Te informam ca site-ul nostru foloseste cookie-uri, iar prin navigarea pe site iti exprimi acordul asupra folosirii acestora. 

Menu
TRAFIC

Pasionaţi de ARO, străini de Câmpulung, au îndemnat tinerii să asculte povestea fabricii şi a maşinii

  • Written by Evenimentul Muscelean
  • Hits: 311

b_400_250_16777215_10_images_images2_ziar_2019_August_2406_Clipboard06.jpgCel mai puternic apel care a răsunat între zidurile moarte ale Halei Motor  

39 de maşini au compus caravana din 2019 a „Câmpulungului în amintiri”, care a străbătut cei 60 de ani de istorie scrisă de M 59A. Automobilul care a cutezat să aspire la originalitate şi personalitate, prin distanţarea de vehiculul sovietic care a inspirat IMS 57. Emil Hagi, amfitrionul singurei acţiuni de celebrare a uzinei, a oamenilor săi şi a autoturismului românesc, a avut invitaţi la raidul de anul acesta doi proprietari de M 59, un model civil şi unul militar, ambele admirate de publicul care a dat viaţă, pentru câteva ore, Halei Motor. Deţinătorii lor, Octavian Oncioiu şi Cătălin Dumitra, au fost musafirii speciali ai administratorului Muzeului Automobilului Românesc, alături de inginerii Marian Bădiţă şi Sergiu Marcu, în calitate de cronicari ai vremurilor de glorie ale fabricii, şi de o parte a componenţilor Atelierului Design, compartimentul elogiat la această ediţie a „Raidului IMS”. De cum au intrat pe poarta halei părăsite, vedetele zilei, M-urile 59, au stârnit interesul de a le studia de aproape, maşina lui Octavian Oncioiu fiind supusă unei analize profesioniste, susţinute de inginerul Bădiţă celor interesaţi de detaliile tehnice oferite. 

„Ar trebui să încurajăm tinerii care încearcă să ducă mai departe povestea IMS-ului, căci ei sunt singurii care vor păstra ceea ce au făcut aceşti oameni”

Succesul evenimentului patronat de familia Hagi, de 13 ani încoace, n-ar fi complet fără participarea membrilor Retromobil Club România, care îşi aduc maşinile „acasă” în fiecare vară. „Le face plăcere să revină la Câmpulung, ca să revadă şi locurile, şi oamenii care au construit maşina. Totdeauna, de Zilele Câmpulungului, „Zimbrul Carpaţilor” se întoarce acasă. Dar el este mânat de oameni curajoşi, oameni pricepuţi, care ştiu să-l păstreze şi să-i aprecieze valoarea.”, le spunea Emil Hagi participanţilor reuniţi în Hala Motor, un spaţiu enorm, părăginit, golit de viaţă şi de sens. Cei străini de aceste locuri chiar s-au mirat, la vederea fotografiilor postate pe paginile on-line ale iubitorilor de ARO, că mai există ceva din uzină. Ziduri şi oameni, care dispar pe rând, după legile firii. Rămân povestea, legenda, istoria şi, cât vor mai exista pătimaşi pentru produsul întreprinderii muscelene, maşina care trăieşte deloc cu costuri puţine. De altfel, convingerea generaţiilor tinere să asculte mărturiile ctitorilor lui ARO a constituit, poate, cel mai puternic îndemn care a răsunat între zidurile triste, pentru a nu pierde definitiv un nume drag românilor. Doi dintre oamenii curajoşi, la care se referea organizatorul întâlnirii de suflet, care n-au ezitat să-şi investească banii în maşini de colecţie, sunt Octavian Oncioiu şi Cătălin Dumitra, încadraţi în tema manifestării prin exemplarele auto aduse la Câmpulung. Emil Hagi şi-a poftit oaspeţii să le împărtăşească ascultătorilor cum au reuşit să salveze cele două maşini, a căror vedere a produs o imensă bucurie nostalgicilor legaţi profesional ori sentimental de Uzina ARO. 

„Sunt posesorul unui M 59A din 1962 - spunea Octavian Oncioiu -, pe care l-am achiziţionat acum opt ani, într-o stare în care majoritatea am luat maşinile acestea şi am încercat să le punem pe picioare. Am încercat să păstrez mecanica despre care vorbea domnul director, de la 57 la 59A, motorul cu supape laterale. A fost destul de greu. Am lucrat, în principiu, singur la ea. Am realizat, în mare parte, originalitatea. Domnul Marcu este cel mai în măsură să decidă dacă am reuşit sau nu. Pe viitor, ar trebui să încurajăm tinerii care încearcă să ducă mai departe această idee a IMS-ului, să-i ajutăm cât se poate de mult, căci ei sunt singurii care vor păstra ceea ce au făcut aceşti oameni: maşina care a făcut o istorie în toată lumea.” Sunt cuvinte emoţionante, pline de adevăr: ARO va muri în momentul în care nu se va mai vorbi şi nu se va mai scrie despre maşină şi locul naşterii ei. 

