Menu
TRAFIC

Hotărârea care îi băga în legalitate pe chiriaşi a picat. Coşmelia din faţa „Romarta” trebuie demolată

  • Written by Magda BĂNCESCU
  • Hits: 1491

b_400_250_16777215_10_images_2264_cosmelie-romarta.jpgPrincipiul „luăm de colea ceva, de colea ceva…”, mărturisit public de Liviu Ţâroiu, pe care intenţiona să-l aplice şi în cazul patronilor din fosta staţie de autobuz de la „Romarta”, descoperiţi de contracte, i-a fost dat peste cap nu numai de opoziţia liberală. Abţinerile celor şase consilieri liberali, echivalente unui vot negativ, l-au inspirat pe colegul de la ALDE, Manuel Zenovie, care a fraternizat cu aceştia în chestiunea închirierii directe a chioşcurilor către ocupanţii din prezent. Înaintea acestora, Nicolae Dumitrescu a anunţat din capul locului că se opune categoric funcţionării pe mai departe a şandramalei rămase fără scopul în care a fost ridicată: staţie de autobuz, care nici pasagerilor microbuzelor maxi-taxi nu le este utilă, de vreme ce transportul de călători a fost deviat, de ani buni, pe paralelele centrului. Deznodământul unei dezbateri de 40 de minute a fost următorul: cererile de închiriere directă a spaţiilor comerciale către firmele din interior, florăria şi papetăria din capătul dinspre Clubul ARO, au picat la vot, neîntrunind două treimi din numărul consilierilor în funcţie. În schimb, aleşii au acceptat ca municipalitatea să preia cele două gherete, ridicate de societăţile aflate din 1998 în relaţie contractuală cu Primăria, relaţie încheiată de câţiva ani, ca urmare a falimentării şi lichidării lor. În mod normal, întrucât Consiliul Local le-a refuzat intrarea în legalitate a comercianţilor care au subcontractat de la falite, pasul următor este demolarea coşmeliei, care acoperă faţada magazinului „Flanco”, unul dintre puţinii investitori sosiţi la Câmpulung, după o lungă pauză de la deschiderea supermarketurilor. În plus, se pare că din partea asociaţiei de proprietari s-a depus la Primărie o adresă, cu semnăturile oamenilor, care insistă să fie eliberate esplanada şi trotuarul de buticurile inutile.                  

Chiriaşii au subcontractat, cu acordul Consiliului Local, pe termene uluitor de lungi, 46 de ani şi 39 de ani

Istoria contractelor de concesiune semnate de primarul Sorin Buta şi secretarul Nicolae Ghinea cu câţiva întreprinzători care şi-au unit forţele pentru ridicarea unei staţii de autobuz, căreia i-au fost anexate patru chioşcuri, căci, de fapt, acesta era interesul afaceriştilor, datează din 1998. Întrucât Primăria a rămas pe cap cu două dintre cele patru spaţii comerciale, cu chiriaşi cu tot, relatarea noastră se va limita doar la acestea. Mai precis, cele dinspre covrigărie, ale căror terenuri pe care au fost amplasate, în suprafaţă de 12 metri pătraţi fiecare, au fost concesionate, în baza unor contracte din 26 noiembrie 1998, firmelor Pantimpex şi Prod Com Stoica. Obiectul contractelor încheiate pe o jumătate de secol fiecare, deşi miza o reprezenta o construcţie provizorie, consta, în esenţă, în obligaţia asumată de concesionari de a realiza o staţie de autobuz, „în condiţiile stabilite în caietul de sarcini, caiet ce a stat la baza documentaţiei de licitaţie publică”, după cum ne informează raportul directoarei economice Violeta Iarca şi al consilierului juridic de la Venituri, Mihaela Filipescu. Aceeaşi obligaţie au avut-o, cel mai probabil, şi ceilalţi  parteneri ai Primăriei, dintre care unul încă menţine obligaţia asumată în urmă cu douăzeci de ani. Aşadar, dintre cele patru concesiuni, una este în vigoare şi astăzi şi, potrivit primarului Ţâroiu, este obstacolul care împiedică demolarea şandramalei, înainte de a demara proiectul de reabilitare urbanistică.

Revenind la magazinaşele subiect al acestui articol, prin două proiecte de hotărâri pregătite pentru şedinţa din 28 februarie, Executivul propunea Legislativului intrarea în legalitate a patronilor care funcţionează în respectivele incinte, papetărie şi florăria care pare că se întinde pe două module. Atât Livia Bologea, administrator al societăţii Livmar Bello, cât şi vecinul de staţie, Dan Stoenescu, administrator al firmei SDE Com, au depus cereri la Primărie, în aceeaşi zi, 22 ianuarie 2018, prin care şi-au manifestat intenţia de a deveni chiriaşii instituţiei. Adică Primăria, după ce prelua chioşcurile de la firmele sfârşite în faliment, titularele contractelor de concesiune din ’98, să încheie contracte de închiriere cu ei, permiţându-le astfel să funcţioneze pe mai departe, legal, în spaţiile cu pricina. 

