Menu
TRAFIC

Stâlpul vechi, înlocuit cu unul nou, amplasat tot în mijlocul străzii Gruiului

  • Written by Magda BĂNCESCU
  • Hits: 651

b_400_250_16777215_10_images_2220_Clipboard03.jpgÎncurcate sunt căile domnului Ţâroiu şi fără vreun stâlp în mijlocul lor! Darămite cu unul, schimbat cu altul, amplasat fix în acelaşi loc, care, potrivit celui mai proaspăt vot dat în Consiliul Local Câmpulung, trebuie mutat în afara străzii! Cu scuzele de rigoare din capul locului că povestim nişte treburi fără a avea nici cea mai mică idee la ce servesc în realitate cei 55.000 de lei „rupţi” din excedentul bugetului local, deşi, după şedinţa din 31 august 2017, eram convinşi că pentru degajarea drumului, continuăm relatarea despre strada Gruiului, unde este în derulare cea mai costisitoare lucrare de reabilitare stradală a ultimilor ani. Investiţia de canalizare s-a întâlnit pe traseu cu cea de asfaltare, după ce licitaţia celei din urmă a dat buzna peste reţeaua de utilităţi menită să rezolve o problemă de confort şi una de mediu, în acelaşi timp. Profilul stradal a prins contur în peisajul care, cu siguranţă, se va îmbunătăţi considerabil, odată turnat asfalt. Deja din această fază a consolidării căii de legătură între Gruiul cu blocuri şi Sudul municipiului, tabloul nu suportă comparaţie cu ce a fost înainte. Un pământ moale, îmbibat de apă, surpat, ondulat, degradat pe alocuri, până la căscarea lui, şi spoit cu un pic de pietriş, numai când făcea lumea gură, se chema strada Gruiului, cea scăpată buldozerelor comuniste, care aveau în plan demolarea gospodăriilor ţărăneşti din această parte a oraşului. În prezent, casele bătrâneşti au fost înlocuite cu unele spaţioase, moderne, după gustul şi buzunarul proprietarilor. Plus că zona locuită s-a întins până aproape de intersecţia cu strada Richard şi drumul către Bughea de Jos. Aşadar, la ce căutare imobiliară are acest cartier „păcătos” în privinţa calităţii solului, era păcat ca Primăria să nu remedieze lipsurile: canalizare menajeră şi asfalt. Cele două panouri de şantier montate unul sub celălalt indică succesiunea lucrărilor, care s-au suprapus cât s-a lucrat în 2017 şi la una, şi la cealaltă. „Extinderea reţelei de canalizare a apelor menajere pe străzile Gruiului şi Henry Richard”, executată de asocierea de firme SC And Secom Intexim SRL şi SC Cornea Ind Construct SRL, a fost programată să se deruleze în intervalul 19 noiembrie 2015 - 19 noiembrie 2917. Iar asfaltatorul tronsonului canalizat, SC Selca SA, din Piteşti, care deţine autorizaţia de construire din octombrie 2015, obţinând-o la câteva săptămâni distanţă de adjudecarea licitaţiei, are ca termen de finalizare a lucrării începute pe 1 martie 2017, conform panoului de şantier, data de 28 februarie 2018.

Mutarea stâlpului, sub semnul întrebării. Tot sub semnul întrebării este şi destinaţia celor 55.000 lei scoşi din buget pentru degajarea drumului  

După un an şi jumătate de aşteptare ca să poată lua în primire zona de lucru, pe care echipele celor două firme executau canalizarea, utilajele constructorului de drumuri Selca au pătruns în teritoriul făcut praf de colegii de la Câmpulung. Am relatat în primăvară despre condiţia sub orice critică a arterei în care s-a întâmplat să rămână împotmolite maşini de teren, din pricina unor hăuri cauzate de săpăturile întreprinse pentru introducerea conductei. Nefiind de specialitate, ne limităm la a prezenta ceea ce am constatat la faţa locului şi anume o umplutură sănătoasă, care dă un aspect uniform suprafeţei carosabile, pe care „copăile” adânci alternau cu dâmburi înălţate din drumul execrabil, imposibil de parcurs pe întuneric de un străin de zonă. Astfel, a fost „îndulcită” una dintre temerile localnicilor că se face zob asfaltul, dacă nu se consolidează profesionist şoseaua, care, şi fără a fi scormonită pentru reţeaua de canalizare, era o ruşine, chiar şi pentru un drum de periferie. În afară de stabilizarea solului şi eliminarea denivelărilor, s-a montat bordura şi s-a conturat profilul trotuarelor. În sfârşit, ce s-a muncit până în prezent se prezintă mulţumitor şi le-a dat locuitorilor speranţe în trăinicia investiţiei. Dar să nu deochem bunătate de lucrare, la care bătrânii locului, mulţumiţi că nu le-a fost trântit vreun bloc pe moştenirea de familie, nici nu visau. 

