Te informam ca site-ul nostru foloseste cookie-uri, iar prin navigarea pe site iti exprimi acordul asupra folosirii acestora. 

Menu
TRAFIC

Angajaţii de la Investiţii n-au fost în stare să calculeze cât mai este de lucrat la Băile „Kretzulescu”

  • Written by Evenimentul Muscelean
  • Hits: 902

b_400_250_16777215_10_images_images2_ziar_2020_martie_2469_13.jpg

S-a ajuns la scandal între arhitecta Coşa şi primarul pricopsit cu două D.A.L.I., de la doi proiectanţi

În chestiunea noii documentaţii care completează roaba de maculatură a proiectului „Kretzulescu”, primarul şi Anca Coşa s-au pus de acord într-o singură privinţă: se plătesc studii de sute de milioane de lei vechi, pentru că angajaţii Primăriei nu sunt în stare să calculeze un „rest de executat”. Adică să scadă din cantităţile totale prevăzute de proiectul vechi ce a muncit şi ce i s-a plătit firmei Grup Corint pentru clădirea băilor. Lenea combinată, probabil, şi cu nepriceperea angajaţilor de la Investiţii l-a forţat pe şeful Primăriei să recruteze o firmă, care să-i execute o D.A.L.I. - documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii. Procedură cu „cântec”, încheiată cu un scandal între Liviu Ţâroiu şi Anca Coşa, primarul acuzând-o pe arhitectă că nu i-a făcut o lucrare completă, arhitecta acuzându-l pe primar că i-a impus cerinţe abuzive şi că nu i-a plătit lucrarea predată. În apărarea sa, Ţâroiu insistă că i-a plătit jumătate din contract şi, ca să scoată cât mai repede la licitaţie reabilitarea Băilor „Kretzulescu”, a reziliat înţelegerea cu autoarea proiectului şi i-a încredinţat altui proiectant sarcina de a întocmi D.A.L.I. Studiul finalizat, după aproape doi ani pierduţi, a ajuns în Consiliul Local, la şedinţa extraordinară de marţi, 10 martie, însă aleşii au amânat votul, intuind ceva „putred” în colaborarea eşuată dintre Coşa şi Ţâroiu. 

Bani frumoşi pe „copy-paste”       

Cifrele investiţiei considerate „rest de executat” în cazul Băilor „Kretzulescu”, extrase din controversata D.A.L.I., îngheaţă respiraţia contribuabilului neinformat şi asupra sursei banilor. Valoarea totală a lucrării se ridică la 9.683.356,71 lei, din care construcţii plus montaj, 8.283.770,35 lei, cu o durată estimată de execuţie de 12 luni. Sumele trebuiau aprobate de consilierii municipali, pentru ca Primăria să organizeze licitaţia pentru desemnarea constructorului. Asta în condiţiile în care bugetul nu conţine decât o prevedere de 61.650 lei pentru lucrarea despre care povestim. Aleşii au declinat invitaţia şefului Executivului de a vota cifrele „de infarct” şi s-au arătat dispuşi s-o asculte pe arhitecta Anca Coşa, interesată să-şi recupereze banii de la Primărie pe lucrarea neplătită. Sau neplătită în totalitate, după cum o contrazice primarul. 

Arhitecta zice aşa într-o adresă înmânată consilierilor locali, pe care îi lămureşte că: „Proiectul de hotărâre are la bază un proiect furat, „copy-paste” al proiectului ce ne aparţine, pe care l-am executat în anul 2010, ale cărui planuri le-am predat odată cu partea editabilă pe hârtie a planşelor desenate şi a pieselor scrise din proiectul „Dezvoltarea infrastructurii turistice a municipiului Câmpulung, prin reabilitarea zonei istorice şi de agrement Complex Parc „Kretzulescu”, proiect finanţat cu 15 milioane de euro de  Uniunea Europeană. (…) În virtutea dreptului de autor, în anul 2018, am refăcut partea de proiect cu referire la clădirea Băilor „Kretzulescu” (…), predat în ianuarie 2019. La recepţia făcută nelegal, deoarece nu era întrunită o comisie competentă pentru cazuri de intervenţii pe monumente istorice, proiectul a fost respins, contractul, reziliat unilateral, iar factura înaintată în februarie 2019, returnată şi neplătită. În august 2019, a fost încheiat un alt contract de proiectare pe acelaşi obiectiv, care a fost executat în 17 zile lucrătoare şi acceptat la recepţie, fiind plătit. Acest proiect este copiat. Nu cuprinde toate obiectivele monumentului istoric, anume pavilioanele A, B şi C, drept pentru care nu va putea obţine niciodată avizul Comisiei de Monumente Istorice a Ministerului Culturii. Acest proiect nu este semnat de specialist atestat de Ministerul Culturii, nefiind astfel îndeplinite condiţiile expuse pe SEAP/SICAP pentru obiectivul în cauză. Devizele acestui proiect nu sunt mai mici decât ale proiectului din ianuarie, deoarece nu cuprind pavilioanele B şi C, care reprezintă circa 30% din valoarea totală.”

Arhitecta mai susţine că plata pentru al doilea D.A.L.I., cel executat în 17 zile, este abuzivă, atâta timp cât la Trezorerie sunt blocate sume pentru garanţia de bună execuţie a proiectului făcut de firma soţilor Coşa. „De un an, nu este făcut niciun act către Trezorerie, ca acei bani să treacă la municipiul Câmpulung. Sunt două contracte. Cel pe care eu l-am executat în 2018, cu prelungire 20 de zile în 2019, este predat, are factură. Mi-a fost returnată factura (…), am pus-o din nou, iar mi-a fost returnată, este abuziv aruncat acest proiect.”, a declarat aceasta în faţa consilierilor. Iar cel acceptat ca fiind bun, purtător al unei singure „ştampiluţe”, cum susţine arhitecta, nu este altceva decât o copie incompletă a muncii sale. 