Îi împărtăşeşte pasiunea pentru modelul M 59A, dar versiunea militară, Cătălin Dumitra. „Povestea mea este mult mai scurtă decât a domnului Oncioiu. Aşa am luat-o, doar am vopsit-o. Spre deosebire de marea majoritate a celor care au M-uri, nu am avut mult de muncă. Pur şi simplu, am avut noroc că am găsit-o. Maşina am luat-o din Corbeni, deci i-am „furat-o” domnului Hagi din zonă. Probabil că, dacă ar fi ştiut de ea, ar fi luat-o cu mult înaintea mea. Maşina aşa am luat-o, nu am un mare merit, decât că încerc s-o păstrez cât mai originală.”, a mărturisit acesta. 

Emil Hagi şi familia sa le sunt gazde oaspeţilor veniţi de peste tot din ţară în mult mai multe momente decât ceea ce se vede public de Zilele Municipiului. În special, la momentele relaxante consumate la Apa Sărată, la Muzeul Automobilului Românesc. Participanţii la „Câmpulung în amintiri” primesc o diplomă simbolică, cei 38 recompensaţi în această manieră de Emil Hagi, la ediţia 2019, fiind următorii: 

8M 461 (1965) - Adrian Liviu Bădescu;

8ARO 243 (1984) - Cristian Ozon;

8ARO 10.4 (1988) - Eliodor Sîrboiu;

8ARO 244 (2000) - Cătălin Mihail Baltac;

8ARO Dragon (2001) - Virgiliu Neacşu;

8ARO 244 (1996) - Răzvan Ionuţ Butoi;

8ARO 243 (1992) - Adrian Salomia; 

8ARO 243D - George Bicu;

8ARO 243D (1978) - Bogdan Vasilescu;

8M 461 (1970) - Cristi Măluşelu; 

8ARO 10.4 (1999) - Adrian Dăescu;

8ARO 243 (1983) - Nagy Gergely;

8M 461 (1974) - Vasile Ciocan;

8M 461 (1968) - Sergiu Pantelimon;

8M 461 (1969) - Gabriel Nanu;

8M 59A (1965) - Cătălin Dumitra;

8M 461 (1969) - Nicolae Eddmon Mihalachioiu;

8ARO 242 (1992) - Alin Cîcetoiu;

8ARO 240 (1991) - Paul Dumitrescu;

8ARO 243 (1978) - Ovidiu Măgureanu;

8ARO 243 (1988) - Dan Teodor Becheanu;

8ARO 243 (1987) - Cristian Gheţa; 

8M 461 (1969) - Andrei Iulian Bojanopol;

8M 461 (1974) - Toma Poroscheanu;

8M 461 - Emil Tănase;

8ARO 244 (1997) - Mihai Eftimie;

8ARO 244 (2000) - Pentarom;

8ARO 10 (1988) - Nicolae Iorga;

8ARO 243 (1990) - Robert Enache;

8M 59 (1962) - Octavian Oncioiu;

8ARO 243 (1988) - Ioan Sînmartinean;

8ARO 246 (2002) - Mihnea Bălălău;

8ARO 324 (2002) - Ştefan Ciudureanu;

8ARO 10.1 (1997) - Adrian Herişanu;

8ARO 10.4 (1995) - Ciprian Ţenţu;

8ARO Super Rally (2002) - Ciprian Ţenţu;

8M 461 (1962) - Traian Pisău;

8M 461 (1972) - Ioan Maricuţu. 

„Raid Evenimentul” din 2019 a grupat echipaje din Argeş, Bucureşti, Sibiu, Prahova, Buzău, Dâmboviţa, Ilfov, Gorj, Bihor. Performanţele „Zimbrului” au fost încercate şi în afara asfaltului, fiind scoase la o plimbare până la Barajul Râuşor. „Zimbrul s-a comportat exemplar la prima tură. Este clar o maşină care iubeşte muntele.”, a consemnat unul dintre participanţi, Cristi Măluşelu.  Magda BĂNCESCU

The most visited gambling websites in The UK