Te informam ca site-ul nostru foloseste cookie-uri, iar prin navigarea pe site iti exprimi acordul asupra folosirii acestora. 

Logo

Contracte de export, zădărnicite de “golani învăţaţi, înainte de ’89, să lucreze pe la spate”

b_400_250_16777215_10_images_2088aro.jpg Nu există o dată certă la care au început acţiunile împotriva Uzinei ARO, ci doar una la care s-au încheiat: 15 iunie 2006, când s-a pronunţat falimentul, de la a cărui instalare pe platforma pe care liniştea, ruinele şi deşeurile au luat locul unei industrii vibrând de viaţă, în perioada de glorie, vom marca curând trecerea a zece ani. În fapt, acţiunile anti-ARO au continuat şi după ce judecătorul sindic de la Tribunalul Timiş a pronunţat verdictul previzibil, odată deschisă procedura insolvenţei împotriva unei fabrici copleşite de datorii, furturi, afaceri murdare, sabotaje, minciunile Guvernelor de toate culorile politice şi o privatizare halucinantă, premeditată, al cărei scop - lovitura finală aplicată societăţii muribunde - a fost îndeplinit cu succes. S-a luptat împotriva lui ARO, a directorilor nedoriţi şi a străinilor care au manifestat interes pentru un parteneriat cu întreprinderea de la Câmpulung, prin proteste ale muncitorimii instigate de „nişte golani, care erau obişnuiţi, înainte de ’89, să lucreze numai pe la spate şi să distrugă”, vorba unuia dintre managerii care au avut parte din plin şi de greve, şi de sabotaje asupra producţiei, şi asupra comenzilor de onorat către colaboratorii externi. Vom prezenta în continuare un fragment dintr-un document de acum 23 de ani, care descrie campania publică de denigrare a uzinei şi a maşinii ARO, campanie soldată cu controale din partea Gărzii Financiare, a Ministerului Finanţelor şi Ministerului de Interne. Însă cele mai grave consecinţe au privit relaţiile lui ARO cu străinătatea, fiind pierduţi mai mulţi colaboratori descurajaţi de scandalurile în care era implicată societatea producătoare de autoturisme de teren.                     

„=După întreruperea exportului pe importanta piaţă chineză, cauzată şi de orientarea fostei conduceri ARO SA din perioada 1990-1992, s-a reuşit reluarea exportului de automobile ARO în China, primul lot de autovehicule fiind livrat în semestrul II al anului 1993. Conform condiţiilor contractuale, automobilele au fost depozitate o anumită perioadă înainte de vânzarea la client. Tocmai în această perioadă, partenerul chinez a semnalat apariţia unor importante probleme tehnice la sistemul de frânare, deşi automobilele nu au fost rulate pe drumuri. Sesizarea partenerului a avut la bază informaţii primite din România. De fapt, problema apărută a fost generată de calitatea proastă a lichidului de frână, achiziţionat de la furnizorii interni de către SC ARO SA. Din cauza temperaturii scăzute, apa din lichidul de frână a îngheţat, distrugând elementele de etanşare. Remedierea defecţiunilor apărute a însemnat un important efort financiar din partea SC ARO SA, fără a lua în considerare întârzierea derulării contractului prin livrarea de noi loturi de automobile.

=Specificul pieţei turceşti de autovehicule, datorat legislaţiei privind importul de vehicule built-up şi existenţei liniilor de montaj în licenţă a mărcilor consacrate, impune o anumită politică la intrarea pe piaţă. În urma insistentelor recomandări primite de la reprezentanţii Ministerului Industriilor, SC ARO SA a încheiat un contract de export de automobile asamblate pentru piaţa turcească cu firma King Electronic SRL Bucureşti. Deşi ARO SA a precizat de la început faptul că se vor întâmpina greutăţi în derulare, din cauza importantelor taxe vamale, partenerul a achiziţionat un prim lot de 100 de automobile. Aceste automobile, plătite integral, au fost menţinute în custodie la SC ARO SA, tocmai din cauza imposibilităţii partenerului de a plăti taxele vamale de import în Turcia. Încă se află în derulare acţiunea de preluare a automobilelor pentru piaţa internă. Această colaborare cu King Electronic SRL Bucureşti a împiedicat iniţial şi a întârziat ulterior derularea unei colaborări cu un partener turc specializat în industria auto, în vederea deschiderii unei linii de asamblare a automobilelor ARO în Turcia. 

