Inspectorii Camerei de Conturi Argeş au verificat indicatorii bugetari pe anul 2014 ai Primăriei Mioarele, între 2 şi 29 septembrie 2015. Auditorii au estimat trei sume ca abateri, adică 26.000 lei, venituri suplimentare, 62.000 lei, prejudicii şi 786.000 lei, abateri financiar-contabile. Aceste valori au fost evidenţiate după controlul conturilor anuale de execuţie bugetară a Primăriei Mioarele.
=La urmărirea exactităţii şi realităţii datelor reflectate în situaţiile financiare, s-a găsit că nu a fost înregistrată în contabilitatea Primăriei contravaloarea lucrărilor de modernizare a Drumului Comunal 40 Măţău – Poienarii de Muscel, de la kilometrul 0+000 la kilometrul 1+760, în sumă de 785.646 lei. Imediat cum a fost descoperită, s-a trecut la înregistrarea valorii, iar în acest fel, abaterea constatată a fost remediată.
=Multe nereguli au fost scoase la iveală atunci când s-a verificat modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege. În acest caz, s-a stabilit că:
-Nu au fost stabilite, evidenţiate şi raportate, prin bilanţul contabil întocmit la data de 31 decembrie 2014, accesoriile fiscale datorate, potrivit legii, pentru creanţele neîncasate la termenele scadente, în sumă de 4.220 lei. După ce a fost scoasă în evidenţă această neregulă, prin personalul de specialitate al Primăriei Mioarele, s-au calculat majorările de întârziere datorate de contribuabilii persoane fizice, care nu au plătit sumele datorate cu titlu de taxă de pază, până la 31 decembrie 2014, operaţiune din care a rezultat că suma totală a acestora este de 1.080 lei.
-Nu au fost luate măsuri pentru stabilirea, evidenţierea şi raportarea veniturilor provenind din prestarea serviciilor de salubritate stabilite de către Consiliul Local Mioarele, în perioada 2012-2014, în sumă estimată de 20.895 lei, din care taxa de salubritate în sumă de 16.858 lei şi majorările de întârziere aferente, în sumă de 4.037 lei. În timpul controlului, angajaţii Primăriei Mioarele au calculat veniturile suplimentare din taxa de salubritate, dar şi majorările de întârziere datorate de contribuabilii persoane fizice, rezultând chiar suma de 20.895 lei (16.858 lei plus 4.037 lei).
-Nu au fost luate măsuri de regularizare a taxei de autorizare în funcţie de valoarea reală a construcţiilor executate în cazul unui număr de 13 persoane fizice, deţinătoare de autorizaţii de construire, la expirarea termenului de valabilitate a acestora. La recomandarea auditorilor, personalul de specialitate al Primăriei Mioarele a calculat că cei 13 proprietari, care au eliberate pe numele lor autorizaţii de construire cu termenul de valabilitate expirat, datorează bugetului local suma totală de 1.299 lei, din care taxa suplimentară este de 900 lei, iar 399 lei sunt majorările de întârziere.
-Nu au fost luate măsuri pentru stabilirea şi încasarea veniturilor provenind din taxele datorate pentru avizarea anuală a autorizaţiilor pentru activitatea de alimentaţie publică desfăşurată de agenţii economici cu acest profil aflaţi în raza de competenţă a Primăriei Mioarele, în perioada 2012-2014. Inspectorii de la Primăria Mioarele au identificat comercianţi care desfăşoară activităţi de alimentaţie pe raza comunei, stabilind că doi dintre ei datorează bugetului local suma de 247 lei (162 lei, taxa şi 85 lei, majorările de întârziere).
-Nu au fost stabilite, urmărite şi încasate veniturile cuvenite bugetului local al Primăriei Mioarele, în sumă estimată de 469 lei, provenind din taxa pe clădirile proprietate publică a comunei, închiriate în baza a două contracte, aflate în derulare în perioada verificată. Suma calculată pentru persoanele juridice în cauză s-a ridicat la 469 lei, la care s-au adăugat 128 lei, penalităţi de întârziere.
