Menu
TRAFIC

Linia de montaj ARO în Brazilia, una dintre cele mai mari realizări ale industriei româneşti în străinătate

  • Written by Evenimentul Muscelean
  • Hits: 1309

b_400_250_16777215_10_images_2115aro.jpgUnitatea era inaugurată cu fast, în septembrie 2002, evenimentul fiind considerat istoric pentru uzină, întrucât reprezenta cea dintâi cooperare industrială între România şi Brazilia 

Pentru ARO, inaugurarea oficială, la Manaus, în Brazilia, a liniei de montaj pentru automobilele Crosslander, numele sub care urmau să se comercializeze maşinile ARO montate local, a fost considerată evenimentul anului 2002. Ceremonia avea loc pe 29 septembrie 2002, zi în care directorul general Aurel Dordea, Iustin Preoteasa, şeful Departamentului Export-Import de la ARO, şi deputatul Gheorghe Marin s-au aflat în Brazilia, într-un moment considerat, la acea vreme, istoric pentru uzină. Evenimentul, de o importanţă deosebită pentru societatea de la Câmpulung - chiar era unul de importanţă, dată fiind starea fabricii - era catalogat drept una dintre cele mai mari realizări ale industriei româneşti în străinătate. Având în vedere anvergura proiectului de montaj şi comercializare a automobilelor Crosslander, pe continentul american, inaugurarea s-a bucurat de prezenţa unor personalităţi braziliene de prim rang: guvernatorul statului Amazon, superintendentul Zonei Libere Manaus, persoane din conducerea unor firme furnizoare de echipamente şi componente auto (Internaţional - furnizoare de motoare Maxion, Eaton - cutii de viteze, Goodyear - anvelope, etc.)

Au fost prezenţi 18 membri ai reţelei de distribuţie, din Brazilia, şi John Perez, preşedintele firmei Lacaro (importatorul oficial pentru SUA), însoţit de 22 dealeri nord-americani. Din partea română, delegaţia oficială a fost compusă din reprezentanţi ai Departamentului de Comerţ Exterior, ambasadorul nostru şi personal din cadrul Ambasadei României în Brazilia.

Cu acea ocazie, au fost vizitate instalaţiile industriale, de care dispunea firma Crosslander do Brasil: spaţiile de depozitare, cabina de vopsire, hala de montaj, atelierul de testare şi pista de probe, a căror amenajare a necesitat o investiţie de circa 32 milioane de dolari şi care genera 200 locuri de muncă; linia de montaj având o capacitate de 30 auto/zi.

„Domnul Julio Albertoni, preşedintele firmei Crosslander, a apreciat colaborarea fructuoasă dintre cele două firme şi sprijinul deosebit acordat de către ARO SA, prin prezenţa specialiştilor români la punerea în funcţiune a liniei de montaj şi omologarea automobilelor în Brazilia. Inaugurarea oficială a liniei de montaj a constituit pentru ambele părţi un bun prilej de cunoaştere şi întărire a încrederii reciproce şi de mediatizare a evenimentului. Mass-media (ziare locale, reviste de specialitate auto, radio, TV) au fost prezente şi au difuzat reportaje legate de acest eveniment.”, era un motiv de mândrie pentru managerul de atunci al constructorului de automobile. 

8 decembrie 2001, începutul poveştii ARO în Brazilia 

Vom lua ca punct de plecare a poveştii de succes, care n-a fost să fie, data de 8 decembrie 2001, când directorul de la ARO a zburat spre America de Sud, pentru a pune bazele afacerii salvatoare pentru constructorul de automobile: realizarea unei linii de montaj în ţara sud-americană. Autoturismele ARO urmau să fie echipate cu motorizare braziliană, motoare Maxion, fabricate la Amsted Maxion din Sao Paulo. La acel moment, această firmă colabora, printre alţii, cu Volvo, Scania, Volkswagen, Mercedes-Benz şi Iveco. Dacă ar fi mers, relaţia ar fi putut fi extrem de avantajoasă pentru uzina musceleană. La întoarcerea din Brazilia, Aurel Dordea a povestit, în linii mari, cum au decurs discuţiile. „Un om de afaceri brazilian, Julio Albertoni, a înfiinţat o firmă, care se va ocupa de fabricarea automobilelor ARO cu 40% componente din Brazilia. În acest scop, m-am deplasat în acea ţară, unde am avut discuţii cu afaceristul brazilian, cu guvernatorul statului Amazon şi cu ambasadorul României în Brazilia, pentru a realiza o linie de montaj a automobilelor ARO. Automobilele ARO vor fi dotate cu motoare şi cutii de viteze din Brazilia. Este vorba de motorul Maxion, fabricat sub licenţă americană. Şi cutiile de viteze sunt fabricate sub aceeaşi licenţă.”, a afirmat acesta, la finele anului 2001. 