Cât despre nota de plată… să facem o mică recapitulare a cifrelor din 2015, „dezumflate” de TVA-ul redus la 19%, la început de 2017. În octombrie 2015, Selca SA Piteşti a câştigat contractul la preţul de 4.787.620,44 lei cu TVA. La finele lui februarie 2017, finanţatorii, adică aleşii municipali, au fost nevoiţi să actualizeze devizul general al proiectului de reabilitare a străzii Gruiului cu cota TVA de 19%, adaptat, bineînţeles, şi la preţul la care a fost încredinţat contractul. Astfel, valoarea totală actualizată a investiţiei a ajuns la 4.951.983 lei, din care construcţii - montaj: 4.316.182 lei, inclusiv TVA. Aşadar, pentru această din urmă sumă prestează teoretic Selca. Pentru cât va presta practic… vom vedea. Înainte de a fi scos la licitaţie, proiectul străzii Gruiului, cuplate cu un rest din Richard, avea o valoare care a frânt multe inimi de constructori respinşi în favoarea Selca: 7.906.349,52 lei sau 1.788.685,92 euro, din care construcţii - montaj: 7.730.012,26 lei sau 1.748.792,42 euro.   

În capătul dinspre intersecţia cu Richard se înaltă semeţ stâlpul de la care am început povestirea. În primăvară, în timpul primelor intervenţii ale constructorului, care a lărgit strada, stâlpul solitar despica, practic, câmpul vizual al celui cocoţat pe dealul Gruiului, fie „per pedes”, fie la volan, înălţându-se de la mijlocul suprafeţei carosabile rezultate. Şi se pare că aşa va rămâne, căci proiectantul nu l-ar fi omis din studiile sale, aşa cum a lăsat primarul să se înţeleagă, adică prezenţa stâlpului ar fi o eroare de proiectare. Este posibil ca el să nu fie mutat în afara străzii, cum au sunat explicaţiile primarului Liviu Ţâroiu la şedinţa de acum trei săptămâni, prin care a cerut aprobarea Consiliului ca să scoată stâlpul din şosea. Cu preţul a peste o jumătate de miliard de lei vechi, pentru procurarea cărora apela la ultimele rămăşiţe ale economiilor strânse în timpul cât primar a fost Călin Andrei. Vi le reamintim, pentru a vă convinge că nu bate nimeni câmpii cu stâlpul dintr-un interes obscur, ci, pur şi simplu, ne dorim să ştim care va fi urmarea. „Nu aveţi voie să faceţi o cheltuială într-o lucrare licitată, care este în curs.”, i-a atras atenţia primarului liberalul Bogdan David. „Dar eu nu fac nicio lucrare în proiectul respectiv, s-a apărat Liviu Ţâroiu. Deviez un stâlp, pentru că proiectantul, din eroare, n-a prevăzut ca el să fie translatat în afara străzii. Când am constatat că acel stâlp este în interiorul străzii, am solicitat să fie mutat. Este o linie de medie tensiune de 20 KV, nu este o linie de joasă tensiune, ca să fie mai ieftină. Indiferent c-o bag sau nu în proiectul celălalt (n.r. asfaltarea străzii), sunt acelaşi cheltuieli.”

Justificarea servită de mai-marele Executivului a avut la baza remarca şefului opoziţiei, potrivit căruia, existând o investiţie în desfăşurare, Primăria nu avea ce să caute peste executant, cu alte lucrări, ci era treaba acestuia să se descurce cu stâlpul. Mai cu seamă că proiectul conţine o secţiune de cheltuieli neprevăzute, din care putea fi suportată contravaloarea operaţiunilor de mutare. „Aceasta este o lucrare neprevăzută. Avem bani alocaţi şi ea trebuie făcută de firmă, căci aşa a câştigat proiectul. Nu trebuie să intervenim noi.”, a afirmat David. L-a contrazis primarul Ţâroiu, potrivit căruia: „Suma depăşeşte posibilitatea de 10% lucrări neprevăzute. Noi am făcut solicitarea la CEZ şi cu CEZ-ul am stabilit aceste valori. Şi mie mi s-a părut foarte mare. Dar n-are importanţă c-o cheltuiesc în proiectul de asfaltare, ca neprevăzută, sau o cheltuiesc în afara lui, din bugetul Consiliului Local. Tot cheltuială este.” 

Este cheltuială, dar pentru ce? Hotărârea de Consiliu prevede că cei 55.000 lei luaţi din excedentul bugetar servesc „proiectării şi execuţiei lucrării de deviere LEA 20 KV Câmpulung. Cei 55.000 lei suplimentează obiectivul de investiţii „Reabilitarea străzii Gruiului km 0+000 - km 2+426 şi a străzii Richard km 0+000 - km 0+688”. Aşadar, tot în contul acelei lucrări, chiar dacă Liviu Ţâroiu susţinea tare şi răspicat că n-are legătură una cu alta. Adică mutarea „obstacolului” din şosea cu „neprevăzutele” contractului, care beneficiază de o alocare de circa 4,3 miliarde de lei vechi. 

În afară de schimbarea pozitivă a imaginii căii de acces, care se pregăteşte să îmbrace covor asfaltic, nici stâlpul nu mai este acelaşi. În locul celui găsit în primăvară a fost montat, în această vară, unul nou-nouţ, cu instalaţia aferentă, în acelaşi punct. Dacă societatea de electricitate avea, împreună cu autorităţile locale, intenţii de scurtare a singurătăţii stâlpului, săltându-l din drum, ce rost avea ca înlocuitorul să fie pus fix pe vechiul amplasament şi nu în afara şoselei, cum plănuia primarul? Planuri pe care le-a împărtăşit comunităţii, primind acceptul Consiliului de a folosi resursele financiare pentru a trece la fapte. 

The most visited gambling websites in The UK