Te informam ca site-ul nostru foloseste cookie-uri, iar prin navigarea pe site iti exprimi acordul asupra folosirii acestora. 

Menu
TRAFIC

Plătim o reparaţie de 17 miliarde, deşi asfaltatorul s-ar părea că e de vină pentru ruperea străzii Richard

b_400_250_16777215_10_images_2084strada.jpgDupă Calea Drăceşti, unde surparea malului care susţine strada către Mărcuş, distrusă şi ea pe mai bine de un sens de circulaţie, a fost remediată (parţial), cu mari eforturi fizice şi financiare, altă alunecare a solului bagă Câmpulungul la cheltuieli. Artera proaspăt asfaltată, care leagă zona Pieţei Centrale de cartierul Grui, intitulată după numele ofiţerului Henry Richard, chiar arată ca o zonă de război calamitată. Locuitorii ale căror gospodării s-au înălţat de o parte şi de alta a drumului n-au avut răgaz să se bucure la vederea suprafeţei netede ca-n palmă, după turnarea asfaltului, pe care l-au tot aşteptat de la Revoluţie încoace. După ce s-au văzut cu un carosabil impecabil, au apărut necazurile. Şi sunt necazuri mari, care îi privează de o legătură directă cu centrul pe cei care stau în partea de sus, dincolo de zona în care solul a plecat la vale cu arbori şi cu stradă cu tot. Greutatea materialului folosit la reparaţia arterei n-ar fi singura cauză a surpării terenului afectat de încărcătura suplimentară, fenomen care avansează cu o rapiditate puţin spus îngrijorătoare. De vină, insistă oamenii, este constructorul contractat de Primărie, care a eliminat ceea ce lumea numea structura de rezistenţă a unei porţiuni care i-a băgat în belele şi în trecut. 

După strângerea şantierului, malul a început să se fărâmiţeze 

La o jumătate de an de la încheierea reparaţiilor pe strada Richard, care s-a ales şi cu un mic spaţiu pietonal pe margine, imaginea vecinătăţii Pensiunii „Magdalena” îl lasă fără cuvinte pe cel ajuns în zonă. Fireşte că cele mai puternice emoţii le au oamenii locului, care au mai trecut, cu mai bine de patru decenii în urmă, printr-un episod început la fel. Atunci, consecinţele au fost dezastruoase, mai multe case prăbuşindu-se din cauza pământului surpat cu acareturile orăşenilor. Ca în mai toate periferiile Câmpulungului, împânzite de izvoare, care au vălurit nu numai împrejurimile, căci şi unele străzi din oraş, din partea Sudică, sunt ondulate, înclinate (numai că lumea s-a obişnuit cu ele aşa), ameninţarea prezentă dintotdeauna pe „Richard” şi-a arătat faţa urâtă din nou. De parcă asfaltatorul tocmit de Primărie a trezit o creatură adormită vreme de patru decenii, care a început să distrugă din nou aceeaşi parte a drumului făcută praf la începutul anilor ’70.

Anul trecut, autorităţile locale ne prezentau, triumfătoare, lista unor mega-lucrări de asfaltare şi canalizare, de care urmau să beneficieze locuitorii unor cartiere care îşi pierduseră speranţa. Printre acestea, în lotul cu numărul II al unei investiţii de reabilitare a căilor de acces în zone de case se afla strada Richard, alături de Drumul Godeni şi Drăceşti, adjudecate de firma Selca, la preţul de 1.370.200 lei. Altă intervenţie menită să sporească nivelul de confort al câmpulungenilor din această parte a municipiului o reprezintă extinderea  reţelei de canalizare pentru ape menajere pe străzile Gruiului şi Henry Richard. Contractul, a cărui derulare a început cu Gruiului, a fost câştigat, la preţul de 1.215.200 lei, de asocierea firmelor And Secom Intexim şi Cornea Ind. Construct. Ultimul care a deţinut, provizoriu, funcţia de primar spunea, în momentul prezentării pomelnicului de reparaţii stradale şi extinderi de reţele de utilităţi, că lucrarea de canalizare, pe o lungime de 2,5 kilometri, urmată de acoperirea cu asfalt a suprafeţei scormonite pentru introducerea conductei, va avea caracter multianual. În sfârşit, cea de-a treia investiţie planificată pentru Richard şi anunţată a fi întreprinsă era reabilitarea străzii Richard km 0+000 - km 0+688 şi străzii Gruiului km 0+000 - km 2+426, la valoarea de 7.730.012,27 lei. 

