Te informam ca site-ul nostru foloseste cookie-uri, iar prin navigarea pe site iti exprimi acordul asupra folosirii acestora. 

Menu
TRAFIC

Transparenţă doar când ne convine

  • Written by Evenimentul Muscelean
  • Hits: 216

Magda BĂNCESCU

 

Una dintre ideile campaniei electorale pentru localele de anul trecut, mai gălăgioasă decât toate, a fost transparenţa. Că s-a exploatat electoral conceputul de claritate deplină a activităţii Primăriei ce implică cheltuirea banului public nu era o noutate care să te convingă să pui ştampila pe unul sau pe altul. Trebuie să promită ceva şi politicienii noştri în sprintul după funcţii şi, atunci, turuie despre transparenţă. Fostul primar folosea sintagma ca pe un tic verbal, pesemne, cu gândul la calitatea sticlei de a-l ajuta să vadă câtă udătură conţine clondirul destupat. „Transparenţa” n-a lipsit nici din discursul câştigătoarei alegerilor, care ne-a promis… dar ce nu ne-a promis! Că site-ul Primăriei va abunda în informaţii interesante, utile, inedite, din categoria celor care n-au fost date publicităţii niciodată! Că va fi atâta comunicare prin intermediul portalului Primăriei şi al reţelei de socializare a instituţiei, încât noi, ziariştii, nu vom mai avea nevoie de conferinţe de presă! Că toate contractele Primăriei vor fi postate cum vor fi încheiate, ca să ştie tot contribuabilul cum sunt cheltuiţi banii lui! 

Măi, să fie! Păi, nu ne era suficient personalul redacţiei pentru a face faţă avalanşei de noutăţi prezentate la vedere, pentru a le insera în articole publicate în timp util! Cu atâta patos s-a trâmbiţat despre transparenţă care, în sectorul public, se respinge cu noţiunea de „ban public”, încât cel de-o naivitate incurabilă a crezut. Şi de ce n-ar fi crezut, căci promisiunea venea din partea cuiva care n-a făcut politică niciodată şi, teoretic, n-avea minciuna în repertoriu. 

La cinci luni după alegeri, transparenţa se închide la culoare. Până la angajarea purtătorului de cuvânt, moment care se va produce pe la începutul verii, comunicăm cu cine are disponibilitatea de a ne răspunde pe un grup de presă format pe WhatsApp, gestionat de Andreea Ionescu. Cred că o ştiţi, este consiliera USR cu laptop-urile carbonizate de intensitatea şedinţelor Legislativului municipal. Este ajutată la răspunsuri de primar, secretar, city-manager, inspectorul de la Programe - Prognoze, viceprimar, consilierul personal al primarului, aproape toţi, oameni mult prea ocupaţi ca să dialogheze cu jurnaliştii. În primele luni de mandat, am pus întrebări, ni s-a răspuns. Nu ne-a certat nimeni că suntem pisălogi şi că sabotăm termene limită în care trebuie să se încadreze scribii de proiecte cu atenţia distrasă de prostii gazetăreşti.

Zilele trecute, dacă am sesizat ocuparea Pieţei Primăriei de către comercianţii de sezon, mi s-a părut normal să aflu cine sunt, ce bani plătesc, pentru ce şi pentru cât. Tot ce întrebam şi când era Ţâroiu primar, nimic deosebit. O aşteptare de cinci zile şi trei solicitări repetate, în trei zile cu pauză între ele, au forţat un răspuns chinuit, cred eu, servit în silă. Eu aşa l-am simţit. Că am deranjat destinatarul, cerând informaţii despre un contract pe care, dacă l-aş fi găsit pe site-ul Primăriei, cum ni s-a promis, îi scuteam de transpiraţie pe cei care au “croşetat” rândurile anemice cu titlu de răspuns. Îmi imaginez ce resurse umane a angrenat extragerea informaţiilor dintr-un contract care a trebuit cerut, frunzărit, citit, deşi datele sumare solicitate sunt pe prima pagină tot timpul.

Cinci zile pentru un răspuns cât două rânduri ale acestei rubrici. Vă daţi seama că mai repede venea Crăciunul decât informaţiile Primăriei, dacă voiam şi alte amănunte! Cum a ajuns firma din Alba Iulia, organizatoarea târgului de Mărţişor, la Câmpulung? A fost atrasă de faima primarului care se bucură de notorietate naţională? A fost poftită sau adusă ea? Căci noi eram învăţaţi să se înfiinţeze la uşa primarului, pentru iarmaroacele comunale, vestita Palmyra Events, din Târgovişte. La fel, n-am găsit o invitaţie postată pe undeva pentru toţi cei interesaţi de evenimente de acest gen, în ideea selecţiei preţului cel mai avantajos. Aşa cum a fost postată invitaţia pentru firmele de avocatură, solicitate să se înscrie la procedura Primăriei, care a căutat apărători profesionişti pentru procesele moştenite de la Liviu Ţâroiu. Nici acolo transparenţa n-a fost fără cusur, de vreme ce n-avem public un deznodământ al selecţiei. 25 ianuarie era data limită pentru depunerea ofertelor şi deschiderea lor, după care s-a rupt filmul. A mai comunicat cineva cine a câştigat şi la ce preţ?! 

Ce nu înţeleg oamenii aceştia de la Primărie, care iau drept un afront personal un reproş generat de încălcarea unui angajament de campanie, crezut de mulţi, este că fofilarea de la a răspunde naşte bănuieli. Am bănuit că n-are cum să fie închiriere a domeniului public, căci, în acest scenariu, ar fi trebuit întrebat Consiliul Local. Or ca să nu mai fie deranjaţi aleşii - nu zic ca să fie evitaţi - s-a mers pe varianta unui “aviz de amplasament”, acordat de Primărie pentru ocuparea temporară a domeniului public. Dacă legea permite… Hotărârea votată vara trecută, cu taxele şi impozitele plătite în 2021, prevede posibilitatea utilizării domeniului public pe baza unei taxe de 5 lei, pe metrul pătrat, pe zi, care s-a aplicat în învoiala Primăriei cu organizatorul din Alba Iulia. Bănuiesc că tot aşa proceda Ţâroiu, când dădea Bulevardul „Pardon” pentru târguri, provocând orăcăiala liberalilor, pe motiv că se ocoleşte Consiliul Local. Acum, liberalii, care sunt la putere, ocolesc tot cum ocoleau PSD-iştii în mandatul trecut, căci ipocrizia, la fel ca prostia, nu doare. 

Mie îmi pare rău pentru o asemenea comunicare dezamăgitoare, care va fi corectată, după cum am fost asiguraţi, prin angajarea unui om de legătură cu presa. E bătut în cuie, va fi angajat, chiar dacă nu va munci până la leşin, căci deranjul nostru a fost unul de bun simţ de când s-a instalat actuala conducere. Hai să încercăm şi acest experiment, deşi costă! Şi dacă purtătorul de cuvânt mă lasă să aştept cinci zile un răspuns amărât, îi promit că va fi starul ediţiei.

 

The most visited gambling websites in The UK