La începutul anului următor, reprezentanţi ai firmei braziliene erau aşteptaţi la ARO pentru a vedea cum se comportau cele două prototipuri realizate la uzină. În funcţie de rezultate, aceştia ar fi comandat 300 de kit-uri pentru a fi completate în Brazilia cu componentele amintite. Firma contactată de directorul Dordea cumpărase halele de producţie, amplasate într-o zonă liberă, în Manaus, în zona Amazoniei. Pe 1 iunie 2002, se intenţiona să aibă loc inaugurarea liniei de montaj, când se trecea la realizarea primelor 300 de automobile. Dacă nu existau probleme deosebite, brazilienii voiau ca, în 2002, să comande 1.250 de kit-uri ARO. Acestea erau informaţiile cu nouă luni înainte de inaugurarea liniei, eveniment consumat cu fast, în prezenţa conducerii ARO, care a făcut deplasarea în Brazilia.      

Inaugurarea liniei de montaj Cross Lander do Brasil, prima cooperare industrială între România şi Brazilia 

În luna ianuarie a anului 2002, după cum am relatat în urmă cu două ediţii, la societatea ARO au fost prezenţi reprezentanţii firmei braziliene Mirmar, John Perez şi Julio Albertoni, însoţiţi de directorul de imagine al firmei, fiica renumitului pilot Emerson Fittipaldi, pentru a semna contractul de colaborare, prin deschiderea unei linii de montaj ARO în Brazilia. În luna iunie a anului 2002, unitatea era pusă la punct, iar prima maşină a fost finalizată în iulie. Pe 29 septembrie, în Zona Liberă Manaus din Brazilia a avut loc deschiderea oficială a liniei de montaj a unui automobil româno-brazilian, CROSS LANDER DO BRASIL, aceasta fiind prima colaborare pe linie industrială dintre România şi Brazilia. 

Firma care realiza Cross Lander do Brasil deţinea 70% din acţiunile Trustului brazilian Samanbaia şi 30% din firma nord-americană Auto Lacaro Distributors. La festivitatea de deschidere, „Grand Openning Show”, au luat parte directorul general Aurel Dordea, şeful Departamentului Import-Export, Iustin Preoteasa, însoţiţi de către deputatul PSD de Argeş, Gheorghe Marin. Alături de delegaţia de la ARO au participat la festivitate: Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al României în Brazilia, Ion Floroiu, Secretarul de Stat de la Ministerul Comerţului Exterior, Adrian Mitu, Superintendentul Zonei Libere Manaus, Franco Nunes, Guvernatorul Statului, Amazonino Da Silva, importatorul american pentru ARO, John Perez, preşedintele Cross Lander do Brasil, Julio Albertoni, directorul general al Liniei de Montaj, Marcus Teixeira, directorul comercial al Liniei de Montaj, Jose Oliveira Grandson, şi, nu în ultimul rând, dublul Campion Mondial la Formula 1, Emerson Fittipaldi.