=America Latină prezintă o importantă piaţă potenţială de desfacere pentru automobilele ARO: legislaţie de admitere în circulaţie, care permite livrarea de autovehicule echipate cu motoare româneşti, relief şi climă pentru care automobilele ARO sunt adecvate, piaţa putând absorbi o mare cantitate de maşini. În acest context, conducerea ARO SA a iniţiat o bună colaborare pe această piaţă cu partenerul ARO Argentina SA. În ultima jumătate de an, s-au livrat importante cantităţi de automobile ARO în Argentina. 

În plus, potenţa financiară a partenerului şi seriozitatea acestuia au permis începerea convorbirilor privind constituirea unei societăţi mixte; procesul este în curs de derulare, actele fiind înaintate forurilor în drept. Această societate mixtă a fost gândită pentru a deservi întreaga zonă a Americii Latine. În acest fel, se poate obţine o eficienţă sporită a exportului pe pieţele unor ţări vecine Argentinei (cu putere limitată de preluare a automobilelor ARO), prin reducerea cheltuielilor de asistenţă tehnică, service, reprezentare în zonă. 

Neţinând cont de politica SC ARO SA în această zonă, domnul Nicolae Iacob (vechi şi statornic colaborator al fostului director general al ARO SA) şi alţi reprezentanţi ai Ministerului Comerţului, fără a avea împuternicire sau mandat din partea SC ARO SA, au iniţiat contacte de colaborare cu diverşi potenţiali parteneri din zonă. În acest fel, s-au blocat pieţe pentru perioade lungi (Brazilia), fără finalizare în livrarea de automobile ARO şi s-au îngreunat livrările pe diverse pieţe din zonă (Paraguay).

Acţiunile de sabotare a bunei desfăşurări a activităţii SC ARO SA au îmbrăcat şi alte aspecte. Întreaga industrie românească depune eforturi susţinute (în actualul context de criză industrială globală) de ridicare a calităţii produselor şi creştere a competitivităţii, prin investiţii în domeniul retehnologizării. 

La SC ARO SA este începută investiţia de modernizare a protecţiei anticorozive a caroseriei înainte de 1989. Pentru finalizarea proiectului, realizat în proporţie de 85%, SC ARO SA a înaintat documentaţia de obţinere a creditului necesar către Fondul Proprietăţii de Stat. Deşi s-a întocmit documentaţia cerută şi s-au efectuat toate demersurile necesare, această investiţie vitală în menţinerea şi creşterea exportului de automobile ARO nu a fost aprobată, evident, tot din cauza influenţei negative a „prietenilor” SC ARO SA. 

Deşi industria mondială de automobile se află într-o accentuată perioadă de recesiune, concretizată prin raportarea unor importante deficite (în special, de către marile firme europene) pentru activitatea desfăşurată în anul 1993, SC ARO SA a încheiat anul 1993 cu profit, conform legislaţiei în vigoare, datorită eforturilor susţinute depuse de conducerea societăţii. Mai mult, există contracte ferme de derulare a unor importante cantităţi de automobile pentru perioada următoare, atât pe piaţa internă, cât şi la export. 

Se poate spune că, în momentul actual, SC ARO SA este una dintre puţinele companii de produse industriale finite româneşti, care îşi menţine exportul, inclusiv în ţările Pieţei Comune. Aportul valutar la bugetul statului, de-a lungul anilor, nu considerăm că este de neglijat de către forurile competente. Nu în ultimul rând, cu toate greutăţile întâmpinate, SC ARO SA este principalul factor de stabilitate socială şi economică în zona Muscel. Aproape 50% din populaţia activă a zonei este încadrată la SC ARO SA. 

Campania dusă împotriva lui ARO, prin diferite mijloace, de către diferite persoane, nu face decât să frâneze bunul mers al societăţii, cu repercusiuni aparent nebănuite.”        

Evenimentul Muscelean