-Nu a fost întocmit un program de inspecţii fiscale, aferent perioadei de verificare, şi nici nu a fost desfăşurată o astfel de acţiune în cazul celor 30 de contribuabili persoane juridice, înregistrate în evidenţele Primăriei Mioarele. Se menţionează că, în unele cazuri, Primăria nu a întocmit, pentru persoanele juridice aflate în competenţă, dosare fiscale, care să conţină documentele referitoare la obiectul de activitate şi masa impozabilă a contribuabililor (certificat de înregistrare la Registrul Comerţului, declaraţii de impunere, bilanţ contabil, balanţă de verificare, etc.), constatându-se că acestea sunt incomplete sau conţin documentaţii neactualizate.
-Nu au fost parcurse etapele executării silite, prevăzute de „Titlul VIII” din OG nr.92/2003, privind Codul se procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fapt ce a condus ca la data de 31 decembrie 2014 să se înregistreze o rămăşiţă, de încasat la bugetul local, în sumă totală de 200.900 lei, aferentă unui număr de 599 de persoane fizice şi juridice.
-La data la care s-a semnat procesul verbal de constatare în evidenţa fiscală analitică a Primăriei Mioarele, respectiv registrul de rol nominal unic, se află evidenţiat un contribuabil persoană fizică cu două amenzi contravenţionale, în valoare estimată de 534 lei, pentru care, la 31 decembrie 2014, este prescris dreptul de urmărire a obligaţiei fiscale.
=Pentru investiţiile de alimentare cu apă şi cea de modernizare a unui drum comunal, s-au plătit lucrări neexecutate. Pe lângă acestea, mai multe sume au fost înregistrate ca venituri suplimentare la bugetul local al comunei.
-Au fost efectuate plăţi nelegale în sumă de 19.424 lei, reprezentând drepturi salariale brute acordate pentru doi funcţionari publici din cadrul aparatului de specialitate al primarului, în perioada 2012-2015, cu încălcarea prevederilor legale în vigoare. Personalul din Primărie a calculat întinderea prejudiciului, rezultat din acordarea fără temei a unor drepturi salariale, care a ajuns la 22.916 lei, adică 19.242 lei, drepturile şi 3.492 lei, majorările de întârziere. Cu această ocazie, s-a mai stabilit că suma de 16.877 lei (13.771 lei, plăţi nelegale şi 3.106 lei, majorările de întârziere) a fost acordată în perioada 2012, până la 30 septembrie 2014.
-Au fost făcute plăţi nelegale din creditele bugetare aprobate la capitolul Construcţii, în sumă de 8.731 lei, reprezentând contravaloarea cantităţilor de lucrări acceptate la plată, decontate, dar neexecutate la obiectivul de investiţii: „Alimentare cu apă în comuna Mioarele, sat Mioarele (sat Măţău – extindere) – Staţie pompare”. În timpul acţiunii de audit, personalul abilitat din Primăria Mioarele a stabilit că prejudiciul se ridică la 13.418 lei, din care 8.731 lei, plăţi nelegale şi 4.687 lei, majorări de întârziere.
-S-a plătit nelegal suma de 16.316 lei, contravaloarea unor cantităţi de lucrări facturate, acceptate la plată, dar neexecutate, precum şi diferenţe între preţul de achiziţie a materialelor şi cel din situaţiile de plată, la investiţia: „Modernizare Drum Comunal 40 Măţău – Poienari, de la kilometrul 0+000, la 1+760, comuna Mioarele”. Auditorii de la Camera de Conturi Argeş, împreună cu angajaţii Primăriei, au ajuns la concluzia că sumei de 16.316 lei i se adaugă şi majorări de întârziere, de 3.263 lei, rezultând un total de 19.579 lei.