În timp ce doi dintre directorii societăţii participau la festivitate, la uzină, într-o conferinţă de presă, directorul adjunct Cristi Nicolescu a subliniat importanţa inaugurării: „S-a plecat pentru inaugurarea liniei de montaj din Brazilia şi cred că este prima după ’89 cu o piaţă însemnată. Inaugurarea liniei înseamnă o cadenţă, în primul an, de cel puţin 150 de colecţii ARO 24 pe lună, colecţii de la noi, urmând să continuăm contractul până la 5.000 de colecţii. 40% din profit îl are Brazilia, iar 60% ARO, însă, deocamdată, ARO are ceva mai mult. (...) Capacitatea maximă a uzinei, până în 1989, când ARO lucra la trei schimburi şi duminica, era de până la 21.000 de unităţi pe lună. Astăzi nu mai putem spune aşa, lucrăm cu un schimb, ne adresăm strict la 600-700 unităţi pe lună, putem atinge şi 1.000, asta însemnând auto şi SKD-uri. Sunt luni grele, sunt şi luni uşoare, cum ne cere piaţa! Vânzarea cea mai bună este în trimestrul IV. În trimestrul III este perioada concediilor şi este o perioadă destul de grea pentru noi. Avem o comandă de la RomTelecom pentru luna octombrie, comandă din luna iunie, pentru 10 maşini. Oricum, noi suntem convinşi că nu ne bazăm pe piaţa internă pentru a exista în continuare, pe export este prima alternativă, cum este Brazilia, care este o piaţă mare şi serioasă. Mai sunt în discuţie încă două linii de montaj externe.”

“29 septembrie 2002 sperăm că va fi o dată înscrisă cu litere mari în istoria ARO”

La întoarcerea din Brazilia, directorul Aurel Dordea a prezentat opiniei publice evenimentul consumat dincolo de Ocean. „Data de 29 septembrie 2002 sperăm că va fi o dată înscrisă cu litere mari în istoria societăţii ARO. La inaugurarea liniei de montaj din Zona Liberă Manaus au fost prezenţi şi Julio Albertoni, acţionarul majoritar la această firmă (n.r. Mirmar), cât şi partenerul său american, John Perez, care este acţionar la Cross Lander do Brasil. Ei au fost însoţiţi de dealeri americani, cât şi brazilieni. Din SUA au fost prezenţi 22 de dealeri, iar din Brazilia 18 dealeri. La întâlnirea cu dealerii, automobilele ARO au făcut o impresie deosebit de bună. Investiţia făcută de firma braziliană în linia de montaj va însuma în jur de 20 de milioane de USD şi va fi continuată anul acesta şi anul viitor (n.r. 2002 şi 2003), pentru finalizarea ei. Până la sfârşitul  anului, pe această linie de montaj vor fi asamblate 500 de maşini, din care o parte vor fi livrate pe piaţa americană, o parte, pe piaţa braziliană. Intenţia importatorului este ca, anul viitor (n.r. 2003), numărul autoturismelor montate să fie în jurul a 3.000. Proiectele pentru anul viitor vor fi definitivate spre sfârşitul acestei luni (n.r. septembrie 2002), când delegaţia braziliană va fi prezentă în România. Pentru piaţa braziliană există aprobarea Guvernului de vânzare a unui număr de 2.000 de automobile ARO anual, în următorii trei ani. Nu am prezentat deloc automobilul, în afară de colecţia românească, care înseamnă colecţia echipată şi şasiu pe roţi, din Brazilia folosind 40% din componente: motorul Maxion, cutia de viteze Eaton, ambele sub licenţă americană. Partenerul doreşte ca în continuare să integreze de pe piaţă şi alte subansamble, lucru pe care îl vom stabili în discuţiile pe care le vom avea cu ei, pe măsura derulării activităţii.” 

Pe linia de montaj de la Manaus puteau fi asamblate 6.000 de bucăţi pe an, adică o capacitate de 30 de maşini pe zi. În momentul în care a fost inaugurată, lucrau pe această linie aproape 100 de oameni, 76 dintre ei fiind muncitori. În Brazilia mai erau şi patru specialişti de la ARO, aflaţi acolo de la început. La scurt timp, în perioada 10-20 octombrie, s-a desfăşurat, la Sao Paolo, Salonul Internaţional al Automobilului, prilej cu care s-a făcut lansarea oficială pe piaţă a automobilelor Crosslander CL 244 şi Crosslander CL 330, montate în Brazilia.

The most visited gambling websites in The UK