Menu
TRAFIC

Primăvara se numără declaranţii la gunoi

  • Written by Magda Băncescu
  • Hits: 381

„Vreau să am un oraş curat!”, a “tunat” primarul nostru, la şedinţa din decembrie, când aleşii au fost presaţi să aprobe taxa de salubritate, care a înlocuit contractele pentru gunoi. Le-a şi anulat, în trei zile de la votarea ei, pe 28 decembrie, căci, de la 1 ianuarie, toată lumea a rămas fără contract cu Financiar Urban. Justificarea servită de Liviu Ţâroiu ar fi trebuit să fie valabilă şi până la introducerea acestei taxe, fiindcă noi, câmpulungenii, fie 22.000, cât gunoiul era pe factura Edilului, fie 16.000, câţi au rămas cu bun simţ în ei după ce contractarea a fost preluată de Financiar Urban, am plătit pentru un oraş curat. Nici n-am ajuns să achităm noua taxă la Primărie şi deja ne ia cu răcori gândindu-ne la consecinţele ei păguboase pentru bugetul Câmpulungului. A fost suficient să lecturăm raportul Curţii de Conturi, ai cărei auditori au descoperit o situaţie şocantă în comuna condusă de Benonie Ştefan, fost adept al lui Dan Diaconescu, migrat la PSD, unde e cald şi bine. La Aninoasa, operatorul de gunoi aflat sub protecţia unui contract sigur ca un scut cu Primăria - idem la Câmpulung - a fost satisfăcut cu un miliard, în banii vechi, pentru serviciile prestate populaţiei. Iar de la populaţia aflată în evidenţele instituţiei, Primăria n-a reuşit să recupereze nici măcar un sfert din suma plătită firmei piteştene! Restul, prejudiciu înregistrat de bugetul local, a cărui recuperare a fost recomandată de Curtea de Conturi. Că doar nu era să i se impute primarului, că n-a fost în stare să strângă comunitatea cu uşa ca să plătească!
    Tare ne este teamă că se va întâmpla ceva asemănător şi la Câmpulung, bineînţeles, nu la nivelul dezastrului de la Aninoasa, unic în Muscel. O temere pe care o avem este că, în prima fază, până la 31 martie, când expiră termenul declaraţiilor date de bună voie, nu se va reuşi îndeplinirea targetului de 22.500 de contributori la gunoi. Ce-i drept, stai la coadă ca să depui actele, dar nu este „omor”, ca şefimea din Primărie să n-aibă emoţii că, până la final de Mărţişor, tot poporul se prezintă la „spovedit”. La Câmpulung, problema care se va ivi este nu că nu vor plăti cei care s-au declarat în cele aproape două luni trecute, fiindcă aceştia de aceea vin, ca să se ştie în regulă, ci că Primăria s-ar putea să n-aibă de la cine să scoată banii, fiind prea puţini declaraţi.
    Ce-i drept, regulamentul precizează ceva despre stabilirea taxei din oficiu în cazul nedeclaraţilor, „pe baza informaţiilor din orice sursă”! Cine îi va depista, în condiţiile în care subalternii primarului vor fi ocupaţi cu introducerea în calculator a datelor din formulare?! Care sunt sursele cu ajutorul cărora vor fi depistaţi? După contractele de la Edilul, când Financiar Urban a spus clar - de altfel, acesta a fost unul dintre motivele pentru care a vrut să scape de corvoada încasării - că şi în cazul celor care au respectat obligaţia, rareori, s-au declarat doi în casă, majoritatea familiilor fiind formate dintr-un membru?! În concluzie, aproape nimeni n-are copii la Câmpulung! Asta a fost bătaia de cap a operatorului, care, ajutat de lege, a cerut să lucreze direct cu Primăria: 1. O grămadă nu au venit să încheie contracte. 2. Şi cei care au venit au minţit în prostie în privinţa numărului membrilor de familie.
    Cum îi depistează Primăria? După proprietăţile cu care figurează înscrişi? E o sursă pentru identificarea celor care n-au depus declaraţia, dar nu ajută la stabilirea totalului locatarilor de la domiciliul respectiv. După baza cu actele de identitate ale câmpulungenilor, buletine şi certificate de naştere, de la Evidenţa Persoanelor? Este o sursă, menţionată şi în regulament, dar chiar vor sta cei de la Venituri să facă anchete ca să-i prindă pe cei sustraşi obligaţiei? Poate, presaţi de primar, când va vedea că n-a scos 22.500 de plătitori. Anticipându-se că vor fi prezentate informaţii neadevărate, a fost inserat în regulament avertismentul recalculării din oficiu a taxei în cazul în care se constată că nu bate masa cu casa. Adică numărul de inşi comunicat de cetăţean şi ce descoperă Primăria în evidenţele sale, dar avem nişte îndoieli teribile că acest lucru se va realiza cu maximum de rigurozitate.       
    Un plus pe care l-am remarcat parcurgând procedura: rapiditatea cu care se mişcă angajaţii de la compartimentele Poliţiei Locale, cu atribuţii în acest domeniu, care preiau documentele şi le înregistrează. O parte din muncă o face şi poliţistul de la uşă, care are grijă ca lumea să intre pe rând, civilizat, pentru a nu se forma aglomeraţie în interior. Acesta se asigură că snopul de acte cu care se prezintă omul la „biroul de declaraţii” nu conţine vechiul formular, valabil trei săptămâni, anulat şi înlocuit cu cel în vigoare în prezent. Vineri, de pildă, un declarant completase tipizatul „expirat”. De unde reuşise să şi-l procure… amănunt care ne face să dăm crezare poveştii depănate în Consiliu, cum că, luna trecută, s-au vândut astfel de imprimate la xerox-uri. Noroc că poliţistul local a sesizat că hârtia nu e bună şi l-a îndrumat pe om să-şi procure ce trebuie. Tot acesta se asigură că proprietarii de case au viza Registrului Agricol, ca să nu intre de două ori, irosind timpul tuturor.
    Este adevărat că pe uşa biroului sunt afişate toate aceste informaţii, dar, până ajungi în faţă, ca să lecturezi avizierul… Aşa că instruirea o face verbal poliţistul cu rol de supraveghere a cozii care înaintează satisfăcător. În privinţa organizării, nimic de cârtit, fiindcă lumea este ajutată şi în exterior, şi în interior. Dar… căci este un dar, s-ar părea că nu va fi gata noua casierie, pentru care ar fi demarat nişte amenajări, până la data la care începe plata. Adică după jumătatea lunii martie. Şi-atunci va fi prăpăd dacă vechea casierie, înghesuită şi lipsită de personal, va prelua şi încasarea taxei de gunoi.

The most visited gambling websites in The UK