-S-au plătit nelegal, în 2012, 3.720 lei, contravaloarea componentei de asistenţă tehnică din partea proiectantului pe timpul execuţiei lucrării, decontată fără ca acest serviciu să fie prestat. În timpul controlului, prejudiciul a fost recuperat în totalitate, atât suma provenită din prejudiciu (3.720 lei), dar şi majorările de întârziere (1.966 lei).
La plecare, auditorii de la Camera de Conturi Argeş au lăsat 10 recomandări, pe care cei de la Primăria Mioarele să le pună în aplicare în cel mai scurt timp
1.Să se încaseze integral veniturile cuvenite bugetului local, stabilite suplimentar, reprezentând majorări de întârziere, în valoare de 1.080 lei, datorate de contribuabili persoane fizice, care nu au plătit sumele datorate cu titlu de taxă pentru activitatea de pază, stabilită de către Consiliul Local Mioarele, în perioada 2013-2014.
2.Să se recupereze integral veniturile cuvenite bugetului local stabilite suplimentar, de 20.895 lei (16.858+4.037 lei), reprezentând taxă de salubritate şi majorări de întârziere datorate de contribuabilii persoane fizice şi juridice, care nu au plătit sumele datorate cu titlu de taxă de salubritate, stabilită de către Consiliul Local Mioarele, în perioada 2013-2014.
3.Să se încaseze integral veniturile cuvenite bugetului local, stabilite suplimentar, provenind din regularizarea valorii taxei de autorizare pentru autorizaţiile de construire cu termen de valabilitate expirat, în sumă de 1.299 lei (900 lei, debit şi 399 lei, majorări de întârziere), care vor fi actualizate la data încasării efective a debitului.
4.Să se aducă integral la bugetul local suma de 597 lei, venit stabilit suplimentar (469 lei, taxa şi 128 lei, majorări de întârziere), reprezentând taxa pe clădiri datorată de chiriaşi.
5.În cadrul Primăriei să se organizeze şi să se desfăşoare activităţi de inspecţie fiscală, prin personalul compartimentului de specialitate, precum şi să se întocmească pentru toate persoanele juridice, persoanele fizice autorizate sau întreprinderi familiale individuale dosare fiscale, care să conţină documente referitoare la obiectul de activitate şi masa impozabilă a contribuabililor, în vederea determinării corecte şi la timp a veniturilor cuvenite bugetului local.
6.Să se parcurgă toate etapele executării silite prevăzute de Titlul VIII din OG nr. 92/2003, privind Codul de procedură fiscală, în vederea încasării creanţelor restante în sumă totală de 200.900 lei, raportate la 31 decembrie 2014.
7.Să se recupereze prejudiciul de 534 lei, care înseamnă creanţe din amenzi contravenţionale pentru care s-a prescris dreptul la acţiune prevăzut de reglementările legale în vigoare.
8.Toţi banii proveniţi din drepturile salariale acordate necuvenit la doi funcţionari publici din cadrul aparatului de specialitate al primarului, în perioada 2012-2014, de 6.039 lei (5.653 lei, drepturi salariare şi 386 lei, majorări de întârziere) să fie recâştigaţi.
9.Să se aducă la bugetul local cei 13.418 lei (8.731 lei, prejudiciu şi 4.687 lei, majorări de întârziere, calculate la 30 septembrie 2015), reprezentând plăţi nelegale efectuate pentru investiţia: „Alimentare cu apă în comuna Mioarele, sat Mioarele (sat Măţău – extindere) – Staţie pompare”.
10.Să se recupereze banii plătiţi nelegal pentru obiectivul: „Modernizare Drum Comunal 40 Măţău – Poienari, de la kilometrul 0+000 la 1+760, comuna Mioarele”, în valoare de 16.613 lei, şi majorările de întârziere, de 3.263 lei, care vor fi actualizate până la încasarea integrală a debitului.