: 500;
=9 Mai – concurs interşcolar – 300 lei (300 lei: bunuri şi servicii); vizitatori: 70;
=Noaptea Muzeelor – 8.000 lei (3.000 lei: bunuri şi servicii, 4.500 lei: transport, 500 lei: promovare); vizitatori: 5.000;
=Să sărbătorim Ziua Copilului la Muzeu – ateliere creative – 200 lei (180 lei: bunuri şi servicii, 20 lei: promovare); vizitatori: 150;
=Să petrecem o noapte la Muzeu, iunie – 500 lei (450 lei: bunuri şi servicii, 50 lei: promovare); vizitatori: 100;
=Zilele Municipiului Câmpulung – Târgul Meşterilor populari, ediţia a II-a – ateliere de reconstituire medievală, iulie – 13.000 lei (9.500 lei: bunuri şi servicii, 2.500 lei: transport, 1.000 lei: promovare); vizitatori: 10.000;
=100 de ani de la intrarea României în Primul Război Mondial, august – 100 lei (100 lei: promovare); vizitatori: 200;
=Portrete şi autoportrete, septembrie – 100 lei (100 lei: promovare); vizitatori: 80;
=Sesiune de comunicări ştiinţifice, octombrie – 7.000 lei (5.800 lei: bunuri şi servicii, 1.000 lei: transport, 200 lei: promovare); vizitatori: 70;
=Flori de Mină, în colaborare cu Muzeul Judeţean Argeş, noiembrie – 500 lei (400 lei: transport, 100 lei: promovare); vizitatori: 1.000;
=Instrumente muzicale de epocă, decembrie – 100 lei (80 lei: bunuri şi servicii, 20 lei: promovare); vizitatori: 100.
Secţia de Etnografie
=Masă rotundă – de la meşteşug la artă (cusături pe etamină), februarie – 100 lei (80 lei: bunuri şi servicii, 20 lei: promovare); vizitatori: 150;
=8 Martie, Flori pentru mama, atelier de pictură şi confecţionat felicitări – 100 lei (80 lei: bunuri şi servicii, 20 lei: promovare); vizitatori: 100;
=Şcoala Altfel, aprilie – 1.500 lei (1.400 lei: bunuri şi servicii, 100 lei: promovare); vizitatori: 600;
=Artă tradiţională în viziunea elevilor, în colaborare cu Muzeul Goleşti, martie-aprilie – 250 lei (50 lei: bunuri şi servicii, 150 lei: transport, 50 lei: promovare); vizitatori: 600;
=Noaptea Muzeelor, spectacol folcloric, mai – 1.000 lei (500 lei: bunuri şi servicii, 300 lei: transport, 200 lei: promovare); vizitatori: 500;
=Expoziţie de pictură internaţională, în colaborare cu Muzeul Goleşti, mai-iunie – 250 lei (150 lei: transport, 100 lei: promovare); vizitatori: 300;
=Port popular din diferite zone ale ţării, în colaborare cu Muzeul Goleşti, iulie – 250 lei (150 lei: transport, 100 lei: promovare); vizitatori: 300;
=Artă fotografică de epocă, negative pe sticlă din colecţia Muzeului, august – 700 lei (bunuri şi servicii); număr estimat de vizitatori: 700;
=Ţesături de interior, septembrie-octombrie – 50 lei (bunuri şi servicii); vizitatori: 100;
=Ceramică de Transilvania, noiembrie – 50 lei (promovare); număr estimat de vizitatori: 70;
=Colinde de Crăciun, decembrie – 100 lei (bunuri şi servicii); vizitatori: 80.
Mausoleul Mateiaş
=Decoraţii, medalii şi insigne ale Armatei Române, martie-aprilie – 50 lei (promovare); vizitatori: 1.000;
=23 aprilie – Recital de poezii istorice – vizitatori: 70;
=Şcoala Altfel – Întâlnire cu Batalionul 30 Vânători de Munte Dragoslavele, aprilie – 1.000 lei (1.000 lei: bunuri şi servicii); vizitatori: 1.000;
=Noaptea Muzeelor, mai – vizitatori: 500;
=9 Iunie, Ziua Eroilor – curăţarea Cimitirelor Eroilor (Dragoslavele, Albeşti, Lereşti, Voineşti) – 200 lei (100 lei: bunuri şi servicii, 100 lei: transport);
=Eroi Musceleni în Primul Război Mondial, Gheorghe Poşoiu şi Grigore Grecescu, expoziţie temporară, iulie – 50 lei (bunuri şi servicii); vizitatori: 800;
=Treceţi, batalioane române, Carpaţii!- reconstituire istorică, 14-15 august – 15.000 lei (9.000 lei: bunuri şi servicii, 5.000 lei: transport, 1.000 lei: promovare); vizitatori: 5.000;
=Luptele pentru apărarea Câmpulungului, reconstituire istorică, septembrie-octombrie – 6.500 lei (5.000 lei: bunuri şi servicii, 1.000 lei: transport, 500 lei: promovare); vizitatori: 4.000.
Total: 59.100 lei.