Cum funcţionează în prezent? În temeiul prezumţiei că sunt chiriaşi de bună credinţă, fără nicio vină că partenerii lor de contract şi-au lichidat afacerile. Cel puţin, aşa îi apără secretarul, ca să scuze faptul că Primăria a încasat bani de la cei doi locatari, fără să aibă vreo relaţie contractuală cu aceştia. Repetăm, singurele contracte ale gestionarei domeniului public au fost cu Pantimpex şi Prod Com Stoica, firme care nu mai există de câţiva ani. Livmar Bello, firma Liviei Bologea, a intrat în spaţiul din capătul staţiei în temeiul unui contract de subînchiriere, încheiat pe 30 noiembrie 2004 cu Pantimpex. Totul s-a făcut cu acordul Consiliului Local din timpul primului mandat de primar al lui Călin Andrei, care a permis ca înţelegerea dintre cele două firme să se deruleze pe o perioadă de 46 de ani (!), până la data de 1 ianuarie 2050. Chiriaşul obţinea folosinţa imobilului de 12 metri pătraţi din staţia „Romarta”, cu destinaţia de spaţiu comercial, pe care se obliga s-o respecte. 

În anul următor, 2005, Pantimpex a intrat în procedura de insolvenţă, un proces de durată, care a însemnat intrarea firmei lui Niculae Pantilie în faliment, începând cu anul 2012. Faliment administrat de firma lui Gheorghe Banu, Lichidări Info Consult, care, pe 30 august 2016, a transmis o adresă Primăriei, pe care a anunţat-o că Pantimpex  denunţă unilateral contractul de concesiune din toamna lui 1998 şi orice alt act subsecvent derulării acestuia. Contractul de concesiune stabilea ce se întâmplă într-o asemenea situaţie: „La încetarea concesiunii, concesionarul are obligaţia de a preda terenul ce a făcut obiectul contractului de concesiune şi bunurile ce au rezultat în urma eventualelor investiţii făcute de concesionar.” 

Bineînţeles că autorităţile locale au o justificare şi pentru preluarea terenului cu chioşcul de deasupra la aproape doi ani distanţă de încetarea contractului cu Pantimpex: lichidatorul le-a comunicat abia la începutul acestui an „valoarea de inventar a staţiei de autobuz, în sumă de 20.541 lei, investiţie realizată de Pantimpex (…).”

Ce se întâmplă cu chiriaşul firmei Pantimpex, care, deşi rămas fără contract, Pantimpex fiind şi radiată între timp, a plătit în tot acest timp tot ceea ce datora falita Primăriei? Livmar Bello a respectat prevederile contractului de subînchiriere, suportând, în contul chiriei, toate cheltuielile contractului de concesiune, achitate până la 31 decembrie 2017. În loc ca Primăria să exploateze prilejul oferit de dispariţia celor doi concesionari - căci aceştia i-ar fi putut ridica probleme, acţionând instituţia în judecată în caz că-i deranja în vreun fel pe durata celor 50 de ani -, iniţiind acţiunea de demolare, mai cu seamă că are de partea sa şi intenţiile de reabilitare urbană, Liviu Ţâroiu propune Consiliului Local să continue relaţia cu chiriaşii din staţie!  Mai întâi, să preia chioşcurile, apoi să le închirieze, pentru că, „din punct de vedere economic, prin încheierea contractului de închiriere, se vor încasa venituri suplimentare la bugetul local.” Nu cine ştie cât, dar, vorba lui Ţâroiu, „luăm de colea ceva, de colea ceva…”, ca să-şi asigure salariile concurente Judecătoriei şi Fiscului.

Povestea celuilalt chiriaş este asemănătoare. Prod Com Stoica a concesionat de la Primărie, la aceeaşi dată ca Pantimpex, 26 noiembrie 1998, aceeaşi suprafaţă, 12 metri pătraţi, în acelaşi scop: realizarea staţiei de autobuz. Concesiunea încheiată pe 50 de ani a încetat şi în acest caz, tot ca urmare a lichidării şi radierii firmei părintelui Dorel Stoica la data de 31 decembrie 2015. Şi Prod Com Stoica băgase un chiriaş în spaţiul amenajat pe terenul luat de la Primărie. Pe 1 ianuarie 2009, tot cu girul autorităţilor locale, a subînchiriat pe 39 de ani, până la 1 ianuarie 2048, firmei SDE Com SRL, care, de asemenea, a plătit redevenţa la Primărie, în locul titularei contractului de concesiune.  „La data lichidării, Prod Com Stoica a avut declarat, în vederea stabilirii taxei pentru folosinţa modulului rezultat în urma investiţiei realizate, o valoare contabilă de 9.547,64 lei.”, aflăm din referatul proiectului de hotărâre. 