„Am insistat foarte mult, din 2016, - mai zice Coşa - să continuăm pe aceeaşi autorizaţie de construire, pe acelaşi proiect, pentru care aveam avize şi tot ce ne trebuia. Trebuia să facem cât s-a executat şi ce mai este de executat. Cât mai este de executat puteau să spună funcţionarii Primăriei. Dar ei n-au citit niciodată acest proiect. Habar nu au nici în acest moment ce s-a executat. Poate au o cifră, dar unde sunt aceste lucrări?”

Arhitecta n-a finalizat lucrarea, pe motiv că ce-i cerea Primăria era un abuz 

Afirmaţie cu care pare de acord şi Liviu Ţâroiu, care a mărturisit cauza pentru care a plătit o jumătate de D.A.L.I., plus un D.A.L.I. integral. „N-am reuşit, cu colegii mei de la Investiţii şi cei care lucrează la Primărie, să fac un „rest de executat” din cantităţile prevăzute în proiectul de ansamblu, scăzând cantităţile executate şi plătite către Corint, să facem diferenţa. Atunci, i-am încredinţat doamnei Coşa, având în calculator toate cantităţile, listele, planşele, proiectele, să ne facă restul de executat. În două tranşe. Prima parte ne-a prezentat-o şi ne-a făcut factura, pe care i-am plătit-o. 40.000 lei. A trecut termenul şi i-am dat şi o prelungire pentru a doua şi tot nu ne-a făcut-o. Atunci, ca să nu mai întârziem, am scos partea a doua cu altcineva, dar, de fapt, în ansamblu. Acela ne-a făcut listele de cantităţi. De planşe nu aveam nevoie, căci le avem în proprietatea noastră. Proiectul iniţial l-am plătit şi este în proprietatea noastră. În contractul pe care l-am avut scrie foarte clar: „Prestatorul - nu este doamna, căci ea a lucrat ca subcontractant la Consilier Construct (n.r. firma din Bucureşti, contractată de Ministerul Dezvoltării ca să realizeze proiectarea la „Kretzulescu”) - se obligă să transfere achizitorului dreptul de proprietate intelectuală asupra întregii documentaţii ce se eliberează în cadrul acestui contract, după plata integrală a lucrărilor.”, susţine primarul, după care dreptul de autor revine Primăriei Câmpulung şi Primăria poate lăsa pe oricine să copieze ce vrea din „Kretzulescu”. 

Contractul de prestări servicii, încheiat pe 2 august 2018, cu firma soţilor Coşa, Art Contur Design, a fost în valoare de 84.000 lei, fără TVA. Obiectul l-a reprezentat, după cum am precizat, elaborarea unei D.A.L.I. pentru Băile „Kretzulescu” - rest de executat. „(…) Trebuia să se ştie care sunt cantităţile de lucrări necesare pentru finalizarea proiectului, respectându-se proiectul tehnic iniţial întocmit de doamna Anca Coşa.”, a intervenit directoarea economică Violeta Iarca, în completarea primarului. „Pe 6 august 2018, a primit ordin de începere a serviciilor. Pe 13 februarie 2019, comisia tehnico-economică respinge documentaţia. Suma de 84.000 lei a fost împărţită, ca ofertă, în două etape. Prin oferta dânsei de preţ, prima fază însemna 40.000 lei. După prima fază de prestare de servicii, trebuia să ne predea anumite documentaţii tehnice. Serviciile au fost facturate şi plătite. Urma să elaboreze cea de-a doua parte a obiectului contractului, de 44.000 lei fără TVA. Comisia tehnico-economică a avut obiecţiuni în sensul că ne-a predat studiul istoric, studiul energetic, partea de studii, comisia şi le-a însuşit şi au fost decontate. În schimb, ceea ce ne interesa cel mai mult, cantităţile estimate de lucrări, care să ne stabilească valoarea estimată a restului de executat şi care trebuia să stea la baza achiziţiei ulterioare, nu ne-au fost predate. Solicitarea doamnei este pentru suma de 44.000 lei. Între timp, a fost o groază de corespondenţă între noi şi dumneaei. Nu s-a mers dintr-o dată pe rezilierea contractului, avem adresele prin care i s-a solicitat să întocmească restul. Pe 13 februarie 2019, i s-a solicitat refacerea documentaţiei şi i s-a înapoiat factura, pe motiv că serviciile facturate nu erau realizate.”, a arătat Iarca de ce s-a stricat înţelegerea cu Coşa. 

Aceasta din urmă afirmă că cerinţa referitoare la listele de cantităţi i-ar fi fost impusă abuziv, aducând următoarele argumente în apărarea ei: „Conform H.G. 907/2016, D.A.L.I. conţine devizul general şi devizul de obiect. Listele de cantităţi se fac în urma proiectului tehnic (…). Dumnealor aveau nevoie de aceste liste de cantităţi, ca să scoată la licitaţie, întrucât constructorul nu licitează decât pe liste de cantităţi.” 

Cel mai probabil, Liviu Ţâroiu va obţine, la următoarea şedinţă de Consiliu, votul dorit, pentru scoaterea la licitaţie a lucrării de renovare a băilor, de vreme ce a plătit cu vârf şi îndesat doi proiectanţi privaţi, pentru o sarcină neexecutată de subordonaţi. 

Magda BĂNCESCU

The most visited gambling websites in The UK