2016 a adus un supliment nefericit: remedierea consecinţelor alunecării de teren, care a spart strada imediat cum constructorii au strâns şantierul. 

Nu se ştie de unde vor fi procurate cele 17 miliarde necesare reparaţiei 

În decembrie, anul trecut, la scurt timp de la încheierea asfaltării, lumea a sesizat mişcarea pământului, care a produs o fisură în suprafaţa pe care abia apucase să se răcească bitumul. Vârstnicii retrăiau secvenţele din 1971, când hăul a înghiţit câteva locuinţe în acelaşi punct al drumului mărginit de un deal, într-o parte, şi o vale căscată ameninţător, în cealaltă parte, în care nucii au dat, forţaţi de lucrătura naturii, poziţia verticală pe cea orizontală. Malul s-a măcinat teribil, chiar şi fără precipitaţii pe timpul iernii. De când au început ploile, pe toată durata lui aprilie, care continuă sâcâitor şi în această lună, prăpădul a căpătat proporţii care au impus blocarea străzii cu un morman de balast. Asta pentru că şoferii nu se puteau abţine să se strecoare pe lângă fisura devenită crater, în ciuda riscului de a ajunge cu maşina în prăpastie, dacă artera ceda în momentul trecerii cutezătorului insensibil la reguli.

Un localnic a folosit o parte din materialul depozitat în mijlocul drumului pe post de stavilă, pentru a umple şanţul, şi şi-a pus o grămadă de inşi în cap, din cauza iniţiativei. „De ce mă bag?! Dacă n-are grijă nimeni! Stăm aşa?! Dacă nu vine nimeni! Au fost nişte „capre”, pe care le-au luat. Ele se sudaseră şi se aşezase pământul. Timp de peste 40 de ani, din ’71, până anul trecut, când au stricat, pământul n-a mai fugit. Oamenii care au lucrat au zis că ştiu ei mai bine ce au de făcut... că pun piloni... Cum le-au luat, cum s-a distrus. Când le-am spus că asta se va întâmpla dacă le scot, se închinau la mine. Acum, au blocat trecerea. Eu îl am pe taică-meu de 93 de ani, care este bolnav. 40 de ani nu s-a mai mişcat deloc. De aceea, s-a făcut şi clădirea aceasta (n.r. pensiunea lângă care peisajul se schimbă de la o zi la alta). Eram bucuroşi că ne-au asfaltat strada. Dar dacă s-a rupt... acum este mai rău ca înainte. Dacă aduceau două maşini de bolovani, pentru întărirea malului, probabil că nu mai fugea pământul. Însă au zis că ştiu ei mai bine. Primii care au plecat au fost nucii, smulşi din rădăcină.”, povestea cu amărăciune un localnic.      

În această primăvară, un proprietar pe nume Pâslaru a îngrădit terenul situat în vecinătatea malului în cădere. Exclus să înceapă o construcţie, cum a existat cândva (chiar două) pe moştenirea acum împânzită de vegetaţie. Ca să ajungă în oraş, cei poziţionaţi cu gospodăriile dincolo de pensiune ocolesc prin Grui, nemaiavând cum să folosească ruta normală, pe la piaţă. Nu ştim cât de tare îi încălzeşte pe oamenii de pe „Richard” că Primăria a plătit un proiect de consolidare a solului, lucrarea fiind estimată de specialist la 17 miliarde de lei vechi. Aşadar, comunitatea va trebui să suporte, pe lângă costurile asfaltării, şi pe cele ale îndiguirii, probabil, după modelul aplicat în Mărcuş. Ar mai fi o „mică” problemă: cele 17 miliarde nu există în bugetul anului 2016 şi nu se ştie de unde vor fi procurate. 

The most visited gambling websites in The UK