Urmarea gândită de Liviu Ţâroiu şi economistele sale pentru cei doi vecini de staţie era încheierea unor contracte de închiriere atât pentru chioşcuri, cât şi pentru terenurile de 13 metri pătraţi, asta pentru că firmele iniţiale, care au construit punctele comerciale, s-au întins pe domeniul public mai mult decât li s-a dat de la Primărie. 

Liviu Ţâroiu: „Dacă eu stabilesc un termen de un an, până demarez lucrările, nu vine nici dracu’ la licitaţie”

În loc să le trimită somaţii firmelor din staţie ca, într-un interval rezonabil găsirii altor amplasamente şi mutării lor, să părăsească imobilul, Liviu Ţâroiu e cu gândul la bani. Adică chiar dacă amenajează Piaţa Primăriei, cu costuri estimate la 55 de miliarde de lei vechi, numai lucrările propriu-zise, fără a pune la socoteală şi efortul financiar cu proiectarea, lui i se pare în regulă să permită existenţa peste drum de zona modernizată a şandramalei. Care, susţine el, mai poate dăinui în peisaj până se apucă de lucrări şi peste stradă, lucru care, cu certitudine, nu se va întâmpla în acest mandat. „Acolo sunt două societăţi care au în chirie chioşcurile de flori şi ce Dumnezeu mai este acolo! Acte auto. Atunci, am propus să rămână ei, dar, în mod normal, această zonă trebuie să dispară. V-am propus un contract de închiriere - le-a explicat Liviu Ţâroiu consilierilor locali, la şedinţa din 28 februarie 2018 - ca să nu mai facem o licitaţie, să încheiem un contract de închiriere, nu de concesiune, pe un an. Până încep lucrările. În contract scrie că, dacă încep lucrările, automat, se întrerupe contractul. Ele vor dispărea.”

Şi, totuşi, dispariţia este posibil să nu meargă brici, pentru că unul dintre contractele de concesiune de la începuturi, din 1998, este în vigoare şi astăzi, cu valabilitate pe o jumătate de veac, din care n-au trecut decât 20 de ani. Teoretic, în următorii 30 de ani, Primăria nu se poate atinge de el, chiar dacă primarul invocă o clauză care i-ar permite să-l urnească din loc pentru un proiect de utilitate publică. Dar până îl porneşte, nu se poate atinge de el. „Unul dintre ei încă este sub contract de concesiune şi nu-l pot dărâma. Nu mai există staţie, dar el are terenul concesionat pe 50 de ani. Nu este el de vină că am mutat noi traseul transportului în comun.”, a justificat acesta de ce nu aplică demolarea acum. Pentru că rade de pe faţa pământului două chioşcuri şi cele două spaţii de aşteptare pentru călători, dar un magazin tot rămâne locului. 

O informare verbală în privinţa viitorului staţiei, care n-ar mai fi lung, li s-a făcut chiriaşilor, susţine primarul. „I-am chemat şi le-am spus: „Oameni buni, noi facem un proiect. Nu ne apucăm de el în acest an, că nu-l avem în buget şi nu suntem în stare să-l finalizăm în acest an. Putem să vă prelungim contractul de închiriere până la sfârşitul acestui an, după care trebuie să plecaţi de aici.” Dacă eu stabilesc un termen de nouă luni - un an, până demarez lucrările, nu vine nici dracu’ la licitaţie să intre acolo şi să preia de la celălalt.”, a demontat Ţâroiu teoria liberalilor, care insistau ca domeniul public să fie atribuit prin licitaţie, căci aşa prevede legea. Iar la licitaţie, dat fiind termenul de doar zece luni, până la sfârşitul anului, sigur actualii ocupanţi ai chioşcurilor n-ar fi înregistrat concurenţă. Deci, tot ei câştigau. 

Cum pe secretar l-a mâncat puternic limba la acest subiect, pledând pentru închiriere directă, deşi primarul, ca să obţină un vot favorabil, aproape că acceptase şi varianta licitaţiei, toţi cei şase liberali, împreună cu un PSD-ist şi un consilier ALDE, le-au făcut un mare „bine”. Preluarea terenurilor şi a spaţiilor comerciale a fost votată în unanimitate, însă închirierea directă patronilor Bologea şi Stoenescu a picat, dându-le speranţe locatarilor din asociaţia blocului „Romarta” şi magazinului de electronice şi electrocasnice că sunt şanse să scape de epava staţiei. Cum, în mod sigur, Primăria va continua să ia bani de la cele două SRL-uri, chiar fără contract, căci lipsa lui n-a fost niciodată un impediment pentru slujbaşii statului de a colecta dări fără temei legal, proiectul închirierii - de data aceasta, prin licitaţie - va reveni curând în Consiliul Local.

 

The most visited gambling websites in The UK